TDE638 - TÜRK TERİM BİLİMİNE GİRİŞ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRK TERİM BİLİMİNE GİRİŞ | TDE638 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm Öğretim Üyeleri | |||||
Dersin amacı | Terim sorunlarını, terim türetme yaklaşım ve yöntemlerini araştırmak Türk dili ile ilgili terim varlığını kavramak | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Türk terim bilimi ile ilgili kaynak çalışmaları. Terim nedir? Terim bilimi tarihi. Gösterge bilim, terim-kavram-nesne ayrımı. Geleneksel dilbilgisinde terim anlayışı. İşlevsel dil biliminde terim anlayışı. Terim sorunları. Terimlerin Türkçeleştirilmesi konusu. Terim bilimi, yeniden sözcükleme. Terim yapma yöntemleri. | |||||
Kaynaklar | DREWER, Petra, PULITANO Donatella, SCHMITZ Klaus-Dirk. (2015). Terminoloji Çalışması En İyi Uygulamalar 2.0. Türkçeye Uyarlayan Ender Ateşman, Ankara: Grafiker Yayınları. KARAAĞAÇ, Günay. (2013). Dil Bilimi Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. KARAMAN, Burcu İlkay. (2017). Terimbilimi. İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayınları. KORKMAZ. Z. (2007). Gramer Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK. MARCELLESİ J. B. ve GARDİN B. (2005). Terimden Anlama Dilbilim Yazıları.(Der. ve çev. Mustafa Durak). İstanbul: Multilingual. ÖZSOY, S., KOCAMAN A. ve İMER, K. (2011). Dilbilim Sözlüğü. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. VARDAR, B. (2002). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Multilingual. ZÜLFİKAR Hamza. (1991). Terim Sorunları ve Terim Yapma Yolları. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Derse giriş ve Türk terim bilimi ile ilgili kaynak çalışmaları |
2. Hafta | Terim nedir? |
3. Hafta | Terim bilimi tarihi |
4. Hafta | Gösterge bilim, terim-kavram-nesne ayrımı |
5. Hafta | Gösterge bilim, terim-kavram-nesne ayrımı |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Geleneksel dil bilgisinde terim anlayışı |
8. Hafta | Geleneksel dil bilgisinde terim anlayışı |
9. Hafta | İşlevsel dil biliminde terim |
10. Hafta | İşlevsel dil biliminde terim anlayışı |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Terim sorunları |
13. Hafta | Terimlerin Türkçeleştirilmesi konusu |
14. Hafta | Terim bilimi, yeniden sözcükleme |
15. Hafta | Terim yapma yöntemleri |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 15 |
Sunum | 5 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 10 | 3 | 30 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 5 | 8 | 40 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 8 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 5 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 37 | 45 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk diline ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine hakimdir. | X | ||||
2. Tarihi süreç içerisinde yer alan Türk ağız ve lehçelerine çeşitli dilbilimsel kuramlarla yaklaşır, değerlendirmelerde bulunur. | X | ||||
3. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | X | ||||
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
5. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
6. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | X | ||||
7. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
8. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır. | X | ||||
9. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X | ||||
10. Türk dili ile ilgili kaynakları etkili kullanır. | X | ||||
11. Türk kültürüne hakimdir. Tarihi-toplumsal ve sosyal olayları bilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek