HAY603 - AFET TIBBINA GİRİŞ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
AFET TIBBINA GİRİŞ HAY603 1. Yarıyıl 2 0 2 4
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Seminer Hazırlama ve Sunma  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Hakan Altıntaş 
Dersin amacıBu dersin amacı öğrenciye; afet ve afet tıbbı ile ilgili tanım, terminoloji ve kavramları, afetlerin genel özelliklerini ve sınıflamasını, afet planlamasının ilkelerini, afet yanıtının ilkelerini, karmaşık insani aciller ve mültecileri, afetlerde epidemiyoloji, çevre sağlığı ve beslenme uygulamaları ile ilgili temel bilgileri, afet tıbbında eğitim-öğretim yaklaşımını, afetlerle ilgili ulusal ve uluslararası kuruluşları öğretmektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Afet ve afet tıbbı ile ilgili terimleri tanımlar
  2. Afetleri özelliklerine göre sınıflar
  3. Afet planlaması ilkelerini özetler.
  4. Afet yanıtının temel prensiplerini açıklar
  5. Karmaşık insani aciller ve mülteciler konusunu açıklar
  6. Dünyada ve Türkiye?de en sık görülen afetleri sıralar
  7. Afet ve afet tıbbı ile epidemiyoloji, çevre sağlığı, beslenme ve afet tıbbında eğitim/öğretim konularının ilişkisini açıklar.
  8. Afetlerle ilgili uluslar arası ve ulusal kuruluşları listeler.
Dersin içeriğiAfet ve afet tıbbı ile ilgili tanımlar, terimler, kavramlar; Afetlerin ve afet tıbbının özellikleri
Afet planlaması ilkeleri; Afet yanıtının temel prensipleri; Karmaşık insani aciller ve mülteciler;
Dünyada ve Türkiye'de sık görülen afetler; Afet ve afet tıbbı ile epidemiyoloji, çevre sağlığı, beslenme ve eğitim/öğretim konularının ilişkisi; Afetlerle ilgili uluslar arası ve ulusal kuruluşlar
 
Kaynaklar1. Jan de Boer, Marcel Dubouloz. Handbook of Disaster Medicine. Van der Wees, Utrecht-Netherlands, 2000.
2. Linda Young Landesman. Public Health Management in Disasters: The Practice Guide. American Public Health Association, Washington, 2011.
3. International Strategy for Disaster Reduction (ISDR). 2009 UNISDR Terminology on Disaster Risk Reduction. United Nations. Geneva, Switzerland, May 2009.
4. Regina Below, Angelika Wirtz, Debarati Guha-Sapir. Working paper: Disaster Category Classification and peril Terminology for Operational Purposes. WHO Collaborating Center for Research on the Epidemiology of Disasters (CRED), October 2009.
5. Joseph F. Waeckerle. Disaster planning and response. The New England Journal of Medicine, Vol: 324, 815-821, March 1991.
6. MJ Toole, RJ Waldman. The Public Health Aspects of Complex Emergencies and Refugee Situations. Annu. Rev. Public Health 1997. 18: 283-312.

 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaAfet ve afet tıbbında tanımlar ve kavramlar
2. HaftaAfet tıbbında terminoloji
3. HaftaAfet tıbbında terminoloji
4. HaftaAfetlerin özellikleri ve sınıflaması
5. HaftaAfet planlamasının ilkeleri
6. HaftaAra sınav
7. HaftaAfet yanıtının temel ilkeleri
8. HaftaAfet yanıtının temel ilkeleri
9. HaftaKarmaşık insani aciller ve mülteciler
10. HaftaAfetlerde ve afet tıbbında epidemiyolojinin rolü
11. HaftaAra sınav
12. HaftaAfetlerde ve afet tıbbında çevre sağlığının rolü
13. HaftaAfetlerde ve afet tıbbında beslenmenin rolü
14. HaftaAfetlerde ve afet tıbbında öğretim/eğitimin rolü
15. HaftaAfetlerle ilişkili ulusal ve uluslararası kuruluşlar
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum110
Projeler00
Seminer120
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14228
Sunum / Seminer Hazırlama13434
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü3258120

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir   X 
2. Disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır   X 
3. Bilgi teknolojileri, teknik cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir  X  
4. İstatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanırX    
5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır   X 
6. Bilgileri yorumlar, araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar, çözüm önerileri getirir X   
7. Araştırma planlar, yapar, istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, yaptığı araştırmanın raporunu yazarX    
8. Sorumluluk alır, bağımsız veya ekip içinde çalışır, kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular X   
9. Araştırma yapar, hakemli dergilerde makale yayınlar, bilimsel toplantılarda bildiri sunar  X  
10. Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygular  X  
11. Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilir, kanıta dayalı uygulamaları izler, kanıt oluşturacak araştırmalar yaparX    
12. Ulusal ve uluslararası paydaşlarla ağ oluşturur  X  
13. Bütünleşik afet yönetimi ilkelerini halk sağlığı yaklaşımları çerçevesinde uygular    X
14. Toplumsal, kurumsal, yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde tüm çalışmalara katkıda bulunur   X 
15. Etik ilkelerin ve kurulların önemini bilir, her koşulda etik davranır  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek