ARK619 - ÖNASYA'DA KENTLEŞME ve GELİŞİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÖNASYA'DA KENTLEŞME ve GELİŞİMİ ARK619 1. Yarıyıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Ayşegül Aykurt 
Dersin amacıBu dersin amacı, kentleşme için gerekli faktörleri belirlemek, Prehistorik dönemden itibaren M.Ö. 2. Binyıl sonuna uzanan kronolojide kentleşmede öne çıkan örnekleri irdelenmek mimari ögeleri analiz etmek ve tipolojik ayrıma gitmek, bölgelere göre kentleşmede görülen değişimleri değerlendirmek ve öğrencinin kentleşme ve gelişimini somut kanıtlar ışığında sunmasını sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Önasyada kentleşme olgusunun tanımını yapabilir ve iklim koşullarının kentleşme üzerindeki etkilerini belirleyebilir.
  2. Kent planlarını ve mimari kalıntıları bir yerleşim modeli üzerinde tanımlayabilir
  3. Mimari kanıtlar ile arkeolojik buluntuları bir arada ele alarak toplumsal yapıyı değerlendirebilir ve bunun kentleşme üzerindeki yansımalarını değerlendirebilir
  4. Ele aldığı merkez ya da çevre kültür bölgesi temelinde kentleşmede kültürel özellikleri ve gelişimini sorgulayabilir.
Dersin içeriğiÖnasyada kentleşme faktörünü hazırlayan etkenler,
Bölgelere göre, kentleşme süreci,
Kentleşmede öne çıkan mimari kalıntıların işlevsel tanımları,
Sivil ve dini mimarinin kentleşmede oynadığı rol,
Ekonominin kentleşmenin gelişimideki etkileri,
Tipolojik tanımlama ve bölgelere gore farklılıkların ortaya konması 
KaynaklarKaynaklar
Frankforth, H. (1970). The Art and Architecture of the Ancient Orient. London.
Klengel, H. (1989). Kulturgescichte des alten Vorderasien. Berlin.
Lample, P. (1963). Cities and Planning in the Ancient Near East. Boston.
Naumann, R. (1955). Architecture Kleinasiens von ihren Anfaengen bis zum Ende der hethitischen Zeit. Tübingen.
Nörling, T.(1995) Altägäische Architekturbilder Mainz am Rhein
Orthmann, W. (1984). Der Alte Orient. Propyläen Kunst Geschichte. Berlin.
Sinos, S. (1971). Die vorklassischen Hausformen in der Agais Mainz am Rhein. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÖnasyada kentleşmenin oluşmasında jeomorfolojik yapı ve iklim
2. HaftaKentleşmede öne çıkan mimari ögeler
3. HaftaYerleşim şemaları.
4. HaftaKentlerin bölgelere göre örneklerle ele alınması
5. HaftaMimarisiyle ayrıntılı tanımı.
6. HaftaYapıların yerleşim şemasındaki konumları ve işlevsel tanımları
7. HaftaYapıların yerleşim şemasındaki konumları ve işlevsel tanımları (devam)
8. HaftaSosyal ve siyasi yapının kentleşme üzerindeki etkileri
9. HaftaSosyal ve siyasi yapının kentleşme üzerindeki etkileri (devam)
10. HaftaKentleşmenin bölgelere göre tipolojik gelişimi ve örnekler üzerinde değerlendirme,
11. HaftaKentleşmenin bölgelere göre tipolojik gelişimi ve örnekler üzerinde değerlendirme,
12. HaftaKentleşmenin bölgelere göre tipolojik gelişimi ve örnekler üzerinde değerlendirme,
13. HaftaÖğrenci seminer sunumu
14. HaftaÖğrenci seminer sunumu
15. HaftaSınava hazırlık
16. Haftasınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum250
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12784
Sunum / Seminer Hazırlama21938
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü2949184

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Alanının güncel ve temel bilgilerine sahip olur   X 
2. Alanında lisans eğitiminde edindiği pratik ve kuramsal bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar ve değerlendirir.    X 
3. Arkeolojik verileri teknolojik araçlar ile kayıt altına alır.   X 
4. Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır X   
5. Alanı ile ilgili projeleri yürütür.  X   
6. Alanı ile ilgili çalışma ve projelerde karşılaşılacak sorunları çözmek üzere sorumluluk alır.  X  
7. Alanı ile ilgili çalışma ve projelerde strateji belirleyerek etkinlikleri planlar, yönetir ve uygular.  X   
8. Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, kültürel miras bilincine sahip, bu mirası koruma ve toplumu bilinçlendirmeye karşı duyarlı, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, etik kurallara uygun hareket eden bir birey olmayı hedefler.   X 
9. Alanı ile ilgili güncel konuları topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur.   X 
10. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında sorumluluk alır.    X 
11. Arkeolojik verilerin değerlendirildiği depo / laboratuvar ortamında çalışma becerisine sahip olur.   X  
12. Arkeolojinin uygulamasında mevzuat; malzemenin sunum ve koruma inceliklerinde müzecilik, eserlerin dokümantasyonu kapsamında kataloglama bilgi ve becerilerini uygular.   X 
13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme yetisine sahip olur.  X  
14. Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.   X 
15. Alanı ile ilgili çalışmalarda farklı disiplinlere ait bilgi ve beceriler kullanır.   X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek