TDE720 - İLERİ OSMANLI TÜRKÇESİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLERİ OSMANLI TÜRKÇESİ TDE720 Bahar 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm elemanları 
Dersin amacıKlasik Osmanlı Türkçesinin özelliklerini kavramak ve Osmanlı Türkçesi metinleri üzerinde uygulama yapmak, karşılaştırmalı metin okuma ilkelerine uygun olarak karşılaştırmalı metin yayımlamak. Batılılaşma hareketinin 18-20. yüzyıl Osmanlı Türkçesi üzerindeki etkilerini belirlemek. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dersin sonunda öğrenci;
  2. 18-20. yüzyıl Osmanlı Türkçesi yazım ve gramer özelliklerini öğrenir.
  3. Osmanlı Türkçesine ait 18-20. yüzyıllar arası matbu ve yazma metinleri okuma yetisine sahip olur.
Dersin içeriği18-20. yüzyıllar arasındaki Osmanlı Türkçesi Özellikleri. Nüsha karşılaştırması ve metin tamiri. 
KaynaklarAKSOYAK, İsmail Hakkı (2010). Osmanlı Türkçesi Okuma Kitabı, İstanbul: Grafiker Yayınları.
DEVELİ, Hayati (2005). Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 2, İstanbul: Kitabevi Yayınları.
DEVELLİOĞLU, Ferit (2004). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Ankara: Aydın Kitabevi.
ERGİN, Muharrem (2001). Osmanlıca Dersleri, İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
ÖZKAN, Mustafa vd. (2003). Çözümlemeli Osmanlı Türkçesi Metinleri, İstanbul: ÇAğrı Yayınları.
SAMİ, Şemsettin (2009). Kamûs-ı Türkî, İstanbul: Kapı Yayınları.
TİMURTAŞ, Faruk Kadri (1994). Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul: Alfa Yayınları.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTanışma. Dersle ilgili temel kaynaklar. Osmanlı devletinin içinde bulunduğu toplumsal yapı ve siyasal hayat.
2. HaftaKlasik Osmanlı Türkçesinden yenileşme sürecindeki Osmanlı Türkçesine geçiş aşamasında görülen yazım ve gramer farkları. 18. yüzyılın önde gelen isim ve eserleri.
3. Hafta18. yy. edebi metinlerinin üzerinde dil ve üslup çalışması.
4. Hafta18. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması.
5. HaftaNüsha karşılaştırması yaparak metin okuma, metin tamiri.
6. HaftaNüsha karşılaştırması yaparak metin okuma, metin tamiri.
7. HaftaAra sınav
8. Hafta19. yüzyılın önde gelen isim ve eserleri. 19. yy. edebi metinlerinin üzerinde dil ve üslup çalışması.
9. Hafta19. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması.
10. Hafta20. yüzyılın önde gelen isim ve eserleri. 20. yy. edebi metinlerinin üzerinde dil ve üslup çalışması.
11. Hafta20. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması.
12. HaftaAra sınav
13. Hafta20. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması.
14. Hafta20.yy. Osmanlı Türkçesinden günümüz Türkçesine geçiş döneminin incelenmesi.
15. HaftaGenel tekrar.
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler810
Sunum710
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı140
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı1760
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12448
Sunum / Seminer Hazırlama71070
Proje000
Ödevler8864
Ara sınavlara hazırlanma süresi22550
Genel sınava hazırlanma süresi12626
Toplam İş Yükü4476300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk diline ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir.    X
2. Tarihi süreç içerisinde yer alan Türk ağız ve lehçelerine çeşitli dilbilimsel kuramlarla yaklaşır, ileri düzeyde değerlendirmelerde bulunur.    X
3. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.    X
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.    X
5. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.    X
6. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur    X
7. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
8. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır.    X
9. Eğitim düzeyini bir üst aşamaya taşıyabilir.     X
10. Türk dili ile ilgili kaynakları etkili kullanır.    X
11. Türk kültürüne ileri düzeyde hakimdir. Tarihi-toplumsal ve sosyal olayları bilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek