SOS720 - TÜRKİYE'DE TARIM ve KIRSAL NÜFUS

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRKİYE'DE TARIM ve KIRSAL NÜFUS SOS720 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Abdulkerim Sönmez 
Dersin amacıTürkiye?de iktisadi kalkınma ve modernleşme çabalarının bir yönü olarak tarımın ve köylülülüğün dönüştürülmesine yönelik devlet politikaları ve bunların tarımsal yapı ve kırsal nüfuslar üzerinde doğurduğu iktisadi ve toplumsal etkilerin incelenmesi ve analizi 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Türkiye?de iktisadi kalkınma ve modernleşme projeleri karşısında tarımın, köylülüğün ve diğer kırsal nüfusların değişme ve dönüşme biçimlerini, karşılaştıkları sorunları ve bunların ülkenin genel toplumsal değişme ve dönüşümü açısından taşıdığı önemi anlar, tartışır ve açıklar,
  2. Toplumsal politikalar, siyaset, toplumsal ve kültürel söylem ve uygulamalarda kırsal hayat, köy ve köylülüğe karşı geliştirilen önyargılar hakkındaki farkındalık düzeyini artırır ve öz-değerlendirme yapma becerilerini geliştirir.
Dersin içeriğiTürkiye?de iktisadi kalkınma, modernleşme süreçleri, politikaları ve tarımın ve kırsal yaşamın dönüştürülmesi sorunu
Türkiye?de tarımsal arazi rejiminin, toprak hukukunun ve tarımsal teknolojinin değişimi
Tarımsal üretimde emek ve sermaye ilişkileri, kredi ve piyasa mekanizmaları, tarımsal destek politikaları ve tarımsal işletmelerin ve tarımsal üretimin yapısında meydana gelen değişmeler
Tarımsal üretimde liberal dünya düzeni ve Avrupa Birliğine uyum sürecinde Türk tarımının ve kırsal nüfusun bekası
 
Kaynaklar75 Yılda Köylerden Şehirlere (1999) İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları
Ş. Pamuk ve Z. Toprak (der.) (1988) Türkiye?de Tarımsal Yapılar (1923-2000), Ankara: Yurt Yayınları ve Türk Sosyal Bilimler Derneği.
P. Stirling (ed). (1990) Culture and Economy. Changes in Turkish Villages, Cambridgeshire: The Eoten Press.
U. Ulukan (2009). Türkiye Tarımında Yapısal Dönüşüm ve Sözleşmeli Çiftçilik: Bursa Örneği, İstanbul. Sosyal Araştırmalar Vakfı.
Sönmez (2008) ?The Effects of Violence and Internal Displacement on Rural-Agrarian Change in Turkey?, Rural Sociology, 73 (3): 370-413
(2001). ?Doğu Karadeniz Bölgesi fındık üretim kuşağında toprak ağalığı, köylülük ve kırsal dönüşüm?, Toplum ve Bilim (88): 69-104 (Bahar 2001)
Ayrıntılı okuma listesinde belirtilen diğer kaynaklar
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTakdim: Türkiye?de iktisadi kalkınma ve tarımsal dönüşüm sorunun temel konuları ve tarihsel arkaplanı
2. HaftaTarımda kapitalist gelişme ve köylü işletmelerinin bekası üzerine klasik ve neo-Marxsist yaklaşımlar
3. HaftaTarımda kapitalist gelişme ve köylü işletmelerinin bekası üzerine liberal ve modernist yaklaşımlar
4. HaftaYirminci yüzyıl başında Türkiye?de nüfus, toprak, teknoloji, emek ve üretim kaynaklarının genel durumu ve dönüşüm için strateji arayışları
5. HaftaMülkiyet, miras hukuku, toprak reformları ve arazi ve tarım hukukunda yeni gelişmeler
6. HaftaÇiftçi örgütlenmeleri ve tarımsal kredi ve pazarlama mekanizmalarının düzenlenmesi
7. HaftaVergi, gümrük ve tarımsal destek politikaları
8. HaftaTarımsal teknoloji ve kırsal altyapı yatırımları
9. HaftaGöç, kentleşme ve demografik yapıda meydana gelen değişmeler
10. HaftaTarımsal işletmelerin ve üretimin yapısında meydana gelen değişmeler
11. HaftaTarımda emek ve sermaye ilişkilerinde ve toprağa erişim biçimlerinde meydana gelen değişmeler
12. HaftaKırsal alanda aile ve akrabalık sisteminde meydana gelen değişmeler
13. HaftaKırsal nüfusun eğitim, sağlık, barınma, iletişim ve tüketim düzeyinde meydana gelen değişmeler
14. HaftaZorunlu göç, yerinden olma ve kırsal nüfusun bekası
15. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler140
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı4040
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı6060
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14798
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler1100100
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü30160290

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Sosyolojiye ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine hakimdir.   X 
2. Sosyal bilimlere ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere ve araştırma teknikleri ile bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakimdir.     
3. Bir sosyal araştırma tasarlar, uygular, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun eserler haline getirir.     
4. Bireyler, gruplar ve toplumlar arası ilişkilerin işleyişini anlar, açıklar ve değerlendirir.    X
5. Araştırma alanına ilişkin toplanan verileri işler ve analiz eder.     
6. Alanla ilgili bilgisini sosyal sorumluluk bilinci ile kullanır.     
7. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.     X
8. Disiplinler arası düşünür, değerlendirir ve aktarır.     
9. Sosyal bilimlerde geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.     
10. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.  X  
11. Toplumsal sorunlara ilişkin alternatif çözüm önerileri üretir.      
12. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.      
13. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve gündelik yaşamında bu farklılıklara hassasiyet gösterir.    X
14. Alan bilgisini gündelik ve akademik yaşamda kullanır.   X 
15. Alanla ilgili uzmanlığını ilgili kurumlarla işbirliği içinde değerlendirir.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek