SOS727 - TOPLUMSAL SINIF ve TABAKALAŞMA: KURAMSAL YAKLAŞIML
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TOPLUMSAL SINIF ve TABAKALAŞMA: KURAMSAL YAKLAŞIML | SOS727 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Abdulkerim Sönmez | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı iki katmanlıdır: Derste önce toplumsal sınıf, tabakalaşma ve toplumsal hareketliliğin kavramsallaştırılması ve ölçümü ilgili tartışmaların eleştirel bir değerlendirmesi yapılmaktadır. İkinci olarak alanda süregiden bu tartışmaların ve ampirik araştırma sonuçlarından hareketle hem Türkiye?de toplumsal tabakalaşma olgusu incelenmekte hem de bu incelmenin alandaki tartışmaların içeriği bakımdan doğurmuş olduğu sonuçlar tartışılmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Toplumu anlamanın bir yolu olarak toplumsal sınıf ve tabakalaşma konusu, Marxçı, Weberci, Durkheimci ve diğer yaklaşımlara göre toplumsal sınıfın ve tabakalaşmanın kavramsallaştırılması, ölçülmesi; kuramsal tartışmalar, toplumsal hareketlilik araştırmaları ve bu araştırma sonuçlarının anlaşılması ve yorumlanması | |||||
Kaynaklar | Sabri F. Ülgener, İktisadi Çöküşün Ahlak ve Zihniyet Dünyası, DER Yayınları. Şerif Mardin, Türkiye?de Toplum ve Siyaset I, İletişim Yayınları Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, Ötüken Neşriyat. Huricihan İslam, Osmanlı İmparatorluğu?nda Devlet ve Köylü, İletişim Yayınları. Mehmet Turhan, Siyasal Elitler, Gündoğan Yayınları Cemil Oktay, Siyasal Sistem ve Bürokrasi- Yükselen İstemler Karşısında Türk Siyasal Sistemi ve Kamu Bürokrasisi, DER Yayınları |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Klasik bir sosyolojik ihtilaf konusu ve modern demokratik toplum ülküsünün kilit unsuru olarak toplumsal tabakalaşma ve sınıf (Sönmez 2007, Wright 2014) |
2. Hafta | Toplumsal dışlanma ve tabakalaşmanın başlıca biçimleri ve boyutları (Grusky, 2012, 1-51) |
3. Hafta | Taksonomi, nedensellik ve ilişkisellik sorunları bağlamında Marx ve Weber?in düşüncesinde toplumsal sınıf ve tabakalaşma sorunu (Saunders 1990) |
4. Hafta | Makro sınıf analizine Neo-Marxçı yaklaşım - Wright?ın çalışmaları (Wright, 2014: 15-48) |
5. Hafta | Makro sınıf analizine Marxçı ve Weberci yaklaşımları aşan bir sentezleme ? Goldthorpe?un çalışmaları (Goldthorpe 2007; Wright, 2014: 49-72) |
6. Hafta | Nedensel gruplar ve mikro sınıf analizi: Neo-Durkheimcı yaklaşım (Wright, 2014: 73-110) |
7. Hafta | Nedensel gruplar ve mikro sınıf analizi: Bourdieu?nun yaklaşımı (Wright 2014: 111-156) |
8. Hafta | Ara sınav |
9. Hafta | Türkiye?de toplumsal, iktisadi dönüşüm ve sınıflar I: Geç Osmanlı döneminin temel tabakalaşma ve hareketlilik dinamikleri (Zilfi, 2010: 1-21, Sunar 2016. 47-89) |
10. Hafta | Türkiye?de toplumsal, iktisadi dönüşüm ve sınıflar II: Cumhuriyet döneminin temel tabakalaşma ve hareketlilik dinamikleri (Sunar 2016: 47-89, 90-138; Aral 1980: 481-498) |
11. Hafta | Türkiye?de toplumsal sınıfların beka mücadeleleri ve hareketlilik örüntüleri |
12. Hafta | Türkiye?de sınıf ve statü grupları arasındaki mücadele ve ilişkilerin mekândaki tezahürleri |
13. Hafta | Türkiye?de sınıf ve statü grupları arasındaki ilişkiler ve gündelik hayat |
14. Hafta | Toplumsal tabakalaşma ve sınıf çalışmaları üzerine genel bir değerlendirme |
15. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 40 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 13 | 14 | 182 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 35 | 35 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 29 | 92 | 299 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Sosyolojiye ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine hakimdir. | X | ||||
2. Sosyal bilimlere ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere ve araştırma teknikleri ile bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakimdir. | |||||
3. Bir sosyal araştırma tasarlar, uygular, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun eserler haline getirir. | |||||
4. Bireyler, gruplar ve toplumlar arası ilişkilerin işleyişini anlar, açıklar ve değerlendirir. | X | ||||
5. Araştırma alanına ilişkin toplanan verileri işler ve analiz eder. | |||||
6. Alanla ilgili bilgisini sosyal sorumluluk bilinci ile kullanır. | |||||
7. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |||||
8. Disiplinler arası düşünür, değerlendirir ve aktarır. | X | ||||
9. Sosyal bilimlerde geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
10. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | |||||
11. Toplumsal sorunlara ilişkin alternatif çözüm önerileri üretir. | |||||
12. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | |||||
13. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve gündelik yaşamında bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | |||||
14. Alan bilgisini gündelik ve akademik yaşamda kullanır. | |||||
15. Alanla ilgili uzmanlığını ilgili kurumlarla işbirliği içinde değerlendirir. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek