HAY608 - AFETLERDE ve KRİZ DURUMLARINDA ÜREME SAĞLIĞI HİZME
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
AFETLERDE ve KRİZ DURUMLARINDA ÜREME SAĞLIĞI HİZME | HAY608 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 4 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Bireysel çalışma, literatür okuma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Nüket Paksoy Erbaydar Prof. Dr. Hakan Altıntaş | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere üreme sağlığı ile ilgili temel ve güncel kavramları ve afetlerde toplumsal cinsiyete duyarlı yaklaşımla üreme sağlığı hizmet sunumu ile ilgili temel yaklaşımları kavratmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Toplumsal cinsiyet kavramına giriş, Üreme sağlığında önemli konular, Toplumsal cinsiyete duyarlı afet yönetimi, Afetlerde üreme sağlığı hizmetleri ile ilgili genel kavramlar, Afetlerde toplumsal cinsiyet temelli şiddete yaklaşım, Afetlerde aile planlaması, gebelik ve doğum hizmetlerine yaklaşım, Afetlerde cinsel yolla bulaşan enfeksiyonların önlenmesi, Afetler ve HIV, Afetlerde ve kriz durumlarında cinsel şiddetin önlenmesi | |||||
Kaynaklar | 1) Akın A, Bahar Özvarış Ş. ?Kadın Sağlığı/Üreme Sağlığı/Aile Planlaması? Halk Sağlığı Temel Bilgiler içinde sf:187-317. 2) UNFPA. ?How Universal is Access to Reproductive Health? A review of the evidence? http://www.unfpa.org/webdav/site/global/shared/documents/publications/2010/universal_rh.pdf. 3) WHO, UNICEF, UNFPA and the World Bank ? Trends in Maternal Mortality: 1990 to 2008? http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789241500265_eng.pdf. 4) Pincha C.?Toplumsal Cinsiyete Duyarlı Afet Yönetimi Uygulamacılar İçin El Kitabı? gdnonline.org/resources/PinchaKitap_Turkce_RENKLI.pdf. 5) -Sphere Project: Humanitarian Charter and Minimum Standards in Disaster Response /Reproductive and Sexual health sf.325-330 http://www.sphereproject.org/resources/download-publications/?search=1&keywords=&language=English&category=22. 6) -Inter-agency Working Group on Reproductive Health in Crises ?Inter-agency Field Manual on Reproductive Health in Humanitarian Settings 2010 Revision? |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Tanışma, dersin amaçlarının paylaşılması |
2. Hafta | Toplumsal cinsiyet kavramı |
3. Hafta | Kadın sağlığı ve üreme sağlığı kavramı, üreme sağlığı ve cinsel sağlık hakkı, üreme sağlığında önemli konular |
4. Hafta | Toplumsal cinsiyete duyarlı afet yönetimi |
5. Hafta | Afet ve kriz durumlarında üreme sağlığı hizmetleri alanında temel kavramlar ve standardlar |
6. Hafta | I. ara sınav |
7. Hafta | Afet ve kriz durumlarında aile planlaması hizmetlerinin yürütülmesi |
8. Hafta | Afet ve kriz durumlarında gebelik ve doğum hizmetlerinin sunulması |
9. Hafta | Afetlerde cinsel yolla bulaşan enfeksiyonların ve HIV?in önlenmesi |
10. Hafta | Afet ve kriz durumlarında kadına yönelik şiddete ve cinsel şiddete yaklaşım |
11. Hafta | II. ara sınav |
12. Hafta | Afet ve kriz durumlarında üreme sağlığı cinsel sağlık hizmetlerinde izleme ve araştırma |
13. Hafta | Afet ve kriz durumlarında üreme sağlığı ve cinsel sağlık hizmetlerinin sunulmasında işbirliği ve toplum katılımı |
14. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 18 | 18 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 5 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 32 | 37 | 120 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir | X | ||||
2. Disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır | X | ||||
3. Bilgi teknolojileri, teknik cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir | X | ||||
4. İstatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır | X | ||||
5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır | X | ||||
6. Bilgileri yorumlar, araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar, çözüm önerileri getirir | X | ||||
7. Araştırma planlar, yapar, istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, yaptığı araştırmanın raporunu yazar | X | ||||
8. Sorumluluk alır, bağımsız veya ekip içinde çalışır, kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular | X | ||||
9. Araştırma yapar, hakemli dergilerde makale yayınlar, bilimsel toplantılarda bildiri sunar | X | ||||
10. Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygular | X | ||||
11. Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilir, kanıta dayalı uygulamaları izler, kanıt oluşturacak araştırmalar yapar | X | ||||
12. Ulusal ve uluslararası paydaşlarla ağ oluşturur | X | ||||
13. Bütünleşik afet yönetimi ilkelerini halk sağlığı yaklaşımları çerçevesinde uygular | X | ||||
14. Toplumsal, kurumsal, yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde tüm çalışmalara katkıda bulunur | X | ||||
15. Etik ilkelerin ve kurulların önemini bilir, her koşulda etik davranır | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek