HİS794 - PLASENTA ve MOLEKÜLER EMBRİYOLOJİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
PLASENTA ve MOLEKÜLER EMBRİYOLOJİ HİS794 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 0 2 5
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Pergin Atilla, Prof. Dr. Sevda Müftüoğlu 
Dersin amacıZigotun oluşması, implantasyon, plasenta, fetal zarlar ve desiduanın gelişimleri, bu yapıların birbirleriyle etkileşmeleri ve gebeliğin ilerlemesiyle değişen antijenik profilleriyle ilgili bilgi sahibi olmak ve gelişmenin erken dönemlerinde, türe özgü gelişme ve farklanmanın olaylanabilmesi için aktive olan pek çok gen ve çeşitli indüksiyon mekanizmaları anlatılarak moleküler embriyoloji kavramının kazandırılması amaçlanmaktadır 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Plasenta, fetal zarlar ve desiduanın gelişmesini, yapı ve işlevini, normal antijenik profilini tanımlayabilir.
  2. İmplantasyon mekanizmalarını bilir.
  3. Bu yapıların gelişimi ve gelişim bozukluklarının fetus üzerindeki etkilerini ve nedenlerini ifade edebilir.
  4. Embriyonal gelişmenin erken dönemindeki olayları değerlendirebilir, indüksiyon olaylarını, etkili genleri ve molekülleri tanımlayıp tartışabilir. Embriyonal gelişmenin kontrol mekanizmaları üzerinde düşünüp, konuyla ilgili çalışmalar planlayabilr.
Dersin içeriğiOogenez, spermatogenez/spermiyogenez, fertilizasyon, implantasyon, plasenta ve fetal zarların gelişimi, yapıları ve gelişme bozuklukları ve çeşitli patolojik koşullardaki yapısal değişiklikleri anlatıldıktan sonra, plasentanın normal ve patolojik koşullardaki immünohistokimyasal profili öğrenilecektir. Blastosistin oluşmasıyla birlikte embryoyu oluşturan hücreler genel vücut biçimini ve vücut simetrisini oluşturmak üzere öncelikli bir eksen etrafında düzenlenmeye başlarlar. Bunların olaylanabilmesi için, gelişmenin bu en erken döneminden başlayarak pek çok gen belirli bir düzen içinde aktive olurlar. Bu genlerin ürünleri olan proteinler de ilgili dokularda hücrelerin farklılaşmasını düzenlerken yeni genlerin aktivasyonunu sağlarlar. Erken dönemde embriyolarda belirli genlerin kontrolunda kraniyo-kaudal yönde segmentasyon görülür. Embriyonun gelişmesinde en önemli basamaklardan biri gastrulasyondur. Bundan sonra embriyonik indüksiyon belirginleşerek gelişmenin düzenlenmesini etkiler.  
Kaynaklar1. Carlson BM: Human Embryology and Developmental Biology
2. Moore KL, Persaud TVN, Torchia MG: The Developing Human. Clinically Oriented Embryology.
3. Larsen WJ: Human Embryology
4. Sadler, TW:Langman's Medical Embryology 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaFollikulogenez (Oogenez, spermatogenez, spermiogenez)
2. HaftaOvulasyon, yumurta ve spermin transportu, fertilizasyon, yarıklanma, blastosist oluşumu ve implantasyon- moleküler mekanizmalar
3. HaftaHücre adezyon molekülleri-gelişimdeki rolleri
4. HaftaKoryonun gelişmesi, primer, sekonder, tersiyer villuslar, ekstraembriyonik mezoderm, primitif uteroplasental sirkülasyon, plasental damarların oluşumu
5. HaftaBilaminar germ diskinin oluşması, primitif çizgi, gastrulasyon, notokord ve prokordal plak oluşumunun moleküler mekanizmaları, sinir sistemi gelişiminin indüklenmesinde etkili moleküler mekanizmalar
6. HaftaMezodermal indüksiyon ve sağ-sol asimetrisi, vertebralarda genel vücut biçiminin planlanması, gelişim eksenleri, etkili genler ve sinyal molekülleri, reseptörler, germ tabakalarında segmentasyon ve nöral kristanın gelişimdeki rolü
7. HaftaAra sınav
8. HaftaFetal zarlar ve desidua: tanımı, bölümleri, işlevleri, amniyokoryonik zar
9. HaftaGebelik immunolojisi 1: Desiduanın yapısı ve görevleri
10. HaftaGebelik immunolojisi 2: Desiduanın antijenik profili
11. HaftaMakale sunumu
12. HaftaPlasentanın normal yapısı ve patolojik koşullarda görülen yapısal değişiklikler
13. HaftaPlasentanın normal immunohistokimyasal profili ve çeşitli patolojilerde ortaya çıkan değişiklikler
14. HaftaGöbek kordonu, Prenatal tanıda koryon villus örneklemesi ve amniyosentezin yeri, tanı amaçlı uygulanan yöntemler (kültür, kromozom analizi, floresan in situ hibridizasyon)
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)285
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum15
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı3250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama11212
Proje000
Ödevler2510
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3354150

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yüksek riskli gebeliklerin (maternal otoimmün, izoimmün, hipertansif hastalıklar, teratojen madde-ilaç, madde-alkol kullanımı, immün olmayan hidrops fetalis, intrauterin-perinatal enfeksiyonlar) fetal ve neonatal etkileri, travmatik doğum ile ilişkili sorunlar bu bebeklere doğum öncesinde, doğum sırasında ve sonrasında yapılması gereken tanı-tedavi yaklaşımı ve yönetimi hakkında güncel bilgi ve deneyim sahibi olur.    X
2. Akciğerlerin gelişimi, maturasyonu, sürfaktan metabolizması, yenidoğanlarda solunum fizyolojisi, solunumsal değerlendirme, izlem, solunum sıkıntısına tanısal yaklaşım, yenidoğanın ağır solunum sistemi hastalıklarının (respiratuvar distres sendromu, bronkopulmoner displazi, solunum sisteminin önemli konjenital anomalileri) etiyopatogenezi ve ileri düzey tedavileri ile yenidoğanlarda mekanik ventilasyon desteği hakkında güncel bilgi ve deneyim sahip olur.X    
3. Yenidoğanların hemodinamik değerlendirme ve izlemi, kardiyotonik ilaçlar, ağır dolaşım sistemi hastalıklarının (konjenital kalp hastalıkları, patent duktus arteriyozus, aritmiler, pulmoner hipertansiyon) etiyopatogenezi, tanısı, ileri düzey tedavileri, yönetimi, konjenital kalp hastalıklarında pre-peri-postoperatif bakım ve EKMO tedavisi hakkında güncel bilgi sahibi olur.X    
4. Yenidoğanlarda santral sinir sistemi hasarının önlenmesi, santral sinir sistemi monitörizasyonu, ağır santral sinir sistemi hastalıklarının (perinatal hipoksik iskemik zedelenme, hipoksik iskemik ensefalopati, bilirübin ensefalopatisi, kern ikterus, intraventriküler-intrakraniyal kanama, beyaz cevher hasarı, periventriküler lökomalazi, santral sinir sisteminin konjenital malformasyonları, yenidoğan konvülsiyonları, apne) etiyopatoegenezi ve ileri düzey tedaviler, hipotoni, nöromusküler hastalıklar, prematüre retinopatisi, yenidoğanlarda ağrı tanısı, tedavisi ve yönetimi ile nörolojik-gelişimsel riskli yenidoğanların belirlenmesi ve izlemi hakkında güncel bilgi ve deneyim sahibi olur.X    
5. Yenidoğanlarda bağışıklık sisteminin gelişimi, prematürelerde immünizasyon, yenidoğan döneminde görülebilen enfeksiyonlar, sepsis, nekrotizan enterokolit, yenidoğanlarda probiyotik kullanımı hakkında güncel bilgi ve deneyim sahibi olurX    
6. Yenidoğanlarda sıvı, elektrolit, asit-baz dengesi bozuklukları, akut böbrek hasarı, koagülasyon sistemi sorunları (kanama ve tromboz), hipoglisemi, kalıtımsal metabolik hastalıklar, kalsiyum-fosfor metabolizması bozuklukları, prematüre osteopenisinin tanı, tedavi ve yönetimi hakkında güncel bilgi ve deneyim sahibi olur. X    
7. Yenidoğan hastalıklarında güncel, yeni ve aday tedavi yöntemleri (mezenkimal kök hücre, hücresel-rejeneratif tedavi yöntemleri), nadir görülen kalıtımsal (genetik-nörolojik-metabolik vb) hastalıklara yenidoğan döneminde verilen acil tedavileri ile yeni enzim/ilaç tedavileri, renal replasman tedavileri, EKMO tedavisi, yenidoğanın cerrahi hastalıklarının pre-peri-postoperatif bakımı hakkında güncel bilgi ve deneyim sahibi olur. Neonatoloji alanında kullanılan tıbbi cihazlar, teknik ekipman hakkında bilgi, beceri ve deneyim sahibi olur, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar ve bilgi teknolojilerini etkin kullanır.  X   
8. Perinatal-neonatal dönem ve klinik araştırmalar ile ilgili etik ilkeleri ve sorunları, bilimsel yayın etiğini, klinik araştırmalar ile ilgili mevzuatı ve yasal düzenlemeleri, bunların birey ve toplum için önemini, genetik danışma vermeyi öğrenir, etik ilkelere riayet eder. Birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun davranır.  X   
9. Neonatoloji uzmanlık alanının gerektirdiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir, sorunlara kısa ve uzun vadede çözüm önerileri getirir, güncel ve kanıta dayalı bilimsel bilgiye ulaşır, güncel uluslararası literatürü izler, bilimsel merakı ile birleştirerek araştırma hipotezi üretir, klinik ve deneysel bilimsel araştırma planlama, proje yazma, yürütüme, sonuçlandırma, bilimsel sunum yöntemleri, makale yazma yöntemleri, bilimsel makale değerlendirmeyi ve araştırma-yayın istatistiği ile ilgili temel kavram ve becerileri edinir. Araştırma çıktılarını istatiksel yöntemlerle analiz eder, kanıta dayalı olarak raporlar veya ulusal/uluslararası bilimsel alanlarda sunar.   X 
10. Yenidoğan hastalıkları ile ilgili konuları ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel ortamlarda kuramsal bilgiler ve uygulamalar konusundaki görüşlerini bağımsız ve/veya ekip olarak sunar, uzman kişiler ile tartışır, sorgular, sonuçlarını bilimsel kanıtlar ve etik ilkeler çerçevesinde savunur. Neonatoloji alanında bebek-çocuk-anne-aile ve toplum sağlığını ilgilendiren sağlık hizmeti ve sağlık politikaları ile ilgili sorunlara duyarlı ve sorumluluk sahibidir, sorunlara bireysel ve toplumsal kapsamda kısa ve uzun vadeli çözüm önerileri üretir. Neonatoloji alanında ekip çalışmasının önemini bilir, lider ve/veya ekip üyesi olarak çalışır, araştırma yürütür.   X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek