SBT708 - ÇEVRESEL STRES ve EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ÇEVRESEL STRES ve EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ | SBT708 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | SBT 647 Spor Fizyolojisi I ve SBT 648 Spor Fizyolojisi II | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. A. Haydar Demirel | |||||
Dersin amacı | Bu ders, insan fizyolojisinin farklı çevresel streslerde -yükselti, hipoksi, hiperbarik ortam, mikroyerçekimi, pozitif g-kuvveti, sıcak ve soğuk ortam- akut egzersize yanıtlarını ve kronik egzersize uyumlarını inceler. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu ders organizmanın çeşitli çevresel streslere temel fizyolojik ve biyokimyasal uyumlarını içerir. Bu çerçevede, yükselti, hipoksi, hiperbarik ortam, mikroyerçekimi, pozitif g-kuvveti, sıcak ve soğuk ortamın insan fizyolojisi üzerine etkileri tartışılacaktır. | |||||
Kaynaklar | Melvin J. Fregly and Clark M. Blatteis (Eds). Handbook of Physiology Sect 4: Rev Ed Environmental Physiology (2 Vol Set) An American Physiological Society Book; 1 edition, 1996 John B. West, Robert B. Schoene, James S. Milledge High Altitude Medicine and Physiology, 4 edition. A Hodder Arnold Publication. 2007 Robert C. Roach Peter D. Wagner Peter H. Hackett (Eds). Hypoxia and Exercise. Springer,2005. Brooks, G.A., T.D. Fahey, and K.M. Baldwin Exercise Physiology Human Bioenergetics and Its applications.. McGraw-Hill Companies; 4 edition Exercise Metabolism. Mark Hargreaves (Editor), 2. Edition. Human Kinetics, 2006 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Yükseltiye fizyolojik uyumlar: Kardiyovasküler sistem, hipoksiye solunum yanıtı, pulmoner gaz değişimi |
2. Hafta | Yükseltiye fizyolojik uyumlar: Asit-baz dengesi, endokrin ve metabolizma |
3. Hafta | Hipoksik ve hipobarik koşullarda egzersiz, Yükseltide antrenmanın fizyolojik sonuçları |
4. Hafta | Egzersize bağlı hipoksi |
5. Hafta | Yükseltiye fizyolojik uyumlar ve yükseltide egzersize ilişkin makale sunumu ve tartışması |
6. Hafta | Mikro yerçekimine fizyolojik uyumlar. Mikro yerçekimini mimik eden insan ve hayvan modelleri |
7. Hafta | Mikro yerçekimine fizyolojik uyumlara ilişkin makale sunumu ve tartışması |
8. Hafta | Ara sınav |
9. Hafta | Hiperbarik ortama fizyolojik uyumlar |
10. Hafta | Pozitif g-kuvveti |
11. Hafta | Hiperbarik çevresel koşullar ve pozitif g-kuvvetine ilişkin makale sunumu ve tartışması |
12. Hafta | Sıcak ortamda egzersiz |
13. Hafta | Soğuk ortamda egzersiz |
14. Hafta | Sıcak ve soğuk ortamda egzersize ilişkin makale sunumu ve tartışması; Sirkadyen ritm ve egzersiz |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 3 | 30 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 4 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 9 | 126 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 3 | 20 | 60 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 32 | 32 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 33 | 104 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak hareket ve spor alanındaki ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz ederek ve sentezleyerek özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. Hareket ve spor alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik bilgiye sahiptir. | X | ||||
4. Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. | X | ||||
5. Hareket ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | X | ||||
6. Araştırma projesini planlar ve yapar, araştırma raporunu yazar ve ulusal / uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | X | ||||
7. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | X | ||||
8. Hareket ve spor alanının gerektirdiği teknolojik araçlar-gereçleri kullanarak problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | ||||
9. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | ||||
10. Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | ||||
11. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | ||||
12. Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | X | ||||
13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | X | ||||
14. Hareket ve spor alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine ve karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek