HİS777 - KEMİK EKLEM İYİLEŞMESİ ve BİYOMALZEME ETKİLEŞİMİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KEMİK EKLEM İYİLEŞMESİ ve BİYOMALZEME ETKİLEŞİMİ | HİS777 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 0 | 2 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Petek Korkusuz, Prof. Dr. Pergin Atilla | |||||
Dersin amacı | Kemiğin yapım-yıkım süreçleri, kırık iyileşmesinin moleküler basamakları, iskelet doku mühendisliği uygulamaları, eklem, ligament, tendon, fasya, menisküs ve sinoviyal zarların gelişimi, immünohistolojik bileşenleri ve onarım mekanizmalarını klinikle bağlantılı olarak tanımlama değerlendirme ve yorumlama düzeyinde bilgi ve beceri kazanmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Kas-iskelet sistemi yumuşak ve sert dokulardan oluşmaktadır. Kemik, kıkırdak, tendon, ligament, fasya, menisküs, kas ve eklem yapıları bu sistemin bileşenleridir. Kemik, kalsifiye ekstraselüler matriksi ile yaşam boyu etkileşen hücresel bileşenleri sayesinde, dinamik yapısıyla özelleşmiş bir destek dokusudur. Kemikleşme, kemiğin yapım (osteogenezis), yıkım (rezorpsiyon) ve yeniden yapılanma (remodeling) süreci hücreler, sitokinler ve matriks bileşenlerinin etkileştiği moleküler mekanizmalarca düzenlenir. Kas, kıkırdak ve tendon, ligament ile fasyayı da içeren destek dokuları hücre ve ekstraselüler matriks bileşenleriyle kemik çatıyı destekler. Bu yapılar detaylarıyla tartışılacaktır. Kemikler, eklemler ve sinovyal zarların gelişimi ve histolojisi, sinovyumdaki hücre-matriks bileşenlerinin moleküler etkileşimleri ortaya konacaktır. | |||||
Kaynaklar | 1. Human Embryology and Developmental Bıology. BM Carlson. 2. Developing Human: Clinically Oriented Embryology. KL Moore, TVN Persaud, MG Torchia. 3. Before We Are Born. KL Moore, TVN Persaud, MG, Torchia. 4. Langman's Medical Embryology. TW Sadler. 5. Ortophaedic Basic Science: Foundations of Clinical Practice. Einhorn TA, OKeefe RJ, Buckwalter J; 6. Histology: A Text and Atlas. MH Ross, W Pawlina. 7. Tissue Engineering in Musculoskeletal Practice. Sandell LJ, Grodzinsky AJ. 8. Biomaterials in Orthopedics,. Yassemzemski MJ, Trantolo DJ, KU Lewandrowski KU. 9. Human Embryology and Developmental Bıology. BM Carlson. 10. Developing Human: Clinically Oriented Embryology. KL Moore, TVN Persaud, MG Torchia. 11. Before We Are Born. KL Moore, TVN Persaud, MG, Torchia. 12. Langman's Medical Embryology. TW Sadler. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Kas-iskelet sistemine ait dokuların embriyolojik kökenleri ve histolojik özelliklerinin kısaca tanımlanması: Kemik, kıkırdak, kas dokularına giriş |
2. Hafta | Kıkırdağın hücre ve matriks bileşenlerinin moleküler düzeyde tanımlanması |
3. Hafta | Kemiğin inorganik ve organik bileşenlerini, hücre-hücre, hücre-matriks etkileşimlerini moleküler düzeyde kavrayabilmek |
4. Hafta | Sert doku inceleme teknikleri, deneysel hayvan modellerini öğrenme |
5. Hafta | Kemikleşme: Endokondral ve intramembranöz osifikasyon. Kemiğin yapım (osteogenezis), yıkım (rezorpsiyon) ve yeniden yapılanma (remodeling) süreçlerinin düzenlenmesi |
6. Hafta | Kıkırdak ve kemik onarımı: kırık iyileşmesinin basamaklarının moleküler düzeyde tartışılması |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Eklemler ve sinovyal zarların gelişimi ve histolojisi; İnterzonlar ve ilişkili yapılar |
9. Hafta | Sinovyumun özgün histolojik yapısı: Sinovyositler, subsinovyal bağ dokusu. |
10. Hafta | Eklemlerin onarım mekanizmaları; sinovyumun önemi |
11. Hafta | Sinovyumun bağışıksal yanıtı: Hücre-matriks bileşenlerinin moleküler etkileşimlerinde hücre yüzey antijenlerinin rolü |
12. Hafta | Tendon, ligament, fasya ve ilişkili yapıların gelişimi ve histolojisi, rejeneratif kapasitesi; doku mühendisliği yaklaşımı |
13. Hafta | Biyomalzemeler ve iskelet doku mühendisliği uygulamaları |
14. Hafta | Biyomalzemelerin doku uyumu: Biyokompatibilite |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 31 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 6 | 12 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 32 | 53 | 150 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Hücre, doku ve organların organizasyonunun ışık, elektron mikroskobik yapılarını, moleküler ve genetik bileşenleri ile kavrayarak, yapı-işlev ilişkisini kurabilir olmalı | X | ||||
2. İnsan embriyolojik gelişimini ve düzenleyen moleküler mekanizmaları kavramış olmalı, gelişme bozukluklarını kavram düzeyinde yorumlayabilmeli | X | ||||
3. Temel laboratuvar beceri ve tutumlarına sahip histokimya, immunohistokimya, elektron mikroskobu, hücre kültürü gibi yöntemlerin prensiplerini kavramış olmalı | X | ||||
4. Mikroskop ve görüntüleme tekniklerini, güncel yardımcı inceleme yöntemleri ile uygulamalı olarak öğrenmiş, görüntü analizi ve diğer kantitatif yöntemleri (stereoloji) uygulayıp, değerlendirebilme yetisine sahip olmalı | X | ||||
5. Yardımcı üreme teknikleri, kök hücre teknolojisi gibi klinikle işbirliği içinde olduğu laboratuvar çalışmaları yürütebilecek temel bilgiye sahip gerekli yetkinliği kazanmış olmalı | |||||
6. Eğitime katkı sağlayacak bilgi, beceri ve tutuma sahip olmalı | X | ||||
7. Kendini geliştirmek için bilgiye ulaşma yöntemlerini bilmeli ve sürekli öğrenmenin önemini benimsemiş olmalı | X | ||||
8. Bağımsız olarak oluşturduğu özgün hipotezleri proje olarak planlayıp yazabilen ve temel araştırma yöntemlerini kurgulayıp kullanarak projeleri yönetme birikimine sahip, sonuçları değerlendirebilir, güncel bilgilerle tartışabilir ve makale yazabilme yetkinliği kazanmiş olmalı | X | ||||
9. Araştırma etik değerlerini özümsemiş, bilim ve yayın etiği, yardımcı üreme teknikleri ya da kök hücre teknolojileri gibi klinik uygulamalara açık etik konular hakkında bilgi ve görüş sahibi olmalı, | X | ||||
10. Ulusal ve uluslar arası düzeyde bilimsel ortamlara katılıp tartışabilen ve sunum yapabilme yetisinde olmalı | X | ||||
11. Çeşitli kuruluşlarca desteklenen proje ve uluslararası/ulusal dergilerde yayınlanan makalelerin değerlendirme kriterlerini analiz edip, bağımsız olarak bir proje önerisini değerlendirebilir olmalı | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek