HİS709 - HÜCRE KÜLTÜRÜ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
HÜCRE KÜLTÜRÜ | HİS709 | 3. Yarıyıl | 1 | 2 | 2 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Sunum | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof Dr Sevda Müftüoğlu, Prof. Dr. Dilara Zeybek | |||||
Dersin amacı | Temel hücre kültürü tekniklerinin öğrenilmesi ve yürütülmesi | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Farklı hücre tiplerinin kültürde çoğaltılması oldukça yaygın bir yöntemdir. Kültürde surekli hücrelerin yenilenmesi, çoğalması ve olgunlaşması olurken bir yandan da yaşlanma ve transfromasyonları gözlenebilir. Kültür heterojenitesi;hücre hattında çeşitli serilerin bulunması nedeniyle de gerçekleşir. Tek birleştirici faktör ; besiyerinin ve substratının selektif durumu ve çoğalabilen ve yaşayabilen hücre tipleriniin hakimiyetidir. Nutrisyonel faktorler; serum gibi, kalsiyum iyonları, hormonlar, hücre ve matriks etkileşimleri ve hücre yoğunluğu gibi faktörler; hücre differansiyasyonunu ve hücre proliferasyonunu etkiler. Normal doku kültürleri belirli bir yaşam sürecine sahipken, tümörlerden elde edilen kültürler sürekli hücre hattını sağlar. Primer hücre kültürleri hücre biyolojisi açısından araştırmalar için daha uygun gözükse deheterojenite gibi nedenlerle de tercih edilmeyebilir. Taze izole edilerek elde edilen kültürler subkültüre edilene kadar primer kültürler olarak isimlendirili | |||||
Kaynaklar | 1) Davis JM. Basic Cell Culture. Practical Approach. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Kültür laboratuvarında çalışma koşulları, cihazlar ve düzenlenim |
2. Hafta | Kültürdeki hücrenin biyolojisi |
3. Hafta | Primer hücre kültürü tanımı ve özellikleri, Primer hücre kültürü teknikleri ve çeşitleri |
4. Hafta | Tutunan (monolayer) hücre hücre kültürü, |
5. Hafta | Suspansiyon hücre kültürü |
6. Hafta | Subkültür (pasajlama) |
7. Hafta | Mikroskopta hücre canlılığının değerlendirilmesi |
8. Hafta | Besiortamları ve çeşitleri |
9. Hafta | Kültürde kullanılan sarf malzemeler (substratlar) |
10. Hafta | Ara sınav |
11. Hafta | Kültürde Hücre sayımı (Tripan blue boya testi) |
12. Hafta | Kültürdeki hücrelere inceleme yöntemleri, immunohistokimya ve ELIZA |
13. Hafta | Hücre dondurma ve çözme |
14. Hafta | Kültür tekniğinin genel değerlendirilmesi ve yönteme yönelik çıkacak sorunların çözümleme yolları |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 5 |
Laboratuar | 28 | 5 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 45 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 1 | 14 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 6 | 6 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 6 | 6 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 46 | 59 | 150 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Temel immünoloji alanında bilgi sahibidir. Seminer verebilir, ders anlatabilir, bir başka merkezde immünoloji laboratuarı kurup çalıştırabilecek düzeyde laboratuar bilgisine sahiptir. Bağımsız araştırma planlayıp uygular, bilimsel dergilerde makale yayınlar, yurt içi ve yurtdışı bilimsel toplantılarda çalışmalarını bildirip yenilikleri takip eder ve ileriye yönelik varsayımlarda bulunur. | X | ||||
2. Yaptığı çalışmalarda elde ettiği verileri hakemli dergilerde yayın haline getirir, yayının ne içermesi gerektiğini ve verilerin nasıl sunulacağını bilir. | X | ||||
3. İmmünoloji alanında yeni ortaya çıkan bulguların analiz, sentez ve değerlendirmesini yapabilir. | X | ||||
4. Gen düzeyindeki çalışmalarda aday genin yapısını literatür bilgilerinden öğrenip dizi analizleriyle gösterir, çeşitli immünolojik bozukluklarda bozukluğa neden olabilecek olası genleri araştırır, immünolojik ve genetik temel yöntemleri kullanarak onları kurduğu hipoteze göre çözümler. Elindeki verileri yorumlayarak bir sonuca ulaşır ve bu sonuçları yayın haline getirir. | X | ||||
5. Çalıştığı konu ile ilgili temel bilgilere sahiptir, enstrümantal ve immünolojik verileri yorumlayarak pratik çalışmaya yönelik öngörüler ortaya koyar ve literatür bilgileri ile beraber çözüme ulaşır. Laboratuar çalışmalarında karşılaştığı problemlere çözüm üretir, metotlarda gerekli değişiklikleri yapar ve bu problemleri kendisi çözer veya çözüm için gerekli araştırmacılarla iletişim kurabilir, daha genç araştırıcılara da yol gösterir. | X | ||||
6. Bilimsel etik, insan ve hayvanlar üzerinde yapılacak deneyler için gerekli etik düzenlemeleri bilir ve yerine getirir. | X | ||||
7. Bir projeye katılmanın yanı sıra laboratuarda aktif olarak çalışır, raporları hazırlar verileri bilimsel düzeyde sunar ve bir hakemli dergide yayınlar. Projenin bütçeleme ve satın alma aşamalarında aktif çalışır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek