JEM653 - İLERİ JEOKİMYA

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLERİ JEOKİMYA JEM653 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 7.5
Önkoşul(lar)-var iseYOK
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. Abidin Temel 
Dersin amacıÖğrencilerin jeokimya konusunda gerekli teorik ve pratik bilgileri edinmesini sağlamak 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Ana ve iz element kavramlarının tanımlamasını ve bunların yer kabuğundaki dağılımını öğrenir.
  2. Ana ve bazı iz elementlerin derinlik ve yüzey jeokimyalarını öğrenir.
  3. Sedimanter ortamlarda çözelti mineral dengelerini öğrenir.
  4. Harker değişim diyagramlarının yorumlanmasını öğrenir.
Dersin içeriğiAna ve iz elementlerin yerkabuğundaki dağılımı. Ana ve bazı iz elementlerin derinlik ve yüzey jeokimyaları. Sedimanter ortamlarda çözelti -mineral dengelerini. Harker değişim diyagramları.  
Kaynaklar1.Faure, G., 1998. Principles and Applications of Inorganic Geochemistry. Macmillan, New York, 626s Cox, K. G., Bell, J. D., Pankhurst, R. J., 1984. The Interpretation of Igneous Rocks. George Allen&Unwin Ltd., London, 450 p.

2.Garrels, R. M. And Christ, C. L., 1965. Solutions, Minerals and Equilibria, New York: Harper and Row Publ., 450s.

3.Gill, R., 1989, Chemical Fundamentals of Geology Champan and Hall, 290s.

4. Gill, R., 2011, Igneous rock and processes: A practical guide, Wiley-Blackwell, 428s.

5. Krauskopf, K. B., 1989. Introduction to Geochemistry, McGraw-Hill, Auckland, 617s.

6. Langmuir, D., 1997. Aqueous Environmental Geochemistry. Prentice Hall, New Jersey, 600 p.

7. Rollinson, H., 1993. Using Geochemical Data: Evaluation, Presentation, Interpretation. Longman Scientific& Technical, Harlow Essex, 352 p.

8. Taylor, S. R. And McLennan, S. M., 1985. The Continental Crust: Its Composition and Evolution, Blackwell Scientific Publications, Oxford, 312 p.

 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş: Dersin içeriği konusunda bilgilendirme
2. HaftaElementlerin jeokimyasal sınıflandırılması, major element, iz element, nadir toprak element, LIL element, HFS element, uyumlu element, uyumsuz element, izotoplar, paylaşma katsayısı
3. HaftaKısmi ergime ve magma, yıgın ergime, fraksiyonel ergime,
4. HaftaFraksiyonel kristalleşme, asimilasyon/kontaminasyon, magma karışımı
5. HaftaBasit karışım, AFC (asimilasyon-fraksiyonel kristalleşme), fraksiyonel ve yığın ergime hesaplamaları
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaHarker ve spider diagramların yorumlanması
8. HaftaKabuk, manto ve çekirdeğin jeokimyası
9. HaftaBazı elementlerin yüzey ve derinlik ortamlarında jeokimyasal davranışı
10. HaftaEvaporitlerin jeokimyası
11. HaftaAra Sınav
12. HaftaEvaporitlerin jeokimyası
13. HaftaMineral duraylılık diyagramlarının yorumlanması
14. HaftaMineral duraylılık diyagramlarının yorumlanması
15. HaftaGenel Sınav
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar250
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12448
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi24590
Genel sınava hazırlanma süresi14545
Toplam İş Yükü2997225

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Bilimsel araştırma teknikleriyle bilgiye her yönüyle ulaşır, yorumlar ve kullanır.  X  
2. Bilim ve teknolojiyi yakından takip eder, yerbilimleri ve mühendislik alanındaki güncel teknikler ve yöntemler hakkında derinlemesine bilgi sahibidir.   X 
3. Veri üretme tekniklerini bilir, gerektiğinde sınırlı veya eksik veri kümelerini bilimsel tekniklerle değerlendirerek tamamlar ve kullanır.    X
4. Farklı disiplinlere ait bilgileri birlikte yorumlayarak bütünleştirir.   X 
5. Yaşam boyu öğrenmenin ve evrensel değerlerin bilincinde olarak yerbilimleriyle ilgili yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkındadır.   X 
6. Mühendislik problemlerini tanımlar, problem çözümünde ve tasarım geliştirmede yenilikçi yöntemler geliştirir.    X 
7. Bireysel çalışma becerisinin yanı sıra çok disiplinli ekip çalışmasına liderlik yapar, karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.   X 
8. Yeni ve özgün fikir ve yöntemler geliştirme kapasitesine sahiptir.  X  
9. Sözlü ve yazılı iletişimde yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanır.  X  
10. Çalışma süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel düzlemlerde sistematik ve açık bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunar.    X
11. Araştırmalarının her aşamasında toplumsal ve bilimsel etik kurallara saygılıdır, mühendislik uygulamalarında sosyal ve çevresel etkileri de dikkate alır.    X
12. Araştırmaları kapsamında laboratuarda ve sahada deneysel çalışmaları tasarlayıp organize edebilir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek