HİS781 - STEREOLOJİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
STEREOLOJİ HİS781 Herhangi Yarıyıl/Yıl 1 2 2 5
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Gözlem
Gösteri
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Petek Korkusuz, Dr. Öğr. Üyesi Elif Karakoç 
Dersin amacıDokuların ve organlardan mikroskop altında ya da MR, CT görüntülerinden 3B data elde etme yöntemlerinin incelenmesi. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bir doku ya da organda hacim tahmini yapılması.
  2. Bir doku ya da organda damar, sinir lifi gibi uzunluk tahmini yapılması.
  3. Bir doku ya da organda sayı tahmini yapılması.
  4. Örnekleme tiplerinin karşılaştırılması.
Dersin içeriği- Örnekleme tipleri
- Cavalieri metodu
- Fraksiyonlama metodu (fraksiyonlama, optik ve fiziksel fraksiyonlama)
- Space balls metodu 
Kaynaklar1. Basic Stereology for Biologists and Neuroscientists, Mark J. West , Cold Spring Harbor Laboratory Press
2. Unbiased Stereology Three Dimensional Measurement in Microscopy, C.V. Howard & M.G. Reed 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSayımda doğruluk ve tekrar edilebilirlik, Örnek çalışma planlanması
2. HaftaStereolojik ölçüm için alınması gereken örnekleme tipleri
3. HaftaTaraflılık kavramı. Stereolojik ve stereolojik olmayan
4. HaftaHacim ölçme (Cavalieri)
5. HaftaFraksiyonlama, Optik fraksiyonlama
6. HaftaFiziksel fraksiyonlama, Uzunluk ölçümü: Space balls
7. HaftaAra sınav
8. HaftaStereolojik kesit alınması
9. HaftaStereolojik kesit alınması
10. HaftaStereolojik boyama
11. HaftaStereolojik boyama
12. HaftaStereolojik Sayım
13. HaftaStereolojik Sayım
14. HaftaÖdev sunumu
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar2820
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum15
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı3050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 1 14
Laboratuvar 14 2 28
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama11212
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü4559150

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Hücre, doku ve organların organizasyonunun ışık, elektron mikroskobik yapılarını, moleküler ve genetik bileşenleri ile kavrayarak, yapı-işlev ilişkisini kurabilir olmalı    X
2. İnsan embriyolojik gelişimini ve düzenleyen moleküler mekanizmaları kavramış olmalı, gelişme bozukluklarını kavram düzeyinde yorumlayabilmeli     
3. Temel laboratuvar beceri ve tutumlarına sahip histokimya, immunohistokimya, elektron mikroskobu, hücre kültürü gibi yöntemlerin prensiplerini kavramış olmalı   X  
4. Mikroskop ve görüntüleme tekniklerini, güncel yardımcı inceleme yöntemleri ile uygulamalı olarak öğrenmiş, görüntü analizi ve diğer kantitatif yöntemleri (stereoloji) uygulayıp, değerlendirebilme yetisine sahip olmalı X   
5. Yardımcı üreme teknikleri, kök hücre teknolojisi gibi klinikle işbirliği içinde olduğu laboratuvar çalışmaları yürütebilecek temel bilgiye sahip gerekli yetkinliği kazanmış olmalı     
6. Eğitime katkı sağlayacak bilgi, beceri ve tutuma sahip olmalı     
7. Kendini geliştirmek için bilgiye ulaşma yöntemlerini bilmeli ve sürekli öğrenmenin önemini benimsemiş olmalıX    
8. Bağımsız olarak oluşturduğu özgün hipotezleri proje olarak planlayıp yazabilen ve temel araştırma yöntemlerini kurgulayıp kullanarak projeleri yönetme birikimine sahip, sonuçları değerlendirebilir, güncel bilgilerle tartışabilir ve makale yazabilme yetkinliği kazanmiş olmalı      
9. Araştırma etik değerlerini özümsemiş, bilim ve yayın etiği, yardımcı üreme teknikleri ya da kök hücre teknolojileri gibi klinik uygulamalara açık etik konular hakkında bilgi ve görüş sahibi olmalı,      
10. Ulusal ve uluslar arası düzeyde bilimsel ortamlara katılıp tartışabilen ve sunum yapabilme yetisinde olmalı     
11. Çeşitli kuruluşlarca desteklenen proje ve uluslararası/ulusal dergilerde yayınlanan makalelerin değerlendirme kriterlerini analiz edip, bağımsız olarak bir proje önerisini değerlendirebilir olmalıX    

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek