SOS720 - TÜRKİYE'DE TARIM ve KIRSAL NÜFUS
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE'DE TARIM ve KIRSAL NÜFUS | SOS720 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Abdulkerim Sönmez | |||||
Dersin amacı | Türkiye?de iktisadi kalkınma ve modernleşme çabalarının bir yönü olarak tarımın ve köylülülüğün dönüştürülmesine yönelik devlet politikaları ve bunların tarımsal yapı ve kırsal nüfuslar üzerinde doğurduğu iktisadi ve toplumsal etkilerin incelenmesi ve analizi | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Türkiye?de iktisadi kalkınma, modernleşme süreçleri, politikaları ve tarımın ve kırsal yaşamın dönüştürülmesi sorunu Türkiye?de tarımsal arazi rejiminin, toprak hukukunun ve tarımsal teknolojinin değişimi Tarımsal üretimde emek ve sermaye ilişkileri, kredi ve piyasa mekanizmaları, tarımsal destek politikaları ve tarımsal işletmelerin ve tarımsal üretimin yapısında meydana gelen değişmeler Tarımsal üretimde liberal dünya düzeni ve Avrupa Birliğine uyum sürecinde Türk tarımının ve kırsal nüfusun bekası | |||||
Kaynaklar | 75 Yılda Köylerden Şehirlere (1999) İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları Ş. Pamuk ve Z. Toprak (der.) (1988) Türkiye?de Tarımsal Yapılar (1923-2000), Ankara: Yurt Yayınları ve Türk Sosyal Bilimler Derneği. P. Stirling (ed). (1990) Culture and Economy. Changes in Turkish Villages, Cambridgeshire: The Eoten Press. U. Ulukan (2009). Türkiye Tarımında Yapısal Dönüşüm ve Sözleşmeli Çiftçilik: Bursa Örneği, İstanbul. Sosyal Araştırmalar Vakfı. Sönmez (2008) ?The Effects of Violence and Internal Displacement on Rural-Agrarian Change in Turkey?, Rural Sociology, 73 (3): 370-413 (2001). ?Doğu Karadeniz Bölgesi fındık üretim kuşağında toprak ağalığı, köylülük ve kırsal dönüşüm?, Toplum ve Bilim (88): 69-104 (Bahar 2001) Ayrıntılı okuma listesinde belirtilen diğer kaynaklar |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Takdim: Türkiye?de iktisadi kalkınma ve tarımsal dönüşüm sorunun temel konuları ve tarihsel arkaplanı |
2. Hafta | Tarımda kapitalist gelişme ve köylü işletmelerinin bekası üzerine klasik ve neo-Marxsist yaklaşımlar |
3. Hafta | Tarımda kapitalist gelişme ve köylü işletmelerinin bekası üzerine liberal ve modernist yaklaşımlar |
4. Hafta | Yirminci yüzyıl başında Türkiye?de nüfus, toprak, teknoloji, emek ve üretim kaynaklarının genel durumu ve dönüşüm için strateji arayışları |
5. Hafta | Mülkiyet, miras hukuku, toprak reformları ve arazi ve tarım hukukunda yeni gelişmeler |
6. Hafta | Çiftçi örgütlenmeleri ve tarımsal kredi ve pazarlama mekanizmalarının düzenlenmesi |
7. Hafta | Vergi, gümrük ve tarımsal destek politikaları |
8. Hafta | Tarımsal teknoloji ve kırsal altyapı yatırımları |
9. Hafta | Göç, kentleşme ve demografik yapıda meydana gelen değişmeler |
10. Hafta | Tarımsal işletmelerin ve üretimin yapısında meydana gelen değişmeler |
11. Hafta | Tarımda emek ve sermaye ilişkilerinde ve toprağa erişim biçimlerinde meydana gelen değişmeler |
12. Hafta | Kırsal alanda aile ve akrabalık sisteminde meydana gelen değişmeler |
13. Hafta | Kırsal nüfusun eğitim, sağlık, barınma, iletişim ve tüketim düzeyinde meydana gelen değişmeler |
14. Hafta | Zorunlu göç, yerinden olma ve kırsal nüfusun bekası |
15. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 40 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 60 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 7 | 98 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 100 | 100 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 30 | 160 | 290 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Sosyolojiye ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine hakimdir. | X | ||||
2. Sosyal bilimlere ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere ve araştırma teknikleri ile bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakimdir. | |||||
3. Bir sosyal araştırma tasarlar, uygular, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun eserler haline getirir. | |||||
4. Bireyler, gruplar ve toplumlar arası ilişkilerin işleyişini anlar, açıklar ve değerlendirir. | X | ||||
5. Araştırma alanına ilişkin toplanan verileri işler ve analiz eder. | |||||
6. Alanla ilgili bilgisini sosyal sorumluluk bilinci ile kullanır. | |||||
7. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | X | ||||
8. Disiplinler arası düşünür, değerlendirir ve aktarır. | |||||
9. Sosyal bilimlerde geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
10. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | X | ||||
11. Toplumsal sorunlara ilişkin alternatif çözüm önerileri üretir. | |||||
12. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | |||||
13. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve gündelik yaşamında bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
14. Alan bilgisini gündelik ve akademik yaşamda kullanır. | X | ||||
15. Alanla ilgili uzmanlığını ilgili kurumlarla işbirliği içinde değerlendirir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek