TİR633 - TİYATRO TEORİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TİYATRO TEORİSİ TİR633 1. Yarıyıl 2 0 2 5
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Diğer: Araştırma  
Dersin sorumlusu(ları)Doç.Dr.Türel Ezici, Yrd. Doç.Dr. Füsun Balkaya 
Dersin amacıFarklı kültürler ve dönemlerin başlıca tiyatro teorilerinin ileri düzeyde ve karşılaştırmalı yaklaşımla verilmesini; Batı ve Doğu tiyatro teorisi ve günümüzdeki tiyatro teorileri hakkında rejisör adayı öğrencinin entelektüel altyapı kazanmasını; uygulamada işlevsel olarak kullanacağı bilimsel ve sanatsal bilgiyi araştırma, yorumlama ve sunma disiplini ve becerisini sağlamayı amaçlamaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Farklı kültürler ve dönemlerin başlıca tiyatro teorilerini ileri düzeyde ve karşılaştırmalı olarak öğrenirler.
  2. 2. Doğu ve Batı tiyatrosu ve günümüzdeki tiyatro teorileri hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olurlar.
  3. 3. Uygulamada işlevsel olarak kullanacakları bilimsel ve sanatsal bilgiyi araştırma, yorumlama ve sunma disiplini ve becerisi kazanırlar.
Dersin içeriğiFarklı kültürler ve dönemlerde başlıca tiyatro teorileri üzerine ileri düzeyde karşılaştırmalı yaklaşımlar; Batı ve Doğu tiyatro teorisi ve günümüzdeki tiyatro teorileri; uygulamada işlevsel olan bilimsel ve sanatsal bilgiyi araştırma, yorumlama ve sunma.  
KaynaklarŞener, S. (1998 ). Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Ankara: Dost Kitapevi
Carlson, Marvin. (2008). Tiyatro Teorileri. Yunanlılardan Bugüne Tarihsel ve Eleştirel Bir İnceleme. Çeviri: Barış Yıldırım, Eren Buğalılar. Ankara: De Ki Yayınevi
Nietzsche, F. (1994). Tragedyanın Doğuşu. Çev.: İsmet Zeki Eyüboğlu. İstanbul: Say Yayınları
Palmer, R. (1992). Tragedy and Tragic Theory: An Analytical Guide. Wesport: Greenwood Press
Hilton, J. (1993). New Direction in Theatre. Edit. by: Julian Hilton. USA: Mcmillan.
Kumiega, J. (1987). The Theatre of Grotowski. London and New York: Methuen.
Esslin, M. (1980). The Theatre of the Absurd. Taylor & Francis.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDers ve işleniş yöntemi hakkında genel bilgi
2. HaftaDoğu ve Batı tiyatro teorisinde klasik kökler; Platon ve Aristoteles, Antik Yunan tiyatrosu; Japon No tiyatrosu, Hint Sanskrit tiyatrosu
3. HaftaDoğu ve Batı tiyatro teorisinde klasik kökler; Platon ve Aristoteles, Antik Yunan tiyatrosu; Japon No tiyatrosu, Hint Sanskrit tiyatrosu
4. HaftaDoğu ve Batı tiyatrosunda mimetik teori
5. HaftaNeo-Klasik teoriden modern teoriye
6. HaftaModern teori: Wagner, Nietzsche, Zola, Strindberg ve Tagore, diğer Doğulu modernistler
7. HaftaModern teori: Wagner, Nietzsche, Zola, Strindberg ve Tagore, diğer Doğulu modernistler
8. HaftaI. Ara sınav
9. HaftaMimetik teoride radikal parçalanma: Avantgarde ve Politik teori
10. HaftaArtaud ve ritüel köklere dönüş
11. HaftaBrecht ve epik-diyalektik teori
12. HaftaAbsurd tiyatro teorisi
13. HaftaAntropolojik tiyatro teorisi: Brook, Grotowski, Barba, Shechner
14. HaftaPost-modern tiyatro teorisi
15. HaftaPost-modern tiyatro teorisi
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum120
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı240
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması31030
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama31545
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3660175

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek