TAE636 - TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINDA KAYNAK DİLLER II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINDA KAYNAK DİLLER II | TAE636 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. Emine Yılmaz | |||||
Dersin amacı | -Coğrafi ve tarihsel ayrışma süreçlerinin dillerin farklılaşmasına olan etkisini kavratmak, -Dil farklılaşmasında kültürel ve doğal çevrenin önem ve etkisini kavratmak, -Dünyanın birçok bölgesinde yaşayan günümüz Türk topluluklarının dil ve lehçelerinin başlıca ses özelliklerini kavratmak, -Türk dillerinin kullandığı alfabe sistemlerini öğretmek, -Türk dillerinin biçim bilgisi ve söz dizimi özellikleri ile yayılma alanlarını kavratmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | -Günümüz Türk yazı dilleri ve lehçelerinin incelenmesi, -Türk topluluklarının kullandığı alfabelerin incelenmesi, -Tük dil ve lehçelerinin ses özellikleri, -Türk dil ve lehçelerinin biçim bilgisi ve sözdizimsel özellikleri. | |||||
Kaynaklar | Baskakov, N. A. (1962). Vvedeniye v izuçeniye tyurkskih yazıkov, Moskva. Bozkurt, F. (2002). Türklerin Dili. Ankara. Ercilasun, A. B. (1996). Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay. Golden, P. B. (2012). Türk Halkları Tarihine Giriş. İstanbul: Ötüken. Hazai, Gy. (1990). Hanbuch der türkischen Sprachwissenschaft. Budapest. Karamanlıoğlu, A. F. (1984). Türk Dili. İstanbul. Li, Y-S. (1999). Türk Dillerinde Akrabalık Adları. Ankara: TDK. Menges, K. H. (1995). The Turkic Languages and Peoples. Wiesbaden. Özkan, N. (2007). Türk Dilinin Yurtları. Ankara: Akçağ Yayınları. Tekin, T., Ölmez, M. (2003). Türk Dilleri Giriş. İstanbul: Yıldız Dil ve Edebiyat. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Türk dillerinin yayılma sahası, kullanım alanları, geçirdikleri tarihsel süre. |
2. Hafta | Çuvaşça seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler. |
3. Hafta | Halaçça seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, derlenmiş metinler. |
4. Hafta | Yakutça seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler. |
5. Hafta | Tuvaca seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler. |
6. Hafta | Hakasça seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler. |
7. Hafta | Altayca seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler. |
8. Hafta | Kırgızca seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler. |
9. Hafta | Kazakça seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler. |
10. Hafta | Tatarca seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler. |
11. Hafta | Karayca seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler. |
12. Hafta | Özbekçe seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler. |
13. Hafta | Yeni Uygurca seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler. |
14. Hafta | Türkmence seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler. |
15. Hafta | Azerice seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler. |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 25 |
Sunum | 2 | 25 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 99 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır. | X | ||||
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. | X | ||||
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. | X | ||||
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. | X | ||||
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. | X | ||||
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. | X | ||||
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. | X | ||||
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. | X | ||||
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir. | X | ||||
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek