TAE638 - YİRMİNCİ YÜZYILDA ORTA ASYA TÜRK CUMHURİYETLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
YİRMİNCİ YÜZYILDA ORTA ASYA TÜRK CUMHURİYETLERİ | TAE638 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr.Öğr.Üyesi Tevfik Orçun ÖZGÜN | |||||
Dersin amacı | -Çarlık Rusyası?nın Orta Asya?daki hakimiyet mücadelesinin seyir ve sonuçlarını kavratmak, -Rus egemenliğine karşı hanlıkların direniş mücadelesinin dinamiklerini kavratmak, -Rus yayılmacılığının iç ve dış dinamiklerini öğretmek, -Teknolojik gelişmelerin yayılmacılık üzerindeki etkilerini kavratmak, -Sovyet Döneminde bölgede yaşanan kültür politikalarını kavratmak, -S.S.C.B?nin dağılması ve Orta Asya Devletlerinin bağımsızlık sürecini kavratmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | -Pietro ve Katharina zamanında Orta Asya?da Rus yayılmacılığı, -Orta Asya?da mücadele eden hanlıkların boy ve teşkilat yapısı, -Rusya?nın İhtilale doğru evrilme süreci ve Orta Asya, -Ekim İhtilalinin Orta Asya?daki etkileri ve kısa süreli bağımsızlıklar, -Stalin dönemi kültür politikaları ve Orta Asya Halkları, -Orta Asya?da Sovyet Döneminde toplumsal ve kültürel değişim, -Sovyet rejiminin dağılması ve bağımsızlık süreçleri, -Bağımsızlık sonrası Orta Asya Devletleri. | |||||
Kaynaklar | Allworth, E. (1994). Central Asia, 130 Years of Russian Dominance, a Historical Overview. Durham, NC: Duke University Press. Baymirza H. (2001). Sovyetlerde Türklüğün ve İslam'ın Bazı Meseleleri. İstanbul: TDAV Yayınları. Baymirza H. (1987). Islam and Turkestan Under Russian Rule. İstanbul: Can Matbaa. Carr, E.H. (1998). Sovyet Rusya Tarihi Bolşevik Devrimi. Cilt:2. İstanbul: Kabalcı Yayınları. Roux, J. P. (2001). Orta Asya Tarih ve Uygarlık (L. Arslan, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınları. Togan, Z. V. (1947). Bugünkü Türkili (Türkistan) ve Yakın Tarihi. İstanbul: Enderun. Gömeç, S. (2011). Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi. Ankara: Akçağ Yayınları. 30. Yılında Türk Cumhuriyetleri Ulusal Politika. (2021) (edit. Fırat Yaldız) Nobel Yayınları. 30. Yılında Türk Cumhuriyetleri Küresel Politika. (2021) (edit. Fırat Yaldız) Nobel Yayınları. 30. Yılında Türk Cumhuriyetleri Bölgesel Politika. (2021) (edit. Fırat Yaldız) Nobel Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | 1905 İhtilali ve halk meclisinin toplanması |
2. Hafta | Çarlık Rusyasının Orta Asya topraklarını yönetim şekli |
3. Hafta | Ekim İhtilali öncesinde Orta Asya toplumlarında entelektüel ve kültürel vaziyet |
4. Hafta | İhtilal sonrası egemenlik mücadeleleri |
5. Hafta | Stalin?in iktidarının tüm Orta Asya?da egemen olması |
6. Hafta | İkinci Dünya Savaşı döneminde Orta Asya?nın durumu |
7. Hafta | Savaş sonrası uygulanan kültür politikaları ve yerel tepkiler |
8. Hafta | Ara sınav |
9. Hafta | Soğuk Savaş döneminde içe kapanma politikaları ve Orta Asya toplumu |
10. Hafta | Sovyetlerin bölgedeki enerji politikası ve uygulaması |
11. Hafta | İç göçler, nüfus dengesindeki değişimler ve sınırların değişimi |
12. Hafta | Glasnost ve bağımsızlığa giden süreç |
13. Hafta | Bağımsızlık sonrası ülkelerin siyasi ve toplumsal yapısı, |
14. Hafta | Bağımsızlık sonrası Orta Asya ülkelerinin Türkiye ile olan ilişkileri |
15. Hafta | Bağımsızlık sonrası Orta Asya ülkelerinin Rusya ve Batı ile ilişkileri |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 99 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır. | X | ||||
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. | X | ||||
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. | X | ||||
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. | X | ||||
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. | X | ||||
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. | X | ||||
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. | X | ||||
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. | X | ||||
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir. | X | ||||
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek