TAE606 - TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINDA SEMİNER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINDA SEMİNER | TAE606 | Bahar | 0 | 2 | 0 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Seminer Hazırlama | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. Evgenia KERMELİ ÜNAL | |||||
Dersin amacı | -Türkiyat araştırmalarında tarih, dil, kültür ve sosyal içerikli bütüncül perspektifi kavratmak, -Türkiyat araştırmalarında öncüler tarafından kullanılan yöntemleri tanıtmak, -Alanda öncelikle mevcut bilgiye ulaşma ve bunun önemini kavratmak, -Yazılı kaynakların başlangıç evreleri ve tasnifi, içeriklerini analiz etmek, -Sözel kaynakların anlattıklarını kavramak sorgulama tekniklerini öğretmek, -Maddi kültür varlıklarının tanıtım ve bilgi üretimi açısından önemini kavratmak, -Somut veya somut olmayan verilerin niteliğine göre sayısal ve içerik analizleri yaptırmak, -Tasarlanan araştırma kurgusunu her konunun yapısına uygun olarak giriş, gelişme, analiz ve sonuç halinde planlamayı öğretmek, -Bilgi üretiminde bütüncül yaklaşım kullanmanın gereklerini göstermek, -Dipnot ve kaynakça kullanımından çeşitli yöntemleri tanıtmak, -Araştırma sonuçlarının yazımı esnasında verilerin yorumlanmasında karşılaşılan güçlükleri çözmek. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | -Türkiyat konusunda araştırma yapmanın disiplinler arası ve bütüncül bir bakış açısı için gerekliliği, -Bunun için mevcut bilgi birikimine ulaşmanın önemi ve bu bilgilerin üretim yöntemi, -Yöntem ve tekniklerin araştırılacak konu ve kullanılacak kaynak ve bulgu türüne göre esneklik gösterdiği durumlar, -Her bilimsel bilgi üretiminin araştırmalara ve kaynaklara dayalı olması gerektiği, -Araştırılan bir konunun gerekli kıldığı analiz yöntemlerinin kullanılması: tablo, grafik, harita vb. üzerine örnek çalışmaların değerlendirilmesi, -Türkiyat konulu örnek araştırmaların üzerinden giderek kronolojik, betimlemeci ve analiz yöntemlerinin tanıtılması ve dikkat edilmesi gereken hususlar, -Yorum tekniklerinin örnek çalışmalar üzerinden gösterilmesi, -Dipnot ve kaynakça verilmesinde araştırmalarla kaynakların tasnif ve kullanılma biçimlerinin örneklerle tanıtılması, -Yeni bilimsel bilgi üretme denemeleri: seminer hazırlanması. | |||||
Kaynaklar | Togan, Z. V. (1969). Tarihte Usûl, 2. baskı, İstanbul. Duverger, M. (1973). Metodoloji Açısından Sosyal Bilimlere Giriş (Ü. Oskay, Çev.). Ankara: Bilgi Yay. Erdem, Y. H. (2010). Tarih-Lenk. İstanbul: Doğan Kitap. Burke, P. (2001). Yeniçağ Başlarından Avrupa?da Halk Kültürü. Ankara: İmge. Togan, Z. V. (1981). Umumi Türk Tarihine Giriş. İstanbul: Enderun. Hassan, Ü. (2001). Osmanlı (Örgüt-İnanç-Davranıştan Hukuk-İdeolojiye), İstanbul: İletişim. Çobanoğlu, Ö. (2002). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Ankara: Akçağ. Ercilasun, A. B. (2011). Türk Dili Tarihi. Ankara: Akçağ. Ögel, B. (2010). Türk Mitolojisi. Ankara: TTK. Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir?,TARİH VAKFI YURT YAYINLARI, 2009. Erdem, Y. H., Tarih-Lenk. İstanbul: Doğan Kitap, (2010). Julius Krohn-Kaarle Krohn, Halk Bilimi Yöntemi, çev. Günsel İçöz, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2004. Orhan Şaik Gökyay, Destursuz Bağa Girenler, Kabalcı Yayınevi, 2007. Çobanoğlu, Ö, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Ankara: Akçağ, . (2002). Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul,İstanbul Üni. Edebiyat Fakültesi Yayınları, 1990. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Türkiyat adının anlamı, içerik ve kapsamı; Türkiyat araştırmalarının ilk evresi |
2. Hafta | Avrupa'da Türk dünyası hakkında üretilen ilk bilgiler, yayınlar ve metodları |
3. Hafta | Rusya ve Türkiye'de ilk çalışmaların metodolojisi |
4. Hafta | Birinci ve İkincil Kaynaklar nedir? Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir. 1-26 |
5. Hafta | Araştırmanın başlangıcı: Soru sormak Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir. 27-45 |
6. Hafta | Elektronik kaynaklar ve veri tabanları Google Scholar, Jstor, Ebsco, Library Genesis, İnternet Archive |
7. Hafta | Araştırma stratejileri Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir, 38-45 |
8. Hafta | Metni değerlendirmek Tarama, tasnif, tahlil, tenkit, terkip: teleolojik bir yolculuk |
9. Hafta | Ara Sınav |
10. Hafta | Eleştiri nedir, nasıl yapılır? Cemal Kafadar, Between Two Worlds, Colin Imber bookreview Cemal Kafadar, Between Two Worlds, Rıfat Abu el-Hac bookreview Cemal Kafadar, Between Two Worlds, Suraiya Faroqhi bookreview Cemal Kafadar, Between Two Worlds, Spyros Vryonis bookreview Andrew Mango, ?Understanding Turkey? Review Article Talat Tekin, Türkoloji Eleştirileri, Doruk, 1994 Şinasi Tekin, İştikakçının Köşesi, Simurg, 2001 |
11. Hafta | Yorum yaparken dikkat edilmesi gereken hususlar |
12. Hafta | Dipnot ve kaynakça verilirken farklı yöntemler ve tutarlılık Mübahat S. Kütükoğlu,Tarih Araştırmalarında Usul |
13. Hafta | Kaynaklar Tuncer Baykara, Tarih Metodu, Bilge Kültür Sanat, 103-151. Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir,82-110. |
14. Hafta | Tarih ve kültür araştırmalarından bütüncül yaklaşım, coğrafi ve kronolojik tasnif yöntemleri |
15. Hafta | Öğrencilerin hazırladığı seminerlerin sunumu ve tartışma |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 30 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 30 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 4 | 16 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 4 | 3 | 12 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 7 | 6 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 3 | 4 | 12 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 6 | 5 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 40 | 94 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır. | X | ||||
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. | X | ||||
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. | X | ||||
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. | X | ||||
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. | X | ||||
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. | X | ||||
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. | X | ||||
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. | X | ||||
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir. | X | ||||
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek