SOS757 - BILIM SOSYOLOJISI I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BILIM SOSYOLOJISI I SOS757 1. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Aylin Görgün Baran 
Dersin amacıBu dersin amacı, bilim ve toplumsal yapının etkileşimine ilişkin kavram ve kuramları öğreterek bilimin çizdiği sınırları ve farklı yöntemsel yaklaşımların sorun çözme yolları hakkında entelektüel düzeyin geliştirilmesini sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bilim olgusunun sosyo-kültürel yapı ile olan etkileşimine ilişkin bilgisini derinleştirir
  2. Bilimi, her türlü insani şartlardan soyutlayan bir bilim anlayışının çizdiği sınırlara ilişkin farkındalık düzeyi geliştirir
  3. Sosyal bilimlerde var olan paradigmaların sosyolojik nedenlerini analiz eder ve tartışır
  4. Farklı yöntemsel yaklaşımları birbiriyle karşılaştırarak benzerlik ve farklılıklarını değerlendirir, yorumlar
Dersin içeriğiBilim sosyolojik açıdan makro ve mikro düzlemdeki analizlerde, bilim paradigmasındaki değişmeler de sosyo-kültürel değişim süreci içinde ele alınır. Bu çerçevede, bilim olgusu siyasi, iktisadi, coğrafi, sosyal ve kültürel nedenlerin etkileşimi ile oluşan etkileşim örüntüsü zaman ve mekan şartlarına göre incelenir. Makro düzlemde bilim insanları topluluğunun, bilimsel bilgi üretme açısından içinde bulundukları kuruluş/organizasyon şartları ile olan etkileşimleri ele alınırken, mikro düzlemdeki analizlerde bilim insanları topluluğundaki sosyal etkileşimler konu edilir.  
KaynaklarBARNES, Barry (1990) Bilimsel Bilginin Sosyolojisi (Çev. Hüsamettin Arslan) Ankara: Vadi Yayınları, 1.b.
CHALMERS, Alan (1990) Bilim Dedikleri (Çev. Hüsamettin Arslan) Ankara: Vadi Yayınları
FRİEDRİCHS, Robert W. (1970) A Sociology of Sociology, New York: The Free Pres
KUHN, Thomas (1982) Bilimsel Devrimlerin Yapısı (Çev. Nilüfer Kuyaş), İstanbul: Alan
Yayıncılık, 1.Basım.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBilim, felsefe ve toplum ilişkisi
2. HaftaPozitivist metot: A. Comte
3. HaftaPozitivist metot: E. Durkheim
4. HaftaAnlamacı/yorumcu sosyolojiye giriş: Öncüler (Windelbah, Dilthey, Hartman)
5. HaftaAnlamacı/yorumcu sosyoloji: M. Weber
6. HaftaFenomenolojik/etnometodolojik yaklaşım:Shultz, Garfinkel
7. HaftaTarihçi yaklaşım: H. G. Gadamer
8. HaftaMantıkçı pozitivizm: Viyana Çevresi
9. HaftaYanlışlamacı pozitivizm: K. Popper
10. HaftaDil ve bilim: Witgenstein
11. HaftaAra sınav
12. HaftaKuram-paradigma ilişkisi: T. S. Kuhn, sunum
13. HaftaBilimsel araştırma programları: I. Lakatos, sunum
14. HaftaKuram-pratik ilişkisi: L. Althusser
15. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum125
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav130
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1760
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)148112
Sunum / Seminer Hazırlama13030
Proje000
Ödevler13030
Ara sınavlara hazırlanma süresi14040
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü32151294

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Sosyolojiye ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine hakimdir.    X
2. Sosyal bilimlere ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere ve araştırma teknikleri ile bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakimdir.    X
3. Bir sosyal araştırma tasarlar, uygular, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun eserler haline getirir.    X
4. Bireyler, gruplar ve toplumlar arası ilişkilerin işleyişini anlar, açıklar ve değerlendirir.    X
5. Araştırma alanına ilişkin toplanan verileri işler ve analiz eder.    X
6. Alanla ilgili bilgisini sosyal sorumluluk bilinci ile kullanır.    X
7. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.     X
8. Disiplinler arası düşünür, değerlendirir ve aktarır.    X
9. Sosyal bilimlerde geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.    X
10. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.   X 
11. Toplumsal sorunlara ilişkin alternatif çözüm önerileri üretir.    X 
12. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.     X
13. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve gündelik yaşamında bu farklılıklara hassasiyet gösterir.    X
14. Alan bilgisini gündelik ve akademik yaşamda kullanır.    X
15. Alanla ilgili uzmanlığını ilgili kurumlarla işbirliği içinde değerlendirir.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek