HAY608 - AFETLERDE ve KRİZ DURUMLARINDA ÜREME SAĞLIĞI HİZME

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
AFETLERDE ve KRİZ DURUMLARINDA ÜREME SAĞLIĞI HİZME HAY608 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 4
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriTartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Bireysel çalışma, literatür okuma  
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Nüket Paksoy Erbaydar Prof. Dr. Hakan Altıntaş  
Dersin amacıBu dersin amacı, öğrencilere üreme sağlığı ile ilgili temel ve güncel kavramları ve afetlerde toplumsal cinsiyete duyarlı yaklaşımla üreme sağlığı hizmet sunumu ile ilgili temel yaklaşımları kavratmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1) Toplumsal cinsiyet kavramını açıklar
  2. 2) Üreme sağlığı kavramını ve bu alandaki önemli sorunları ve çözüm yollarını açıklar
  3. 3) Afet ve kriz durumlarını toplumsal cinsiyet gözlüğü ile değerlendirebilir
  4. 4) Afet ve kriz durumlarında gereksinim duyulan üreme sağlığı ile ilgili hizmetleri açıklar
  5. 5) Afet ve kriz durumlarında kadınlara yönelik şiddete ve cinsel şiddete yönelik gerekli yaklaşımları tartışır
Dersin içeriğiToplumsal cinsiyet kavramına giriş, Üreme sağlığında önemli konular, Toplumsal cinsiyete duyarlı afet yönetimi, Afetlerde üreme sağlığı hizmetleri ile ilgili genel kavramlar, Afetlerde toplumsal cinsiyet temelli şiddete yaklaşım, Afetlerde aile planlaması, gebelik ve doğum hizmetlerine yaklaşım, Afetlerde cinsel yolla bulaşan enfeksiyonların önlenmesi, Afetler ve HIV,
Afetlerde ve kriz durumlarında cinsel şiddetin önlenmesi

 
Kaynaklar1) Akın A, Bahar Özvarış Ş. ?Kadın Sağlığı/Üreme Sağlığı/Aile Planlaması? Halk Sağlığı Temel Bilgiler içinde sf:187-317.
2) UNFPA. ?How Universal is Access to Reproductive Health? A review of the evidence?
http://www.unfpa.org/webdav/site/global/shared/documents/publications/2010/universal_rh.pdf.
3) WHO, UNICEF, UNFPA and the World Bank ? Trends in Maternal Mortality: 1990 to 2008?
http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789241500265_eng.pdf.
4) Pincha C.?Toplumsal Cinsiyete Duyarlı Afet Yönetimi Uygulamacılar İçin El Kitabı? gdnonline.org/resources/PinchaKitap_Turkce_RENKLI.pdf.
5) -Sphere Project: Humanitarian Charter and Minimum Standards in Disaster Response /Reproductive and Sexual health sf.325-330 http://www.sphereproject.org/resources/download-publications/?search=1&keywords=&language=English&category=22.
6) -Inter-agency Working Group on Reproductive Health in Crises ?Inter-agency Field Manual on Reproductive Health in Humanitarian Settings 2010 Revision?
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTanışma, dersin amaçlarının paylaşılması
2. HaftaToplumsal cinsiyet kavramı
3. HaftaKadın sağlığı ve üreme sağlığı kavramı, üreme sağlığı ve cinsel sağlık hakkı, üreme sağlığında önemli konular
4. HaftaToplumsal cinsiyete duyarlı afet yönetimi
5. HaftaAfet ve kriz durumlarında üreme sağlığı hizmetleri alanında temel kavramlar ve standardlar
6. HaftaI. ara sınav
7. HaftaAfet ve kriz durumlarında aile planlaması hizmetlerinin yürütülmesi
8. HaftaAfet ve kriz durumlarında gebelik ve doğum hizmetlerinin sunulması
9. HaftaAfetlerde cinsel yolla bulaşan enfeksiyonların ve HIV?in önlenmesi
10. HaftaAfet ve kriz durumlarında kadına yönelik şiddete ve cinsel şiddete yaklaşım
11. HaftaII. ara sınav
12. HaftaAfet ve kriz durumlarında üreme sağlığı cinsel sağlık hizmetlerinde izleme ve araştırma
13. HaftaAfet ve kriz durumlarında üreme sağlığı ve cinsel sağlık hizmetlerinin sunulmasında işbirliği ve toplum katılımı
14. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler11818
Ara sınavlara hazırlanma süresi2510
Genel sınava hazırlanma süresi188
Toplam İş Yükü3237120

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir    X
2. Disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır  X  
3. Bilgi teknolojileri, teknik cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir X   
4. İstatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanırX    
5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır    X
6. Bilgileri yorumlar, araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar, çözüm önerileri getirir  X  
7. Araştırma planlar, yapar, istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, yaptığı araştırmanın raporunu yazarX    
8. Sorumluluk alır, bağımsız veya ekip içinde çalışır, kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular  X  
9. Araştırma yapar, hakemli dergilerde makale yayınlar, bilimsel toplantılarda bildiri sunar   X 
10. Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygular   X 
11. Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilir, kanıta dayalı uygulamaları izler, kanıt oluşturacak araştırmalar yaparX    
12. Ulusal ve uluslararası paydaşlarla ağ oluşturur X   
13. Bütünleşik afet yönetimi ilkelerini halk sağlığı yaklaşımları çerçevesinde uygular   X 
14. Toplumsal, kurumsal, yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde tüm çalışmalara katkıda bulunur   X 
15. Etik ilkelerin ve kurulların önemini bilir, her koşulda etik davranır   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek