SOS757 - BILIM SOSYOLOJISI I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BILIM SOSYOLOJISI I | SOS757 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Aylin Görgün Baran | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, bilim ve toplumsal yapının etkileşimine ilişkin kavram ve kuramları öğreterek bilimin çizdiği sınırları ve farklı yöntemsel yaklaşımların sorun çözme yolları hakkında entelektüel düzeyin geliştirilmesini sağlamaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bilim sosyolojik açıdan makro ve mikro düzlemdeki analizlerde, bilim paradigmasındaki değişmeler de sosyo-kültürel değişim süreci içinde ele alınır. Bu çerçevede, bilim olgusu siyasi, iktisadi, coğrafi, sosyal ve kültürel nedenlerin etkileşimi ile oluşan etkileşim örüntüsü zaman ve mekan şartlarına göre incelenir. Makro düzlemde bilim insanları topluluğunun, bilimsel bilgi üretme açısından içinde bulundukları kuruluş/organizasyon şartları ile olan etkileşimleri ele alınırken, mikro düzlemdeki analizlerde bilim insanları topluluğundaki sosyal etkileşimler konu edilir. | |||||
Kaynaklar | BARNES, Barry (1990) Bilimsel Bilginin Sosyolojisi (Çev. Hüsamettin Arslan) Ankara: Vadi Yayınları, 1.b. CHALMERS, Alan (1990) Bilim Dedikleri (Çev. Hüsamettin Arslan) Ankara: Vadi Yayınları FRİEDRİCHS, Robert W. (1970) A Sociology of Sociology, New York: The Free Pres KUHN, Thomas (1982) Bilimsel Devrimlerin Yapısı (Çev. Nilüfer Kuyaş), İstanbul: Alan Yayıncılık, 1.Basım. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Bilim, felsefe ve toplum ilişkisi |
2. Hafta | Pozitivist metot: A. Comte |
3. Hafta | Pozitivist metot: E. Durkheim |
4. Hafta | Anlamacı/yorumcu sosyolojiye giriş: Öncüler (Windelbah, Dilthey, Hartman) |
5. Hafta | Anlamacı/yorumcu sosyoloji: M. Weber |
6. Hafta | Fenomenolojik/etnometodolojik yaklaşım:Shultz, Garfinkel |
7. Hafta | Tarihçi yaklaşım: H. G. Gadamer |
8. Hafta | Mantıkçı pozitivizm: Viyana Çevresi |
9. Hafta | Yanlışlamacı pozitivizm: K. Popper |
10. Hafta | Dil ve bilim: Witgenstein |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Kuram-paradigma ilişkisi: T. S. Kuhn, sunum |
13. Hafta | Bilimsel araştırma programları: I. Lakatos, sunum |
14. Hafta | Kuram-pratik ilişkisi: L. Althusser |
15. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 1 | 25 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 17 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 30 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 32 | 151 | 294 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Sosyolojiye ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine hakimdir. | X | ||||
2. Sosyal bilimlere ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere ve araştırma teknikleri ile bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakimdir. | X | ||||
3. Bir sosyal araştırma tasarlar, uygular, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun eserler haline getirir. | X | ||||
4. Bireyler, gruplar ve toplumlar arası ilişkilerin işleyişini anlar, açıklar ve değerlendirir. | X | ||||
5. Araştırma alanına ilişkin toplanan verileri işler ve analiz eder. | X | ||||
6. Alanla ilgili bilgisini sosyal sorumluluk bilinci ile kullanır. | X | ||||
7. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | X | ||||
8. Disiplinler arası düşünür, değerlendirir ve aktarır. | X | ||||
9. Sosyal bilimlerde geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
10. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | X | ||||
11. Toplumsal sorunlara ilişkin alternatif çözüm önerileri üretir. | X | ||||
12. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
13. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve gündelik yaşamında bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
14. Alan bilgisini gündelik ve akademik yaşamda kullanır. | X | ||||
15. Alanla ilgili uzmanlığını ilgili kurumlarla işbirliği içinde değerlendirir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek