KEP606 - KANSERE ÖZEL İLERİ İSTATİSTİK YÖNTEMLER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KANSERE ÖZEL İLERİ İSTATİSTİK YÖNTEMLER | KEP606 | 2. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | KEP605 | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Mutlu Hayran, Dr. Öğr.Gör. Deniz Yüce | |||||
Dersin amacı | Öğrencilerin kansere özel ileri istatistik yöntemleri öğrenerek kanser alanındaki yayınlarda kullanılan ileri istatistik yöntemleri anlayabilmeleri ve kendi verilerinde ileri istatistik yöntemleri doğru kullanma becerisine ulaşmaları hedeflenmektedir | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Sağkalım analizinde temel kavramlar: sansürlü değişken, döneme özel risk, risk oranı, Yaşam Tablosu Sağkalım Analiz Yöntemi, Kaplan-Meier Sağkalım Analiz Yöntemi, Karşılaştırmalı sağkalım analizi: tek değişkenli yöntemler, Sağkalım analizinde çok değişkenli yöntemler, Kanserde diğer çok değişkenli yöntemler: çoklu regresyon, lojistik regresyon, ANOVA, MANOVA, Sensitivite-spesifisite analizi, ROC eğrileri ve analizi, İleri ekolojik analizler, coğrafi bilgi sistemleri | |||||
Kaynaklar | 1. JF Lawless. Statistical Models and Methods for Lifetime Data. Wiley Series in Probability and Statistics, New Jersey, 2003. 2. R Sankaranarayanan, RJ Black, DM Parkin. Cancer Survival in Developing Countries. IARC Scientific Publications No.145, Lyon, 1998. 3. NE Breslow, NE Day. Statistical Methods In Cancer Research. Volume II. IARC Scientific Publications, No. 82, Lyon, 1987. 4. D Hosner, S Lameshow. Applied Logistic Regression. Wiley Series in Probability and Statistics, New York, 2000. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Sağkalım analizinde sansürlü değişken kavramı |
2. Hafta | Sağkalım analizinde döneme özel risk ve risk oranı kavramları |
3. Hafta | Yaşam tablosu sağkalım analiz yöntemi-1 |
4. Hafta | Yaşam tablosu sağkalım analiz yöntemi-2 |
5. Hafta | Kaplan-Meier sağkalım analiz yöntemi-1 |
6. Hafta | Kaplan-Meier sağkalım analiz yöntemi-2 |
7. Hafta | Karşılaştırmalı sağkalım analizi: tek değişkenli yöntemler |
8. Hafta | Sağkalım analizinde çok değişkenli yöntemler-1 |
9. Hafta | Sağkalım analizinde çok değişkenli yöntemler-2 |
10. Hafta | Kanserde diğer çok değişkenli yöntemler: çoklu regresyon, lojistik regresyon |
11. Hafta | Kanserde diğer çok değişkenli yöntemler: ANOVA, MANOVA |
12. Hafta | Sensitivite-spesifisite analizi |
13. Hafta | ROC eğrileri ve analizi |
14. Hafta | İleri ekolojik analizler Coğrafi bilgi sistemleri |
15. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 15 | 15 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 10 | 10 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 27 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 15 | 2 | 30 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 15 | 4 | 60 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 10 | 1 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 50 | 50 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü | 43 | 147 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | X | ||||
3. Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | X | ||||
4. Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | X | ||||
5. Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | X | ||||
6. Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | X | ||||
7. Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | X | ||||
8. İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | X | ||||
9. Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | X | ||||
10. Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X | ||||
11. Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek