HİS709 - HÜCRE KÜLTÜRÜ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
HÜCRE KÜLTÜRÜ HİS709 3. Yarıyıl 1 2 2 5
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Sunum  
Dersin sorumlusu(ları)Prof Dr Sevda Müftüoğlu, Prof. Dr. Dilara Zeybek 
Dersin amacıTemel hücre kültürü tekniklerinin öğrenilmesi ve yürütülmesi 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Primer kültürü tanımlar ve prensiplerini kavrar.
  2. Subkültürü tanımlar ve tartışır.
  3. Hücre canlılığının korunması ve sürdürülebilirliğini yorumlar ve tartışır.
  4. Dondurma çözme prensiplerinin önceliklerini açıklar.
Dersin içeriğiFarklı hücre tiplerinin kültürde çoğaltılması oldukça yaygın bir yöntemdir. Kültürde surekli hücrelerin yenilenmesi, çoğalması ve olgunlaşması olurken bir yandan da yaşlanma ve transfromasyonları gözlenebilir. Kültür heterojenitesi;hücre hattında çeşitli serilerin bulunması nedeniyle de gerçekleşir. Tek birleştirici faktör ; besiyerinin ve substratının selektif durumu ve çoğalabilen ve yaşayabilen hücre tipleriniin hakimiyetidir. Nutrisyonel faktorler; serum gibi, kalsiyum iyonları, hormonlar, hücre ve matriks etkileşimleri ve hücre yoğunluğu gibi faktörler; hücre differansiyasyonunu ve hücre proliferasyonunu etkiler. Normal doku kültürleri belirli bir yaşam sürecine sahipken, tümörlerden elde edilen kültürler sürekli hücre hattını sağlar. Primer hücre kültürleri hücre biyolojisi açısından araştırmalar için daha uygun gözükse deheterojenite gibi nedenlerle de tercih edilmeyebilir. Taze izole edilerek elde edilen kültürler subkültüre edilene kadar primer kültürler olarak isimlendirili 
Kaynaklar1) Davis JM. Basic Cell Culture. Practical Approach.  

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKültür laboratuvarında çalışma koşulları, cihazlar ve düzenlenim
2. HaftaKültürdeki hücrenin biyolojisi
3. HaftaPrimer hücre kültürü tanımı ve özellikleri, Primer hücre kültürü teknikleri ve çeşitleri
4. HaftaTutunan (monolayer) hücre hücre kültürü,
5. HaftaSuspansiyon hücre kültürü
6. HaftaSubkültür (pasajlama)
7. HaftaMikroskopta hücre canlılığının değerlendirilmesi
8. HaftaBesiortamları ve çeşitleri
9. HaftaKültürde kullanılan sarf malzemeler (substratlar)
10. HaftaAra sınav
11. HaftaKültürde Hücre sayımı (Tripan blue boya testi)
12. HaftaKültürdeki hücrelere inceleme yöntemleri, immunohistokimya ve ELIZA
13. HaftaHücre dondurma ve çözme
14. HaftaKültür tekniğinin genel değerlendirilmesi ve yönteme yönelik çıkacak sorunların çözümleme yolları
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)145
Laboratuar285
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum110
Projeler00
Seminer110
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı4550
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 1 14
Laboratuvar 14 2 28
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama166
Proje000
Ödevler166
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü4659150

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Temel immünoloji alanında bilgi sahibidir. Seminer verebilir, ders anlatabilir, bir başka merkezde immünoloji laboratuarı kurup çalıştırabilecek düzeyde laboratuar bilgisine sahiptir. Bağımsız araştırma planlayıp uygular, bilimsel dergilerde makale yayınlar, yurt içi ve yurtdışı bilimsel toplantılarda çalışmalarını bildirip yenilikleri takip eder ve ileriye yönelik varsayımlarda bulunur.  X  
2. Yaptığı çalışmalarda elde ettiği verileri hakemli dergilerde yayın haline getirir, yayının ne içermesi gerektiğini ve verilerin nasıl sunulacağını bilir.  X  
3. İmmünoloji alanında yeni ortaya çıkan bulguların analiz, sentez ve değerlendirmesini yapabilir.   X  
4. Gen düzeyindeki çalışmalarda aday genin yapısını literatür bilgilerinden öğrenip dizi analizleriyle gösterir, çeşitli immünolojik bozukluklarda bozukluğa neden olabilecek olası genleri araştırır, immünolojik ve genetik temel yöntemleri kullanarak onları kurduğu hipoteze göre çözümler. Elindeki verileri yorumlayarak bir sonuca ulaşır ve bu sonuçları yayın haline getirir.   X  
5. Çalıştığı konu ile ilgili temel bilgilere sahiptir, enstrümantal ve immünolojik verileri yorumlayarak pratik çalışmaya yönelik öngörüler ortaya koyar ve literatür bilgileri ile beraber çözüme ulaşır. Laboratuar çalışmalarında karşılaştığı problemlere çözüm üretir, metotlarda gerekli değişiklikleri yapar ve bu problemleri kendisi çözer veya çözüm için gerekli araştırmacılarla iletişim kurabilir, daha genç araştırıcılara da yol gösterir.  X  
6. Bilimsel etik, insan ve hayvanlar üzerinde yapılacak deneyler için gerekli etik düzenlemeleri bilir ve yerine getirir.  X  
7. Bir projeye katılmanın yanı sıra laboratuarda aktif olarak çalışır, raporları hazırlar verileri bilimsel düzeyde sunar ve bir hakemli dergide yayınlar. Projenin bütçeleme ve satın alma aşamalarında aktif çalışır.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek