SBT611 - UYGULAMALI SPOR FİZYOLOJİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
UYGULAMALI SPOR FİZYOLOJİSİ SBT611 1. Yarıyıl 2 2 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Tahir Hazır 
Dersin amacıÖğrencilerin, atletik performansın değerlendirmesinde kullanılan lab ve saha testlerini öğrenme, uygulama ve sonuçlarını yorumlama ile ilgili bilgi ve becerilerini artırmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Performans laboratuvarı genel çalışma prensiplerini bilir.
  2. Kinantropometrik değerlendirme yapabilir ve sonuçları yorumlayabilir.
  3. Laktat eşiği ile ilgili ölçümleri yapabilir ve sonuçları yorumlayabilir.
  4. Maksimal oksijen tüketiminin belirlenmesi ile ilgili testleri yapabilir ve sonuçları yorumlayabilir.
  5. Anaerobik güç ve kapasite ile ilgili testleri yapabilir ve sonuçları yorumlayabilir.
  6. Kuvvetin ölçülmesi ile ilgili testleri yapabilir ve sonuçları yorumlayabilir.
  7. Süratin değerlendirilmesi ile ilgili testleri yapabilir ve sonuçları yorumlayabilir.
  8. Çevikliğin değerlendirilmesi ile ilgili testleri yapabilir ve sonuçları yorumlayabilir.
Dersin içeriğiSaha ve laboratuvar testlerinin uygulanması ve sonuçların yorumlanması ile ilgili teorik bilgi ve uygulamalar 
KaynaklarAdams G.M. (1998). Exercise Physiology Laboratory Manual. Third Edition, WCB Mcgraw-Hill Boston.
Physiological Tests for Elite Athletes. Australian Sports Commission.(2000). Gore C.J. (Ed.) Human Kinetics, Champaign, IL.
Kinanthropometry and execise physiology laboratory manual: Tests, Procedures and Data. Second Edition, Volume 1: Anthropometry. (2001). Eston R., Reilly T. (Ed.). Routledge, London and Newyork.
Kinanthropometry and execise physiology laboratory manual: Tests, Procedures and Data. Second Edition, Volume 1: Exercise Physiology. (2001). Eston R., Reilly T. (Ed.). Routledge, London and Newyork.
Sport and Exercise Physiology Testing Guidelines. (2007). The British Association of Sport and Exercise Sciences Guide. Volume II: Exercise and Clinical Testing. Winter EM., Jones AM., Davison RCR., Bromley PD., Mercer TH. (Ed.) Routledge, 2 Park Square, Milton Park, Abingdon, Oxon 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaPerformans Lab'ında Genel Prensipler: Geçerlik, Güvenirlik, Test Psikolojisi, Güvenlik, Etik Konular
2. HaftaKapiler Kan Alımı ve Kan Örneğini İşleme. Aktivite Zorluk Derecesi Subjektif Değerlendirmesi
3. HaftaLaktat Eşiğinin Belirlenmesi : Lab testi
4. HaftaLaktat Eşiğinin Belirlenmesi : Saha Testi
5. HaftaAnaerobik Güç ve Kapasitenin Değerlendirilmesi ? Lab Testi
6. HaftaAnaerobik Güç ve Kapasitenin Değerlendirilmesi ? Saha Testi
7. HaftaKuvvetin Türlerinin Ölçülmesi: Patlayıcı Kuvvet, Reaktif Kuvvet, İzokinetik Kuvvet
8. HaftaKuvvet Türlerinin Ölçülmesi: 1 Tekrar Maksimal
9. HaftaSüratin değerlendirilmesi Düz Sprint / 10 x 20 Çoklu Sprint / 10 x (2 x 12.5 m) Çoklu Mekik Sprint
10. HaftaBisiklet Ergometresinde 5 x 6 Sn Çoklu Sprint
11. HaftaÇeviklik testleri ? Uygulama ve Değerlendirme
12. HaftaMaksimal Oksijen Tüketiminin Ölçülmesi ? Bisiket/Koşu Bandı Test Protokolleri
13. HaftaMaksimal Oksijen Tüketiminin belirlenmesi ? Saha Testleri
14. HaftaKinantropometri : Vücut yağ Yüzdesi ve Yağsız Vücut Kitlesinin Belirlenmesi
15. HaftaFinal Sınavına Hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar1420
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler130
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı5050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı5050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1410140
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje16464
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü44118300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak hareket ve spor alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir.  X  
2. Hareket ve spor alanının gerektirdiği teknolojik bilgiye sahiptir.    X
3. Hareket ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. X   
4. Hareket ve spor alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır    X
5. Hareket ve spor alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.  X  
6. Bilimsel araştırma planlar, yapar, yaptığı araştırmanın raporunu yazar. X   
7. Hareket ve spor alanındaki teknolojik araç ve gereçleri kullanarak problemleri çözer.   X 
8. Hareket ve spor alanıyla ilgili ulusal / uluslar arası strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.X    
9. Hareket ve spor alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. X   
10. Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. X   
11. Hareket ve spor alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarda uygular.X    
12. Bilimsel bir makaleyi okuyarak analiz eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. X   
13. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve değerlendirir.X    
14. Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.X    
15. Hareket ve spor alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini çalışmalarda uygular. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek