VBM621 - İSTATİSTİKSEL SÜREÇ KONTROLÜ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İSTATİSTİKSEL SÜREÇ KONTROLÜ VBM621 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Yrd.Doç.Dr. Canan Hamurkaroğlu 
Dersin amacıBu dersin amacı istatistiksel süreç kontrolde kullanılan temel yöntemlerin öğrenilmesini ve kullanılmasını sağlamaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Temel kavramları öğrenir.
  2. 2. Süreç değişkenliğini kavrar.
  3. 3. Grafiksel Yöntemleri kullanır.
  4. 4. İstatistiksel Süreç Kontrolü kavrar.
  5. 5. Kontrol Kartlarını kullanır.
  6. 6. Süreç yeterliliğini kavrar.
  7. 7. Kabul Örnekleme Planları oluşturur.
Dersin içeriği1. Süreç kalitesine ilişkin çıkarsamalar, İstatistiksel süreç kontrol
2. Kalite iyileştirmede kullanılan istatistiksel yöntemler
3. Ölçülebilir değişkenler için kontrol kartları ( )
4. Ölçülemeyen değişkenler için kontrol kartları (p, np, c, u)
5. Süreç yeterlilik analizi ve Süreç ölçüm sistemi
6. Kabul örneklemesi (Tek Katlı, Çift Katlı ve Çok Katlı Kabul Örnekleme Planları)
7. Cusum ve Ewma kontrol kartları
8. Non-parametrik kontrol kartları  
Kaynaklar1. Montgomery, Douglas C. (1996), Introduction to Statistical Quality Control, John Wiley and Sons, USA.
2. DeVor, Richard E. Statistical Quality Design and Control (2nd Edition) , USA.
3. İstatistik paket programı
4. Öğretim üyesi ders notları
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Hafta1. Süreç tanımı ve özellikleri2. İstatistiksel süreç kontrol ve süreç değişkenliği,
2. Hafta3. Kalite iyileştirmede kullanılan istatistiksel yöntemler4. Süreç Akış Diyagramı,5. Kontrol Tablosu,6. Histogram,
3. Hafta7. Pareto Diyagramı,8. Neden-Sonuç Diyagramı,9. Dağılma Diyagramı,10. Gruplandırma11. Örnek uygulamalar
4. Hafta12. Kontrol kartlarının istatistiksel temeli13. Normal dağılım14. Binom dağılımı15. Poisson dağılımı16. Merkezi limit teoremi
5. Hafta17. Ölçülebilir değişkenler için kontrol kartları18. ortalama kontrol kartı
6. Hafta19. kontrol kartı20. S kontrol kartı21. Örnek uygulamalar
7. HaftaAra Sınav
8. Hafta22. Ölçülemeyen değişkenler için kontrol kartları23. p ve np kontrol kartları24. c ve u kontrol kartları25. Örnek uygulamalar
9. Hafta26. Süreç yeterlilik analizi27. Cp ve Cpk indeksleri28. Süreç ölçüm sistemi29. Örnek uygulamalar
10. Hafta30. Cusum kontrol kartları31. Shewhart tipi Cusum kontrol kartları32. Örnek uygulamalar
11. Hafta33. Ewma kontrol kartları34. Örnek uygulamalar
12. Hafta35. Çarpık dağılımlar için kontrol kartları36. Ağırlıklandırılmış varyans yöntemi37. Örnek uygulamalar
13. Hafta38. Tek Katlı Kabul örneklemesi39. Çift Katlı kabul örneklemesi
14. Hafta40. Çok Katlı Kabul Örnekleme Planları41. Karakteristik İşlem Eğrileri42. Örnek uygulamalar
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler125
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14114
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler8540
Ara sınavlara hazırlanma süresi14040
Genel sınava hazırlanma süresi14646
Toplam İş Yükü3895182

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Veri ve Bilgi Mühendisliği (VBM) hakkında detaylı bilgi sahibidir. X   
2. Soyutlama, karmaşıklık, güvenlik, koşut zamanlılık, yazılım süreçleri gibi ortak kavramlara hakimdir ve uzmanlığını bilişim sistemlerinin etkili biçimde tasarlanması, geliştirilmesi ve yönetilmesinde uygular. X   
3. Teori ve pratiğin etkileşimini ve aralarındaki bağları anlar.   X 
4. Farklı soyutlama ve detay seviyelerinde düşünebilme yetisine sahiptir; dar kapsamlı bir gerçekleştirmenin ötesine geçerek bir bilişim sisteminin farklı bağlamlarda ele alınabileceğini anlar.  X  
5. Herhangi bir teknik veya bilimsel problemi kendi başına çözümler ve mümkün en uygun çözümü sunar; çözümün bütünlüğünü ve varsayımlarını açıkça anlatabilecek iletişim becerisine sahiptir.   X 
6. Takım içinde verimli çalışabilme için gerekli olan becerileri edinmek adına sıradan bir ders projesine oranla daha büyük ölçekli bir projeyi tamamlar.   X 
7. VBM alanının hızla geliştiğinin farkındadır. En son gelişmeleri takip eder, kariyeri boyunca öğrenir ve becerilerini geliştirir.  X  
8. VBM uygulamalarına dair sosyal, yasal, etik ve kültürel hususların farkındadır ve mesleki etkinliklerini bunlarla uyumlu şekilde yürütür.  X  
9. Farklı dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak İngilizce ve Türkçe sözlü sunumlar yapabilir.   X 
10. VBM geniş bir uygulama alanına sahip olduğunun ve fırsatların farkındadır.  X  
11. VBM farklı alanlarla etkileşim halinde olduğunun bilincindedir, alan uzmanlarıyla iletişim kurabilir ve onlardan gerekli alan bilgisi öğrenebilir.  X  
12. Araştırma problemi tanımlayabilir ve çözmek için bilimsel yöntemler kullanır.    X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek