TDE638 - TÜRK TERİM BİLİMİNE GİRİŞ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK TERİM BİLİMİNE GİRİŞ TDE638 2. Yarıyıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Öğretim Üyeleri 
Dersin amacıTerim sorunlarını, terim türetme yaklaşım ve yöntemlerini araştırmak Türk dili ile ilgili terim varlığını kavramak 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci ; Alanıyla ilgili terminoloji ve kavramlara hâkim olur.
  2. Türk dili ile ilgili terim sorunlarını, terimlerin eş anlamlı, eş adlı, çok anlamlı adlandırmalarını tanır.
  3. Gösterge bilimsel üçgeni öğrenerek bir kavram, bir terim ve bir nesneyi ayırt eder.
  4. Terim bilimi yöntem ve yaklaşımları ile Türk terim bilimi çalışmalarını kavrar.
Dersin içeriğiTürk terim bilimi ile ilgili kaynak çalışmaları.
Terim nedir?
Terim bilimi tarihi.
Gösterge bilim, terim-kavram-nesne ayrımı.
Geleneksel dilbilgisinde terim anlayışı.
İşlevsel dil biliminde terim anlayışı.
Terim sorunları.
Terimlerin Türkçeleştirilmesi konusu.
Terim bilimi, yeniden sözcükleme.
Terim yapma yöntemleri. 
KaynaklarDREWER, Petra, PULITANO Donatella, SCHMITZ Klaus-Dirk. (2015). Terminoloji Çalışması En İyi Uygulamalar 2.0. Türkçeye Uyarlayan Ender Ateşman, Ankara: Grafiker Yayınları.
KARAAĞAÇ, Günay. (2013). Dil Bilimi Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
KARAMAN, Burcu İlkay. (2017). Terimbilimi. İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayınları.
KORKMAZ. Z. (2007). Gramer Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK.
MARCELLESİ J. B. ve GARDİN B. (2005). Terimden Anlama Dilbilim Yazıları.(Der. ve çev. Mustafa Durak). İstanbul: Multilingual.
ÖZSOY, S., KOCAMAN A. ve İMER, K. (2011). Dilbilim Sözlüğü. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
VARDAR, B. (2002). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Multilingual.
ZÜLFİKAR Hamza. (1991). Terim Sorunları ve Terim Yapma Yolları. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDerse giriş ve Türk terim bilimi ile ilgili kaynak çalışmaları
2. HaftaTerim nedir?
3. HaftaTerim bilimi tarihi
4. HaftaGösterge bilim, terim-kavram-nesne ayrımı
5. HaftaGösterge bilim, terim-kavram-nesne ayrımı
6. HaftaAra sınav
7. HaftaGeleneksel dil bilgisinde terim anlayışı
8. HaftaGeleneksel dil bilgisinde terim anlayışı
9. Haftaİşlevsel dil biliminde terim
10. Haftaİşlevsel dil biliminde terim anlayışı
11. HaftaAra sınav
12. HaftaTerim sorunları
13. HaftaTerimlerin Türkçeleştirilmesi konusu
14. HaftaTerim bilimi, yeniden sözcükleme
15. HaftaTerim yapma yöntemleri
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler515
Sunum515
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10330
Sunum / Seminer Hazırlama5840
Proje000
Ödevler5840
Ara sınavlara hazırlanma süresi2510
Genel sınava hazırlanma süresi11818
Toplam İş Yükü3745180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk diline ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine hakimdir.    X
2. Tarihi süreç içerisinde yer alan Türk ağız ve lehçelerine çeşitli dilbilimsel kuramlarla yaklaşır, değerlendirmelerde bulunur.    X
3. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.     X
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.    X
5. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.     X
6. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.     X
7. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
8. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır.    X
9. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X
10. Türk dili ile ilgili kaynakları etkili kullanır.    X
11. Türk kültürüne hakimdir. Tarihi-toplumsal ve sosyal olayları bilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek