IDB619 - SESBİLGİSİ ve SESBİLİM

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SESBİLGİSİ ve SESBİLİM IDB619 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriTartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Suhan Akıncı Oktay 
Dersin amacıBu dersin amacı ses süreçlerini incelemek, konuşma seslerinin üretilmesini, iletilmesini ve algılanmasını tanımlamak ve başta İngilizce ve Türkçe olmak üzere çeşitli dillerin ses sistemlerini incelemektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci:
  2. Ses organlarının farkına varır ve ses organlarını tanımlar,
  3. İngilizcedeki kısa, uzun ünlülerin, ikili, üçlü ünlülerin, ünsüzlerin farkına varır, tanımlar, listeler ve sınıflandırır,
  4. İngilizcedeki kısa, uzun ünlülerin, ikili, üçlü ünlülerin, ünsüzlerin sözcük içindeki seslerinin farkına varır,
  5. İngilizcedeki sözcüklerin sesbirimsel ve sesbilgisel çeviri-yazılarını Uluslararası Fonetik Alfabesini kullanarak yazar,
  6. Türkçedeki parçabirimlerin, parçaüstü birimlerin ve ses süreçlerinin farkına varır.
Dersin içeriğiSesletim, uzun ünlüler, ikili ünlüler ve üçlü ünlüler, ötümlülük ve ünsüzler, ses-birim, sürtünmeli sesler ve patlamalı-sürtünmeli sesler, genizsel sesler ve diğer ünsüzler gibi kavramlar incelenecektir. 
KaynaklarCrystal, D. (1997). A dictionary of linguistics and phonetics. 4th ed. Oxford: Blackwell.

Demircan, Ö. (1979). Türkiye Türkçesinin ses düzeni, Türkiye Türkçesinde sesler. Ankara: TDK: I/ab

Ergenç, İ. (1995). Konuşma dili ve Türkçenin Söyleyiş Sözlüğü: Bir Deneme. Ankara: Şafak Matbaası.

Özsoy, S. (2004). Türkçe?nin yapısı, Sesbilim. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi

Roach, P. (2009). English phonetics and phonology: A practical course. 4th ed. Cambridge: Cambridge UP. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş
2. HaftaSesbirim, patlamalı, sürtünmeli, patlamalı -sürtünmeli ünsüzler
3. HaftaGüçlü & zayıf seslemler, kök sözcüklerde vurgu
4. HaftaKarmaşık ses vurgusu, zayıf biçimler
5. HaftaSesbirimsel analizde sorunlar, bağlantılı konuşmanın özellikleri
6. HaftaÇeviri yazı
7. HaftaAra-sınav
8. HaftaTürkçe sesbilgisi
9. HaftaTürkçede tonlama
10. HaftaTürkçede sesbilgisel ve sesbilimsel süreçler
11. HaftaKarşıtsal analiz
12. HaftaKarşıtsal analiz (devam)
13. Haftaİngilizce şive ve ağızları
14. HaftaTürkçe şive ve ağızları
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)340
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama7535
Proje000
Ödevler7963
Ara sınavlara hazırlanma süresi188
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü4448210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek