BYM608 - GENETİK MÜHENDİSLİĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
GENETİK MÜHENDİSLİĞİ | BYM608 | Güz | 3 | 0 | 3 | 9 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Eda Çelik Akdur / Doç. Dr. İbrahim Çağatay Karaaslan | |||||
Dersin amacı | Biyomühendisliğin araştırma ve uygulamada popüler alanlarından biri olan genetik mühendisliği alanında, DNA yapısı; gen ekspresyonu; mutasyonlar; transpozonlar; bakteri genetiği; viral vektörler; monoklonal antikor teknolojisi; hibridoma teknolojisi; klonlama; rekombinant DNA teknolojisi gibi temel kavramları ile bunların, klinik ve endüstriyel uygulamalarını da kapsayacak şekilde bilgi ve beceri kazandırmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | DNA, RNA ve protein makromoleküllerinin etkileşimleri ve manipule edilmelerine yönelik tekniklere değinilecek, endüstriyel uygulamalarından örnekler verilecektir. Rekombinant DNA, hibridoma ve monoklonal antikor teknolojileri detaylı incelenecektir. Öğretilen klonlama teknikleri, dönem projesi ile uygulamalı işlenecektir | |||||
Kaynaklar | 1. B. Alberts et al., Molecular Biology of the Cell, 5th 6th ed., Garland Science, NY, 201407. 2. M. Konuk, Moleküler Biyoloji. 2. baskıdan çeviri. Nobel Yayınları, 2004. 3. W.S. Klug, M.R. Cummings. C.A. Spencer, and M.A.. Palladino, Darrell Killian, Concepts of Genetics. 9th 12th ed. Prentice HallPearson, NY., 20109. 4. Temizkan G., Arda N., Temel ve İleri Moleküler bBiyolojide kullanılan yöntemlerYöntemleri. 3. baskı. Nobel Yayınevi, 20108. 5. B. R. Glick, JC.JL. Pattensternak. Molecular Biotechnology: Principles and Applications of Recombinant DNA. Amer Society for MicrobiologyASM Press,; 4th 5th ed., 201709. 6. T. Brown, Gene Cloning aAnd Dna DNA Analysis, Wiley-Blackwell, 7th Editioned., 2016. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Genetik müh. tarihçesi, genin tanımı, DNA yapısı, nükleik asitler |
2. Hafta | Genetik şifre; genetik bilginin akışı |
3. Hafta | Mutasyonlar ve transpozonlar |
4. Hafta | Gen manipülasyonu ve rekombinant DNA teknolojisi |
5. Hafta | Klonlama vektörleri |
6. Hafta | Klonlanmış DNA analizi |
7. Hafta | Rekombinant teknolojinin uygulamaları |
8. Hafta | 1. ara sınav |
9. Hafta | Protein sentezi ve post-translasyonel olaylar |
10. Hafta | Proteinlerin saflaştırılması ve analizi |
11. Hafta | Rekombinant proteinlerin endüstriyel üretim örnekleri |
12. Hafta | Hibridoma ve monoklonal antikor teknolojisi |
13. Hafta | Bakteriyofajlar ve Faj gösterim yöntemi |
14. Hafta | Tartışma ve makale sunumları |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık haftası |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 2 | 20 |
Projeler | 1 | 15 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 4 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 5 | 60 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 25 | 50 |
Proje | 1 | 42 | 42 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 36 | 36 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 31 | 151 | 270 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Biyomühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme, yorumlayabilme ve uygulayabilme, | X | ||||
2. Biyomühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma, | X | ||||
3. Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözümleri için özgün fikir ve uygun yöntemleri geliştirebilme ve bu çözümlerde yenilikçi yöntemler kullanma, | X | ||||
4. Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme, | X | ||||
5. Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlayıp uygulayabilme; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlayabilme, | X | ||||
6. Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları getirme ve sorumluluk alabilme, | X | ||||
7. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurma, | X | ||||
8. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlama ve uygulama; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme, | X | ||||
9. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek