HİS770 - YARDIMCI ÜREME TEKNİKLERİNDE TEMEL PRENSİPLER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
YARDIMCI ÜREME TEKNİKLERİNDE TEMEL PRENSİPLER | HİS770 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 1 | 2 | 2 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Gözlem Diğer: Özel görüşme, konferans tipi ders, grup seminerleri, laboratuar | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Lale Sökmensüer, Prof. Dr. Sevda Müftüoğlu, Prof. Dr. Dilara Zeybek | |||||
Dersin amacı | Yardımcı üreme tekniklerinde temel prensipleri, sperm hazırlama tekniklerini ve semen analizini ve oosit manüplasyonlarını tanımlamak | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Yardımcı Üreme Teknikleri?nde; intrauterin sperm inseminasyonunun konvansiyonel IVF ve ICSI öncesi bir tedavi seçeneği olarak endikasyonları ve sperm hazırlama yöntemi, intrasitoplazmik sperm injeksiyonu (ICSI) endikasyonları, işlem basamakları tanımlanır. ICSI için sperm hazırlama, oosit toplanması, oosit denudasyonu, ICSI işlemleri tanımlanır. Tüp bebek laboratuvarında data kayıtları, ısı, pH stabilizasyonu, sterilitenin sağlanması tartışılır ve kalite kontrolü prosedürleri ve ekipmanları tanımlanır. Erkek infertilitesinin belirlenmesindeki en önemli basamak semen analizidir. Mikroskopik semen analizi yapılarak motil sperm sayısı ve yüzdesi belirlenir. Morfolojik inceleme ile sperm morfolojisi değerlendirilip, anomaliler saptanır. Testiküler sperm ekstraksiyonu (TESE), testiküler sperm aspirasyonu (TESA), perkütan epididimal sperm aspirasyonu (PESA) ve mikroskopik epididimal sperm aspirasyonu (MESA) yöntemleri ile sperm elde etme yöntemleri tartışılır. Erkek infertilitesinde diğer t | |||||
Kaynaklar | 1) Gardner DK: Textbook of Assisted Reproductive Techniques, 2) Trounson A. and Gardner DK: Handbook of In Vitro Fertilization, |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Tüp bebek laboratuvarı ekipmanların tanımlanması, laboratuvar prosedürleri, yardımcı üreme tekniklerinde hasta değerlendirilmesi, temel tedavi yöntemleri |
2. Hafta | İntrauterin sperm inseminasyonu, konvasiyonel in vitro fertilizasyon, intrasitoplazmik sperm injeksiyonu |
3. Hafta | Tüp bebek laboratuvarı kalite kontrolü |
4. Hafta | Erkek infertilitesinin değerlendirilmesi, semen analizi |
5. Hafta | Sperm hazırlama teknikleri (swim-up, dansity gradient ve diğer yöntemler) |
6. Hafta | Sperm elde etme teknikleri; TESE, TESA, PESA, MESA ve hazırlanma yöntemleri |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Sperm morfoloji değerlendirmesi, Sperm-oosit bağlama testleri, akrozom ve akrozom ile ilgili testler, in vitro sperm maturasyonu |
9. Hafta | Kontrollü ovaryen stimülasyon ve follikül gelişimi |
10. Hafta | Ovaryen stimülasyon protokolleri |
11. Hafta | Oositin ultrastrüktürel özellikleri,granulosa hücreleri, oosit değerlendirilmesinde TEM?in yeri |
12. Hafta | Oosit toplanması ve oosit değerlendirilmesi, oosit kromozom anomalileri |
13. Hafta | Oosit maturasyonu, polikistik ovaryen sendrom |
14. Hafta | In vitro oosit maturasyonu, Zona pellucidanın ultrastrüktürel yapısı |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 6 |
Laboratuar | 8 | 1 |
Uygulama | 2 | 1 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 1 |
Sunum | 1 | 1 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 28 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 1 | 14 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 4 | 4 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 4 | 8 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 47 | 55 | 150 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Hücre, doku ve organların organizasyonunun ışık, elektron mikroskobik yapılarını, moleküler ve genetik bileşenleri ile kavrayarak, yapı-işlev ilişkisini kurabilir olmalı | |||||
2. İnsan embriyolojik gelişimini ve düzenleyen moleküler mekanizmaları kavramış olmalı, gelişme bozukluklarını kavram düzeyinde yorumlayabilmeli | X | ||||
3. Temel laboratuvar beceri ve tutumlarına sahip histokimya, immunohistokimya, elektron mikroskobu, hücre kültürü gibi yöntemlerin prensiplerini kavramış olmalı | X | ||||
4. Mikroskop ve görüntüleme tekniklerini, güncel yardımcı inceleme yöntemleri ile uygulamalı olarak öğrenmiş, görüntü analizi ve diğer kantitatif yöntemleri (stereoloji) uygulayıp, değerlendirebilme yetisine sahip olmalı | X | ||||
5. Yardımcı üreme teknikleri, kök hücre teknolojisi gibi klinikle işbirliği içinde olduğu laboratuvar çalışmaları yürütebilecek temel bilgiye sahip gerekli yetkinliği kazanmış olmalı | X | ||||
6. Eğitime katkı sağlayacak bilgi, beceri ve tutuma sahip olmalı | |||||
7. Kendini geliştirmek için bilgiye ulaşma yöntemlerini bilmeli ve sürekli öğrenmenin önemini benimsemiş olmalı | X | ||||
8. Bağımsız olarak oluşturduğu özgün hipotezleri proje olarak planlayıp yazabilen ve temel araştırma yöntemlerini kurgulayıp kullanarak projeleri yönetme birikimine sahip, sonuçları değerlendirebilir, güncel bilgilerle tartışabilir ve makale yazabilme yetkinliği kazanmiş olmalı | |||||
9. Araştırma etik değerlerini özümsemiş, bilim ve yayın etiği, yardımcı üreme teknikleri ya da kök hücre teknolojileri gibi klinik uygulamalara açık etik konular hakkında bilgi ve görüş sahibi olmalı, | X | ||||
10. Ulusal ve uluslar arası düzeyde bilimsel ortamlara katılıp tartışabilen ve sunum yapabilme yetisinde olmalı | |||||
11. Çeşitli kuruluşlarca desteklenen proje ve uluslararası/ulusal dergilerde yayınlanan makalelerin değerlendirme kriterlerini analiz edip, bağımsız olarak bir proje önerisini değerlendirebilir olmalı |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek