TAE638 - YİRMİNCİ YÜZYILDA ORTA ASYA TÜRK CUMHURİYETLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YİRMİNCİ YÜZYILDA ORTA ASYA TÜRK CUMHURİYETLERİ TAE638 Bahar 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr.Öğr.Üyesi Tevfik Orçun ÖZGÜN 
Dersin amacı-Çarlık Rusyası?nın Orta Asya?daki hakimiyet mücadelesinin seyir ve sonuçlarını kavratmak, -Rus egemenliğine karşı hanlıkların direniş mücadelesinin dinamiklerini kavratmak, -Rus yayılmacılığının iç ve dış dinamiklerini öğretmek, -Teknolojik gelişmelerin yayılmacılık üzerindeki etkilerini kavratmak, -Sovyet Döneminde bölgede yaşanan kültür politikalarını kavratmak, -S.S.C.B?nin dağılması ve Orta Asya Devletlerinin bağımsızlık sürecini kavratmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci,
  2. -Sovyet İmparatorluğu?nun teşekkül sürecini kavrar,
  3. -Rus yayılmacılığının Orta Asya?daki etkilerini kavrar,
  4. -S.S.C.B. döneminde uygulanan kültür politikalarını, bölgeler arası farklılıklar ve benzerlikler açısından karşılaştırır,
  5. -Sovyetler Birliğinin dağılmasını global süreçte analiz eder,
  6. -Bağımsızlık sonrasında ortaya çıkan devletlerin sosyo-politik yapılarını analiz eder.
Dersin içeriği-Pietro ve Katharina zamanında Orta Asya?da Rus yayılmacılığı,
-Orta Asya?da mücadele eden hanlıkların boy ve teşkilat yapısı,
-Rusya?nın İhtilale doğru evrilme süreci ve Orta Asya,
-Ekim İhtilalinin Orta Asya?daki etkileri ve kısa süreli bağımsızlıklar,
-Stalin dönemi kültür politikaları ve Orta Asya Halkları,
-Orta Asya?da Sovyet Döneminde toplumsal ve kültürel değişim,
-Sovyet rejiminin dağılması ve bağımsızlık süreçleri,
-Bağımsızlık sonrası Orta Asya Devletleri. 
KaynaklarAllworth, E. (1994). Central Asia, 130 Years of Russian Dominance, a Historical Overview. Durham, NC: Duke University Press.
Baymirza H. (2001). Sovyetlerde Türklüğün ve İslam'ın Bazı Meseleleri. İstanbul: TDAV Yayınları.
Baymirza H. (1987). Islam and Turkestan Under Russian Rule. İstanbul: Can Matbaa.
Carr, E.H. (1998). Sovyet Rusya Tarihi Bolşevik Devrimi. Cilt:2. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Roux, J. P. (2001). Orta Asya Tarih ve Uygarlık (L. Arslan, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Togan, Z. V. (1947). Bugünkü Türkili (Türkistan) ve Yakın Tarihi. İstanbul: Enderun.
Gömeç, S. (2011). Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi. Ankara: Akçağ Yayınları.
30. Yılında Türk Cumhuriyetleri Ulusal Politika. (2021) (edit. Fırat Yaldız) Nobel Yayınları.
30. Yılında Türk Cumhuriyetleri Küresel Politika. (2021) (edit. Fırat Yaldız) Nobel Yayınları.
30. Yılında Türk Cumhuriyetleri Bölgesel Politika. (2021) (edit. Fırat Yaldız) Nobel Yayınları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Hafta1905 İhtilali ve halk meclisinin toplanması
2. HaftaÇarlık Rusyasının Orta Asya topraklarını yönetim şekli
3. HaftaEkim İhtilali öncesinde Orta Asya toplumlarında entelektüel ve kültürel vaziyet
4. Haftaİhtilal sonrası egemenlik mücadeleleri
5. HaftaStalin?in iktidarının tüm Orta Asya?da egemen olması
6. Haftaİkinci Dünya Savaşı döneminde Orta Asya?nın durumu
7. HaftaSavaş sonrası uygulanan kültür politikaları ve yerel tepkiler
8. HaftaAra sınav
9. HaftaSoğuk Savaş döneminde içe kapanma politikaları ve Orta Asya toplumu
10. HaftaSovyetlerin bölgedeki enerji politikası ve uygulaması
11. Haftaİç göçler, nüfus dengesindeki değişimler ve sınırların değişimi
12. HaftaGlasnost ve bağımsızlığa giden süreç
13. HaftaBağımsızlık sonrası ülkelerin siyasi ve toplumsal yapısı,
14. HaftaBağımsızlık sonrası Orta Asya ülkelerinin Türkiye ile olan ilişkileri
15. HaftaBağımsızlık sonrası Orta Asya ülkelerinin Rusya ve Batı ile ilişkileri
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler120
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama3412
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması236
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2714
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3499210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır.  X  
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır.   X 
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar.   X 
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar.   X 
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. X   
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur.    X
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır.  X  
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder.X    
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir.    X
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar.    X
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir.   X 
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek