TAE606 - TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINDA SEMİNER

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINDA SEMİNER TAE606 Bahar 0 2 0 7
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Seminer Hazırlama  
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. Evgenia KERMELİ ÜNAL 
Dersin amacı-Türkiyat araştırmalarında tarih, dil, kültür ve sosyal içerikli bütüncül perspektifi kavratmak, -Türkiyat araştırmalarında öncüler tarafından kullanılan yöntemleri tanıtmak, -Alanda öncelikle mevcut bilgiye ulaşma ve bunun önemini kavratmak, -Yazılı kaynakların başlangıç evreleri ve tasnifi, içeriklerini analiz etmek, -Sözel kaynakların anlattıklarını kavramak sorgulama tekniklerini öğretmek, -Maddi kültür varlıklarının tanıtım ve bilgi üretimi açısından önemini kavratmak, -Somut veya somut olmayan verilerin niteliğine göre sayısal ve içerik analizleri yaptırmak, -Tasarlanan araştırma kurgusunu her konunun yapısına uygun olarak giriş, gelişme, analiz ve sonuç halinde planlamayı öğretmek, -Bilgi üretiminde bütüncül yaklaşım kullanmanın gereklerini göstermek, -Dipnot ve kaynakça kullanımından çeşitli yöntemleri tanıtmak, -Araştırma sonuçlarının yazımı esnasında verilerin yorumlanmasında karşılaşılan güçlükleri çözmek. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci,
  2. -Geçmişteki ve günümüzdeki olay ve olgulara bütüncül bakar,
  3. -Belge veya somut bulgu odaklı bir çalışma için arşiv ve müzelerden yararlanır ve belgeleri deşifre eder,
  4. -Somut olmayan verilere dayalı çalışma amacıyla alanda gözlem, sorgulama, anket ve kayıt yapar,
  5. -Her iki eksende bir çalışma yaparken diğer sosyal ve beşeri bilim metodolojilerinden yararlanır,
  6. -Somut olan ve/veya olmayan veriler karşılaştırıp yeni sorularla tarih, dil, kültür ve sosyal odaklı yeni bilgi üretir,
  7. -Ürettiği yeni bilgiye dayalı tutarlı yorumlar yapar,
  8. -Üretilen bilginin niteliğine göre, grafik, harita ya da tablo oluşturma becerisi kazanır, -Bütüncül yaklaşımla mevcut bilgi ve belgelere yeni sorular sorar, -Belge eksenli ve derleme eksenli verileri arasındaki benzer ve farklı yönleri tutarlı şekilde karşılaştırır, -Dipnot ve referansları tutarlı, geçerli ve eksiksiz bir şekilde verir.
Dersin içeriği-Türkiyat konusunda araştırma yapmanın disiplinler arası ve bütüncül bir bakış açısı için gerekliliği,
-Bunun için mevcut bilgi birikimine ulaşmanın önemi ve bu bilgilerin üretim yöntemi,
-Yöntem ve tekniklerin araştırılacak konu ve kullanılacak kaynak ve bulgu türüne göre esneklik gösterdiği durumlar,
-Her bilimsel bilgi üretiminin araştırmalara ve kaynaklara dayalı olması gerektiği,
-Araştırılan bir konunun gerekli kıldığı analiz yöntemlerinin kullanılması: tablo, grafik, harita vb. üzerine örnek çalışmaların değerlendirilmesi,
-Türkiyat konulu örnek araştırmaların üzerinden giderek kronolojik, betimlemeci ve analiz yöntemlerinin tanıtılması ve dikkat edilmesi gereken hususlar,
-Yorum tekniklerinin örnek çalışmalar üzerinden gösterilmesi,
-Dipnot ve kaynakça verilmesinde araştırmalarla kaynakların tasnif ve kullanılma biçimlerinin örneklerle tanıtılması,
-Yeni bilimsel bilgi üretme denemeleri: seminer hazırlanması. 
KaynaklarTogan, Z. V. (1969). Tarihte Usûl, 2. baskı, İstanbul.
Duverger, M. (1973). Metodoloji Açısından Sosyal Bilimlere Giriş (Ü. Oskay, Çev.). Ankara: Bilgi Yay.
Erdem, Y. H. (2010). Tarih-Lenk. İstanbul: Doğan Kitap.
Burke, P. (2001). Yeniçağ Başlarından Avrupa?da Halk Kültürü. Ankara: İmge.
Togan, Z. V. (1981). Umumi Türk Tarihine Giriş. İstanbul: Enderun.
Hassan, Ü. (2001). Osmanlı (Örgüt-İnanç-Davranıştan Hukuk-İdeolojiye), İstanbul: İletişim.
Çobanoğlu, Ö. (2002). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Ankara: Akçağ.
Ercilasun, A. B. (2011). Türk Dili Tarihi. Ankara: Akçağ.
Ögel, B. (2010). Türk Mitolojisi. Ankara: TTK.
Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir?,TARİH VAKFI YURT YAYINLARI, 2009.
Erdem, Y. H., Tarih-Lenk. İstanbul: Doğan Kitap, (2010).
Julius Krohn-Kaarle Krohn, Halk Bilimi Yöntemi, çev. Günsel İçöz, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2004.
Orhan Şaik Gökyay, Destursuz Bağa Girenler, Kabalcı Yayınevi, 2007.
Çobanoğlu, Ö, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Ankara: Akçağ, . (2002).
Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul,İstanbul Üni. Edebiyat Fakültesi Yayınları, 1990. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTürkiyat adının anlamı, içerik ve kapsamı; Türkiyat araştırmalarının ilk evresi
2. HaftaAvrupa'da Türk dünyası hakkında üretilen ilk bilgiler, yayınlar ve metodları
3. HaftaRusya ve Türkiye'de ilk çalışmaların metodolojisi
4. HaftaBirinci ve İkincil Kaynaklar nedir?
Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir. 1-26
5. HaftaAraştırmanın başlangıcı: Soru sormak
Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir. 27-45
6. HaftaElektronik kaynaklar ve veri tabanları
Google Scholar, Jstor, Ebsco, Library Genesis, İnternet Archive
7. HaftaAraştırma stratejileri
Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir, 38-45
8. HaftaMetni değerlendirmek
Tarama, tasnif, tahlil, tenkit, terkip: teleolojik bir yolculuk
9. HaftaAra Sınav
10. HaftaEleştiri nedir, nasıl yapılır?
Cemal Kafadar, Between Two Worlds, Colin Imber bookreview
Cemal Kafadar, Between Two Worlds, Rıfat Abu el-Hac bookreview
Cemal Kafadar, Between Two Worlds, Suraiya Faroqhi bookreview
Cemal Kafadar, Between Two Worlds, Spyros Vryonis bookreview
Andrew Mango, ?Understanding Turkey? Review Article
Talat Tekin, Türkoloji Eleştirileri, Doruk, 1994
Şinasi Tekin, İştikakçının Köşesi, Simurg, 2001
11. HaftaYorum yaparken dikkat edilmesi gereken hususlar
12. HaftaDipnot ve kaynakça verilirken farklı yöntemler ve tutarlılık
Mübahat S. Kütükoğlu,Tarih Araştırmalarında Usul
13. HaftaKaynaklar
Tuncer Baykara, Tarih Metodu, Bilge Kültür Sanat, 103-151.
Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir,82-110.
14. HaftaTarih ve kültür araştırmalarından bütüncül yaklaşım, coğrafi ve kronolojik tasnif yöntemleri
15. HaftaÖğrencilerin hazırladığı seminerlerin sunumu ve tartışma
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum130
Projeler00
Seminer130
Ara Sınavlar00
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı260
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama4416
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması4312
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)7642
Sunum / Seminer Hazırlama3412
Proje000
Ödevler6530
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü4094210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır.    X
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır.   X 
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar.  X  
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar.   X 
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar.   X 
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur.    X
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır.   X 
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder.    X
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir.    X
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar.    X
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir.    X
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek