VBM686 - BİLGİSAYARLI GÖRÜ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİLGİSAYARLI GÖRÜ VBM686 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Sorun/Problem Çözme
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Aykut Erdem (Yrd.Doç.Dr.), Erkut Erdem (Öğr.Gör.Dr.), Nazlı İkizler-Cinbiş (Yrd.Doç.Dr.) 
Dersin amacıBu ders, lisansüstü öğrencileri için 2B ve 3B bilgisayarlı görünün temel konularının derinlemesine incelenmesini içerir. Dersin ana amacı, görme adını verdiğimiz eylemin ne olduğu hakkında detaylı bilgi vermek ve bu sayede bilgisayarlı görü sistemlerinin nasıl gerçekleştirilebileceğini hakkında yardımcı olmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci bu dersin sonunda
  2. ? bilgisayarlı görünün temel konuları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olur
  3. ? bilgisayarlı görü alanındaki yakın tarihli gelişmeleri algılar.
Dersin içeriği? Giriş
? Görüntü oluşumu, renk, doğrusal filtreler, gradyanlar ve kenarlar
? Frekans alanı, görüntü istatistikleri, doku, görüntü piramitleri ve ölçek uzayı
? Eşleme, RANSAC, Hough dönüşümü
? Bölütleme
? Kameralar, projeksiyonlar ve kalibre etme
? Tek görüşlü geometri, Epipolar geometri
? Stereo ve hareketten yapı
? Yerel görüntü öznitelikler
? Optik akış, hareket bölütleme ve takip
? Örnek düzeyinde tanıma, görsel kelimeler kümesi, genel nesne tanıma ve sınıflandırma
? Kayan pencereler ile tesbit etme ve parça tabanlı modeller, bağlam ve uzaysal düzenleme
 
Kaynaklar? Computer Vision: Algorithms and Applications, Richard Szeliski, Springer, 2010
? Robot Vision, B. K. P. Horn, MIT Press, 1986
? Vision: A Computational Investigation into the Human Representation and Processing of Visual Information, D. Marr, MIT Press, 1982 (2010 reprint)
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş
2. HaftaGörüntü oluşumu, renk, doğrusal filtreler, gradyanlar ve kenarlar
3. HaftaFrekans alanı, görüntü istatistikleri, doku, görüntü piramitleri ve ölçek uzayı
4. HaftaEşleme, RANSAC, Hough dönüşümü
5. HaftaBölütleme I
6. HaftaBölütleme II
7. HaftaKameralar, projeksiyonlar ve kalibre etme
8. HaftaTek görüşlü geometri, Epipolar geometri,
9. HaftaStereo ve hareketten yapı
10. HaftaYerel görüntü öznitelikler
11. HaftaOptik akış, hareket bölütleme ve takip
12. HaftaÖrnek düzeyinde tanıma, görsel kelimeler kümesi, genel nesne tanıma ve sınıflandırma
13. HaftaKayan pencereler ile tesbit etme ve parça tabanlı modeller, bağlam ve uzaysal düzenleme
14. HaftaProje sunumları
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)05
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler315
Sunum00
Projeler130
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14228
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje1102102
Ödevler31442
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi12626
Toplam İş Yükü33147240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Veri ve Bilgi Mühendisliği (VBM) hakkında detaylı bilgi sahibidir.   X 
2. Soyutlama, karmaşıklık, güvenlik, koşut zamanlılık, yazılım süreçleri gibi ortak kavramlara hakimdir ve uzmanlığını bilişim sistemlerinin etkili biçimde tasarlanması, geliştirilmesi ve yönetilmesinde uygular.  X  
3. Teori ve pratiğin etkileşimini ve aralarındaki bağları anlar.    X
4. Farklı soyutlama ve detay seviyelerinde düşünebilme yetisine sahiptir; dar kapsamlı bir gerçekleştirmenin ötesine geçerek bir bilişim sisteminin farklı bağlamlarda ele alınabileceğini anlar. X   
5. Herhangi bir teknik veya bilimsel problemi kendi başına çözümler ve mümkün en uygun çözümü sunar; çözümün bütünlüğünü ve varsayımlarını açıkça anlatabilecek iletişim becerisine sahiptir.    X
6. Takım içinde verimli çalışabilme için gerekli olan becerileri edinmek adına sıradan bir ders projesine oranla daha büyük ölçekli bir projeyi tamamlar.    X
7. VBM alanının hızla geliştiğinin farkındadır. En son gelişmeleri takip eder, kariyeri boyunca öğrenir ve becerilerini geliştirir.    X
8. VBM uygulamalarına dair sosyal, yasal, etik ve kültürel hususların farkındadır ve mesleki etkinliklerini bunlarla uyumlu şekilde yürütür.  X  
9. Farklı dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak İngilizce ve Türkçe sözlü sunumlar yapabilir.    X
10. VBM geniş bir uygulama alanına sahip olduğunun ve fırsatların farkındadır.   X 
11. VBM farklı alanlarla etkileşim halinde olduğunun bilincindedir, alan uzmanlarıyla iletişim kurabilir ve onlardan gerekli alan bilgisi öğrenebilir.    X
12. Araştırma problemi tanımlayabilir ve çözmek için bilimsel yöntemler kullanır.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek