KEP606 - KANSERE ÖZEL İLERİ İSTATİSTİK YÖNTEMLER

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KANSERE ÖZEL İLERİ İSTATİSTİK YÖNTEMLER KEP606 2. Yarıyıl 2 2 3 8
Önkoşul(lar)-var iseKEP605
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Mutlu Hayran, Dr. Öğr.Gör. Deniz Yüce 
Dersin amacıÖğrencilerin kansere özel ileri istatistik yöntemleri öğrenerek kanser alanındaki yayınlarda kullanılan ileri istatistik yöntemleri anlayabilmeleri ve kendi verilerinde ileri istatistik yöntemleri doğru kullanma becerisine ulaşmaları hedeflenmektedir 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Kanser araştırmalarında sık kullanılan ileri istatistiksel kavramlar hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak
  2. Sağkalım ve temel regresyon modellerine ait analizleri istatistiksel analizleri SPSS yazılım paketini kullanarak yapabilmek
  3. Bilimsel çalışmalarda kullanılan ileri istatistiksel analizleri anlamak ve yorumlamak
Dersin içeriğiSağkalım analizinde temel kavramlar: sansürlü değişken, döneme özel risk, risk oranı, Yaşam Tablosu Sağkalım Analiz Yöntemi, Kaplan-Meier Sağkalım Analiz Yöntemi, Karşılaştırmalı sağkalım analizi: tek değişkenli yöntemler, Sağkalım analizinde çok değişkenli yöntemler, Kanserde diğer çok değişkenli yöntemler: çoklu regresyon, lojistik regresyon, ANOVA, MANOVA, Sensitivite-spesifisite analizi, ROC eğrileri ve analizi, İleri ekolojik analizler, coğrafi bilgi sistemleri 
Kaynaklar1. JF Lawless. Statistical Models and Methods for Lifetime Data. Wiley Series in Probability and Statistics, New Jersey, 2003.
2. R Sankaranarayanan, RJ Black, DM Parkin. Cancer Survival in Developing Countries. IARC Scientific Publications No.145, Lyon, 1998.
3. NE Breslow, NE Day. Statistical Methods In Cancer Research. Volume II. IARC Scientific Publications, No. 82, Lyon, 1987.
4. D Hosner, S Lameshow. Applied Logistic Regression. Wiley Series in Probability and Statistics, New York, 2000.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSağkalım analizinde sansürlü değişken kavramı
2. HaftaSağkalım analizinde döneme özel risk ve risk oranı kavramları
3. HaftaYaşam tablosu sağkalım analiz yöntemi-1
4. HaftaYaşam tablosu sağkalım analiz yöntemi-2
5. HaftaKaplan-Meier sağkalım analiz yöntemi-1
6. HaftaKaplan-Meier sağkalım analiz yöntemi-2
7. HaftaKarşılaştırmalı sağkalım analizi: tek değişkenli yöntemler
8. HaftaSağkalım analizinde çok değişkenli yöntemler-1
9. HaftaSağkalım analizinde çok değişkenli yöntemler-2
10. HaftaKanserde diğer çok değişkenli yöntemler: çoklu regresyon, lojistik regresyon
11. HaftaKanserde diğer çok değişkenli yöntemler: ANOVA, MANOVA
12. HaftaSensitivite-spesifisite analizi
13. HaftaROC eğrileri ve analizi
14. Haftaİleri ekolojik analizler
Coğrafi bilgi sistemleri
15. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1515
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler1010
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar115
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı2750
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 15 2 30
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)15460
Sunum / Seminer Hazırlama13030
Proje000
Ödevler10110
Ara sınavlara hazırlanma süresi15050
Genel sınava hazırlanma süresi16060
Toplam İş Yükü43147240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır.    X
3. Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır.    X
4. Yaptığı araştırmanın raporunu yazar.    X
5. Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar.    X
6. Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar.    X
7. Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.    X
8. İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.    X
9. Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir.    X
10. Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular.    X
11. Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek