HİS794 - PLASENTA ve MOLEKÜLER EMBRİYOLOJİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
PLASENTA ve MOLEKÜLER EMBRİYOLOJİ | HİS794 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 0 | 2 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Pergin Atilla, Prof. Dr. Sevda Müftüoğlu | |||||
Dersin amacı | Zigotun oluşması, implantasyon, plasenta, fetal zarlar ve desiduanın gelişimleri, bu yapıların birbirleriyle etkileşmeleri ve gebeliğin ilerlemesiyle değişen antijenik profilleriyle ilgili bilgi sahibi olmak ve gelişmenin erken dönemlerinde, türe özgü gelişme ve farklanmanın olaylanabilmesi için aktive olan pek çok gen ve çeşitli indüksiyon mekanizmaları anlatılarak moleküler embriyoloji kavramının kazandırılması amaçlanmaktadır | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Oogenez, spermatogenez/spermiyogenez, fertilizasyon, implantasyon, plasenta ve fetal zarların gelişimi, yapıları ve gelişme bozuklukları ve çeşitli patolojik koşullardaki yapısal değişiklikleri anlatıldıktan sonra, plasentanın normal ve patolojik koşullardaki immünohistokimyasal profili öğrenilecektir. Blastosistin oluşmasıyla birlikte embryoyu oluşturan hücreler genel vücut biçimini ve vücut simetrisini oluşturmak üzere öncelikli bir eksen etrafında düzenlenmeye başlarlar. Bunların olaylanabilmesi için, gelişmenin bu en erken döneminden başlayarak pek çok gen belirli bir düzen içinde aktive olurlar. Bu genlerin ürünleri olan proteinler de ilgili dokularda hücrelerin farklılaşmasını düzenlerken yeni genlerin aktivasyonunu sağlarlar. Erken dönemde embriyolarda belirli genlerin kontrolunda kraniyo-kaudal yönde segmentasyon görülür. Embriyonun gelişmesinde en önemli basamaklardan biri gastrulasyondur. Bundan sonra embriyonik indüksiyon belirginleşerek gelişmenin düzenlenmesini etkiler. | |||||
Kaynaklar | 1. Carlson BM: Human Embryology and Developmental Biology 2. Moore KL, Persaud TVN, Torchia MG: The Developing Human. Clinically Oriented Embryology. 3. Larsen WJ: Human Embryology 4. Sadler, TW:Langman's Medical Embryology |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Follikulogenez (Oogenez, spermatogenez, spermiogenez) |
2. Hafta | Ovulasyon, yumurta ve spermin transportu, fertilizasyon, yarıklanma, blastosist oluşumu ve implantasyon- moleküler mekanizmalar |
3. Hafta | Hücre adezyon molekülleri-gelişimdeki rolleri |
4. Hafta | Koryonun gelişmesi, primer, sekonder, tersiyer villuslar, ekstraembriyonik mezoderm, primitif uteroplasental sirkülasyon, plasental damarların oluşumu |
5. Hafta | Bilaminar germ diskinin oluşması, primitif çizgi, gastrulasyon, notokord ve prokordal plak oluşumunun moleküler mekanizmaları, sinir sistemi gelişiminin indüklenmesinde etkili moleküler mekanizmalar |
6. Hafta | Mezodermal indüksiyon ve sağ-sol asimetrisi, vertebralarda genel vücut biçiminin planlanması, gelişim eksenleri, etkili genler ve sinyal molekülleri, reseptörler, germ tabakalarında segmentasyon ve nöral kristanın gelişimdeki rolü |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Fetal zarlar ve desidua: tanımı, bölümleri, işlevleri, amniyokoryonik zar |
9. Hafta | Gebelik immunolojisi 1: Desiduanın yapısı ve görevleri |
10. Hafta | Gebelik immunolojisi 2: Desiduanın antijenik profili |
11. Hafta | Makale sunumu |
12. Hafta | Plasentanın normal yapısı ve patolojik koşullarda görülen yapısal değişiklikler |
13. Hafta | Plasentanın normal immunohistokimyasal profili ve çeşitli patolojilerde ortaya çıkan değişiklikler |
14. Hafta | Göbek kordonu, Prenatal tanıda koryon villus örneklemesi ve amniyosentezin yeri, tanı amaçlı uygulanan yöntemler (kültür, kromozom analizi, floresan in situ hibridizasyon) |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 10 |
Sunum | 1 | 5 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 32 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 12 | 12 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 33 | 54 | 150 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Yüksek riskli gebeliklerin (maternal otoimmün, izoimmün, hipertansif hastalıklar, teratojen madde-ilaç, madde-alkol kullanımı, immün olmayan hidrops fetalis, intrauterin-perinatal enfeksiyonlar) fetal ve neonatal etkileri, travmatik doğum ile ilişkili sorunlar bu bebeklere doğum öncesinde, doğum sırasında ve sonrasında yapılması gereken tanı-tedavi yaklaşımı ve yönetimi hakkında güncel bilgi ve deneyim sahibi olur. | X | ||||
2. Akciğerlerin gelişimi, maturasyonu, sürfaktan metabolizması, yenidoğanlarda solunum fizyolojisi, solunumsal değerlendirme, izlem, solunum sıkıntısına tanısal yaklaşım, yenidoğanın ağır solunum sistemi hastalıklarının (respiratuvar distres sendromu, bronkopulmoner displazi, solunum sisteminin önemli konjenital anomalileri) etiyopatogenezi ve ileri düzey tedavileri ile yenidoğanlarda mekanik ventilasyon desteği hakkında güncel bilgi ve deneyim sahip olur. | X | ||||
3. Yenidoğanların hemodinamik değerlendirme ve izlemi, kardiyotonik ilaçlar, ağır dolaşım sistemi hastalıklarının (konjenital kalp hastalıkları, patent duktus arteriyozus, aritmiler, pulmoner hipertansiyon) etiyopatogenezi, tanısı, ileri düzey tedavileri, yönetimi, konjenital kalp hastalıklarında pre-peri-postoperatif bakım ve EKMO tedavisi hakkında güncel bilgi sahibi olur. | X | ||||
4. Yenidoğanlarda santral sinir sistemi hasarının önlenmesi, santral sinir sistemi monitörizasyonu, ağır santral sinir sistemi hastalıklarının (perinatal hipoksik iskemik zedelenme, hipoksik iskemik ensefalopati, bilirübin ensefalopatisi, kern ikterus, intraventriküler-intrakraniyal kanama, beyaz cevher hasarı, periventriküler lökomalazi, santral sinir sisteminin konjenital malformasyonları, yenidoğan konvülsiyonları, apne) etiyopatoegenezi ve ileri düzey tedaviler, hipotoni, nöromusküler hastalıklar, prematüre retinopatisi, yenidoğanlarda ağrı tanısı, tedavisi ve yönetimi ile nörolojik-gelişimsel riskli yenidoğanların belirlenmesi ve izlemi hakkında güncel bilgi ve deneyim sahibi olur. | X | ||||
5. Yenidoğanlarda bağışıklık sisteminin gelişimi, prematürelerde immünizasyon, yenidoğan döneminde görülebilen enfeksiyonlar, sepsis, nekrotizan enterokolit, yenidoğanlarda probiyotik kullanımı hakkında güncel bilgi ve deneyim sahibi olur | X | ||||
6. Yenidoğanlarda sıvı, elektrolit, asit-baz dengesi bozuklukları, akut böbrek hasarı, koagülasyon sistemi sorunları (kanama ve tromboz), hipoglisemi, kalıtımsal metabolik hastalıklar, kalsiyum-fosfor metabolizması bozuklukları, prematüre osteopenisinin tanı, tedavi ve yönetimi hakkında güncel bilgi ve deneyim sahibi olur. | X | ||||
7. Yenidoğan hastalıklarında güncel, yeni ve aday tedavi yöntemleri (mezenkimal kök hücre, hücresel-rejeneratif tedavi yöntemleri), nadir görülen kalıtımsal (genetik-nörolojik-metabolik vb) hastalıklara yenidoğan döneminde verilen acil tedavileri ile yeni enzim/ilaç tedavileri, renal replasman tedavileri, EKMO tedavisi, yenidoğanın cerrahi hastalıklarının pre-peri-postoperatif bakımı hakkında güncel bilgi ve deneyim sahibi olur. Neonatoloji alanında kullanılan tıbbi cihazlar, teknik ekipman hakkında bilgi, beceri ve deneyim sahibi olur, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar ve bilgi teknolojilerini etkin kullanır. | X | ||||
8. Perinatal-neonatal dönem ve klinik araştırmalar ile ilgili etik ilkeleri ve sorunları, bilimsel yayın etiğini, klinik araştırmalar ile ilgili mevzuatı ve yasal düzenlemeleri, bunların birey ve toplum için önemini, genetik danışma vermeyi öğrenir, etik ilkelere riayet eder. Birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun davranır. | X | ||||
9. Neonatoloji uzmanlık alanının gerektirdiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir, sorunlara kısa ve uzun vadede çözüm önerileri getirir, güncel ve kanıta dayalı bilimsel bilgiye ulaşır, güncel uluslararası literatürü izler, bilimsel merakı ile birleştirerek araştırma hipotezi üretir, klinik ve deneysel bilimsel araştırma planlama, proje yazma, yürütüme, sonuçlandırma, bilimsel sunum yöntemleri, makale yazma yöntemleri, bilimsel makale değerlendirmeyi ve araştırma-yayın istatistiği ile ilgili temel kavram ve becerileri edinir. Araştırma çıktılarını istatiksel yöntemlerle analiz eder, kanıta dayalı olarak raporlar veya ulusal/uluslararası bilimsel alanlarda sunar. | X | ||||
10. Yenidoğan hastalıkları ile ilgili konuları ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel ortamlarda kuramsal bilgiler ve uygulamalar konusundaki görüşlerini bağımsız ve/veya ekip olarak sunar, uzman kişiler ile tartışır, sorgular, sonuçlarını bilimsel kanıtlar ve etik ilkeler çerçevesinde savunur. Neonatoloji alanında bebek-çocuk-anne-aile ve toplum sağlığını ilgilendiren sağlık hizmeti ve sağlık politikaları ile ilgili sorunlara duyarlı ve sorumluluk sahibidir, sorunlara bireysel ve toplumsal kapsamda kısa ve uzun vadeli çözüm önerileri üretir. Neonatoloji alanında ekip çalışmasının önemini bilir, lider ve/veya ekip üyesi olarak çalışır, araştırma yürütür. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek