SBT708 - ÇEVRESEL STRES ve EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇEVRESEL STRES ve EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ SBT708 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseSBT 647 Spor Fizyolojisi I ve SBT 648 Spor Fizyolojisi II
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. A. Haydar Demirel 
Dersin amacıBu ders, insan fizyolojisinin farklı çevresel streslerde -yükselti, hipoksi, hiperbarik ortam, mikroyerçekimi, pozitif g-kuvveti, sıcak ve soğuk ortam- akut egzersize yanıtlarını ve kronik egzersize uyumlarını inceler. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci,
  2. Organizmanın ekstrim çevresel koşullara akut ve kronik uyumunun temellerini kavrayacak,
  3. Farklı çevresel koşullarda antrenmanın etkilerini anlayabilme ve tartışabilme yeterliliğini geliştirecek,
  4. Bu alanda deneysel araştırma hipotezleri geliştirebilecektir
Dersin içeriğiBu ders organizmanın çeşitli çevresel streslere temel fizyolojik ve biyokimyasal uyumlarını içerir. Bu çerçevede, yükselti, hipoksi, hiperbarik ortam, mikroyerçekimi, pozitif g-kuvveti, sıcak ve soğuk ortamın insan fizyolojisi üzerine etkileri tartışılacaktır. 
KaynaklarMelvin J. Fregly and Clark M. Blatteis (Eds). Handbook of Physiology Sect 4: Rev Ed Environmental Physiology (2 Vol Set) An American Physiological Society Book; 1 edition, 1996
John B. West, Robert B. Schoene, James S. Milledge High Altitude Medicine and Physiology, 4 edition. A Hodder Arnold Publication. 2007
Robert C. Roach Peter D. Wagner Peter H. Hackett (Eds). Hypoxia and Exercise. Springer,2005.
Brooks, G.A., T.D. Fahey, and K.M. Baldwin Exercise Physiology Human Bioenergetics and Its applications.. McGraw-Hill Companies; 4 edition Exercise Metabolism. Mark Hargreaves (Editor), 2. Edition. Human Kinetics, 2006
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaYükseltiye fizyolojik uyumlar: Kardiyovasküler sistem, hipoksiye solunum yanıtı, pulmoner gaz değişimi
2. HaftaYükseltiye fizyolojik uyumlar: Asit-baz dengesi, endokrin ve metabolizma
3. HaftaHipoksik ve hipobarik koşullarda egzersiz, Yükseltide antrenmanın fizyolojik sonuçları
4. HaftaEgzersize bağlı hipoksi
5. HaftaYükseltiye fizyolojik uyumlar ve yükseltide egzersize ilişkin makale sunumu ve tartışması
6. HaftaMikro yerçekimine fizyolojik uyumlar. Mikro yerçekimini mimik eden insan ve hayvan modelleri
7. HaftaMikro yerçekimine fizyolojik uyumlara ilişkin makale sunumu ve tartışması
8. HaftaAra sınav
9. HaftaHiperbarik ortama fizyolojik uyumlar
10. HaftaPozitif g-kuvveti
11. HaftaHiperbarik çevresel koşullar ve pozitif g-kuvvetine ilişkin makale sunumu ve tartışması
12. HaftaSıcak ortamda egzersiz
13. HaftaSoğuk ortamda egzersiz
14. HaftaSıcak ve soğuk ortamda egzersize ilişkin makale sunumu ve tartışması; Sirkadyen ritm ve egzersiz
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)140
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum330
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)149126
Sunum / Seminer Hazırlama32060
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi13232
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü33104300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak hareket ve spor alanındaki ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz ederek ve sentezleyerek özgün sonuçlara ulaşır.    X
3. Hareket ve spor alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik bilgiye sahiptir.  X  
4. Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir.  X  
5. Hareket ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir.   X 
6. Araştırma projesini planlar ve yapar, araştırma raporunu yazar ve ulusal / uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.   X 
7. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.    X
8. Hareket ve spor alanının gerektirdiği teknolojik araçlar-gereçleri kullanarak problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir.    X
9. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.   X 
10. Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.  X  
11. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.   X 
12. Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.  X  
13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.  X  
14. Hareket ve spor alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine ve karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek