IDB619 - SESBİLGİSİ ve SESBİLİM
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SESBİLGİSİ ve SESBİLİM | IDB619 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Tartışma Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Suhan Akıncı Oktay | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı ses süreçlerini incelemek, konuşma seslerinin üretilmesini, iletilmesini ve algılanmasını tanımlamak ve başta İngilizce ve Türkçe olmak üzere çeşitli dillerin ses sistemlerini incelemektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Sesletim, uzun ünlüler, ikili ünlüler ve üçlü ünlüler, ötümlülük ve ünsüzler, ses-birim, sürtünmeli sesler ve patlamalı-sürtünmeli sesler, genizsel sesler ve diğer ünsüzler gibi kavramlar incelenecektir. | |||||
Kaynaklar | Crystal, D. (1997). A dictionary of linguistics and phonetics. 4th ed. Oxford: Blackwell. Demircan, Ö. (1979). Türkiye Türkçesinin ses düzeni, Türkiye Türkçesinde sesler. Ankara: TDK: I/ab Ergenç, İ. (1995). Konuşma dili ve Türkçenin Söyleyiş Sözlüğü: Bir Deneme. Ankara: Şafak Matbaası. Özsoy, S. (2004). Türkçe?nin yapısı, Sesbilim. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi Roach, P. (2009). English phonetics and phonology: A practical course. 4th ed. Cambridge: Cambridge UP. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş |
2. Hafta | Sesbirim, patlamalı, sürtünmeli, patlamalı -sürtünmeli ünsüzler |
3. Hafta | Güçlü & zayıf seslemler, kök sözcüklerde vurgu |
4. Hafta | Karmaşık ses vurgusu, zayıf biçimler |
5. Hafta | Sesbirimsel analizde sorunlar, bağlantılı konuşmanın özellikleri |
6. Hafta | Çeviri yazı |
7. Hafta | Ara-sınav |
8. Hafta | Türkçe sesbilgisi |
9. Hafta | Türkçede tonlama |
10. Hafta | Türkçede sesbilgisel ve sesbilimsel süreçler |
11. Hafta | Karşıtsal analiz |
12. Hafta | Karşıtsal analiz (devam) |
13. Hafta | İngilizce şive ve ağızları |
14. Hafta | Türkçe şive ve ağızları |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 34 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 7 | 5 | 35 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 7 | 9 | 63 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 8 | 8 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 44 | 48 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek