VBM621 - İSTATİSTİKSEL SÜREÇ KONTROLÜ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İSTATİSTİKSEL SÜREÇ KONTROLÜ | VBM621 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Yrd.Doç.Dr. Canan Hamurkaroğlu | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı istatistiksel süreç kontrolde kullanılan temel yöntemlerin öğrenilmesini ve kullanılmasını sağlamaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1. Süreç kalitesine ilişkin çıkarsamalar, İstatistiksel süreç kontrol 2. Kalite iyileştirmede kullanılan istatistiksel yöntemler 3. Ölçülebilir değişkenler için kontrol kartları ( ) 4. Ölçülemeyen değişkenler için kontrol kartları (p, np, c, u) 5. Süreç yeterlilik analizi ve Süreç ölçüm sistemi 6. Kabul örneklemesi (Tek Katlı, Çift Katlı ve Çok Katlı Kabul Örnekleme Planları) 7. Cusum ve Ewma kontrol kartları 8. Non-parametrik kontrol kartları | |||||
Kaynaklar | 1. Montgomery, Douglas C. (1996), Introduction to Statistical Quality Control, John Wiley and Sons, USA. 2. DeVor, Richard E. Statistical Quality Design and Control (2nd Edition) , USA. 3. İstatistik paket programı 4. Öğretim üyesi ders notları |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | 1. Süreç tanımı ve özellikleri2. İstatistiksel süreç kontrol ve süreç değişkenliği, |
2. Hafta | 3. Kalite iyileştirmede kullanılan istatistiksel yöntemler4. Süreç Akış Diyagramı,5. Kontrol Tablosu,6. Histogram, |
3. Hafta | 7. Pareto Diyagramı,8. Neden-Sonuç Diyagramı,9. Dağılma Diyagramı,10. Gruplandırma11. Örnek uygulamalar |
4. Hafta | 12. Kontrol kartlarının istatistiksel temeli13. Normal dağılım14. Binom dağılımı15. Poisson dağılımı16. Merkezi limit teoremi |
5. Hafta | 17. Ölçülebilir değişkenler için kontrol kartları18. ortalama kontrol kartı |
6. Hafta | 19. kontrol kartı20. S kontrol kartı21. Örnek uygulamalar |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | 22. Ölçülemeyen değişkenler için kontrol kartları23. p ve np kontrol kartları24. c ve u kontrol kartları25. Örnek uygulamalar |
9. Hafta | 26. Süreç yeterlilik analizi27. Cp ve Cpk indeksleri28. Süreç ölçüm sistemi29. Örnek uygulamalar |
10. Hafta | 30. Cusum kontrol kartları31. Shewhart tipi Cusum kontrol kartları32. Örnek uygulamalar |
11. Hafta | 33. Ewma kontrol kartları34. Örnek uygulamalar |
12. Hafta | 35. Çarpık dağılımlar için kontrol kartları36. Ağırlıklandırılmış varyans yöntemi37. Örnek uygulamalar |
13. Hafta | 38. Tek Katlı Kabul örneklemesi39. Çift Katlı kabul örneklemesi |
14. Hafta | 40. Çok Katlı Kabul Örnekleme Planları41. Karakteristik İşlem Eğrileri42. Örnek uygulamalar |
15. Hafta | Sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 25 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 1 | 14 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 8 | 5 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 46 | 46 |
Toplam İş Yükü | 38 | 95 | 182 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Veri ve Bilgi Mühendisliği (VBM) hakkında detaylı bilgi sahibidir. | X | ||||
2. Soyutlama, karmaşıklık, güvenlik, koşut zamanlılık, yazılım süreçleri gibi ortak kavramlara hakimdir ve uzmanlığını bilişim sistemlerinin etkili biçimde tasarlanması, geliştirilmesi ve yönetilmesinde uygular. | X | ||||
3. Teori ve pratiğin etkileşimini ve aralarındaki bağları anlar. | X | ||||
4. Farklı soyutlama ve detay seviyelerinde düşünebilme yetisine sahiptir; dar kapsamlı bir gerçekleştirmenin ötesine geçerek bir bilişim sisteminin farklı bağlamlarda ele alınabileceğini anlar. | X | ||||
5. Herhangi bir teknik veya bilimsel problemi kendi başına çözümler ve mümkün en uygun çözümü sunar; çözümün bütünlüğünü ve varsayımlarını açıkça anlatabilecek iletişim becerisine sahiptir. | X | ||||
6. Takım içinde verimli çalışabilme için gerekli olan becerileri edinmek adına sıradan bir ders projesine oranla daha büyük ölçekli bir projeyi tamamlar. | X | ||||
7. VBM alanının hızla geliştiğinin farkındadır. En son gelişmeleri takip eder, kariyeri boyunca öğrenir ve becerilerini geliştirir. | X | ||||
8. VBM uygulamalarına dair sosyal, yasal, etik ve kültürel hususların farkındadır ve mesleki etkinliklerini bunlarla uyumlu şekilde yürütür. | X | ||||
9. Farklı dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak İngilizce ve Türkçe sözlü sunumlar yapabilir. | X | ||||
10. VBM geniş bir uygulama alanına sahip olduğunun ve fırsatların farkındadır. | X | ||||
11. VBM farklı alanlarla etkileşim halinde olduğunun bilincindedir, alan uzmanlarıyla iletişim kurabilir ve onlardan gerekli alan bilgisi öğrenebilir. | X | ||||
12. Araştırma problemi tanımlayabilir ve çözmek için bilimsel yöntemler kullanır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek