TAE636 - TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINDA KAYNAK DİLLER II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINDA KAYNAK DİLLER II TAE636 Bahar 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. Emine Yılmaz 
Dersin amacı-Coğrafi ve tarihsel ayrışma süreçlerinin dillerin farklılaşmasına olan etkisini kavratmak, -Dil farklılaşmasında kültürel ve doğal çevrenin önem ve etkisini kavratmak, -Dünyanın birçok bölgesinde yaşayan günümüz Türk topluluklarının dil ve lehçelerinin başlıca ses özelliklerini kavratmak, -Türk dillerinin kullandığı alfabe sistemlerini öğretmek, -Türk dillerinin biçim bilgisi ve söz dizimi özellikleri ile yayılma alanlarını kavratmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci,
  2. -Sayıları elliyi aşan Türk topluluklarının tarihsel ayrılma süreçlerini bilir,
  3. -Günümüz Türk dil ve lehçelerinin dilbilimsel temel özelliklerini öğrenir, bu dil ve lehçeleri karşılaştırır,
  4. -Türk dil ve lehçelerinin alfabelerini okur,
  5. -Türk topluluklarının farklı dil ve kültürlerle etkileşimini bütüncül bir perspektifle yorumlar.
Dersin içeriği-Günümüz Türk yazı dilleri ve lehçelerinin incelenmesi,
-Türk topluluklarının kullandığı alfabelerin incelenmesi,
-Tük dil ve lehçelerinin ses özellikleri,
-Türk dil ve lehçelerinin biçim bilgisi ve sözdizimsel özellikleri. 
KaynaklarBaskakov, N. A. (1962). Vvedeniye v izuçeniye tyurkskih yazıkov, Moskva.
Bozkurt, F. (2002). Türklerin Dili. Ankara.
Ercilasun, A. B. (1996). Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
Golden, P. B. (2012). Türk Halkları Tarihine Giriş. İstanbul: Ötüken.
Hazai, Gy. (1990). Hanbuch der türkischen Sprachwissenschaft. Budapest.
Karamanlıoğlu, A. F. (1984). Türk Dili. İstanbul.
Li, Y-S. (1999). Türk Dillerinde Akrabalık Adları. Ankara: TDK.
Menges, K. H. (1995). The Turkic Languages and Peoples. Wiesbaden.
Özkan, N. (2007). Türk Dilinin Yurtları. Ankara: Akçağ Yayınları.
Tekin, T., Ölmez, M. (2003). Türk Dilleri Giriş. İstanbul: Yıldız Dil ve Edebiyat.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTürk dillerinin yayılma sahası, kullanım alanları, geçirdikleri tarihsel süre.
2. HaftaÇuvaşça seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler.
3. HaftaHalaçça seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, derlenmiş metinler.
4. HaftaYakutça seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler.
5. HaftaTuvaca seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler.
6. HaftaHakasça seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler.
7. HaftaAltayca seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler.
8. HaftaKırgızca seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler.
9. HaftaKazakça seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler.
10. HaftaTatarca seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler.
11. HaftaKarayca seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler.
12. HaftaÖzbekçe seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler.
13. HaftaYeni Uygurca seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler.
14. HaftaTürkmence seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler.
15. HaftaAzerice seslik, biçimlik, sözdizimsel temel özellikler, alfabe sistemi, yazılı metinler.
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler125
Sunum225
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama3412
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması236
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2714
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3499210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır.    X
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır.    X
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar.    X
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar.  X  
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar.  X  
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. X   
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır.  X  
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder.    X
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir.X    
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar.  X  
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. X   
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek