KİM676 - POLİMERLERİN BOZUNMASI ve KORUNMASI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
POLİMERLERİN BOZUNMASI ve KORUNMASI KİM676 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseyok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Hatice Kaplan Can 
Dersin amacıIsı, mekanik kuvvet, UV ışınları, iyonlaştırıcı radyasyon, kimyasal etki ve biyokimyasal etki sonucu polimerlerde hangi kimyasal reaksiyonların gerçekleştiğini ve hangi fiziksel/kimyasal değişikliklerin olduğunu açıklamak. Polimerlerin kimyasal/fiziksel bozunmasına neden olan bu etkilere karşı polimerlerin korunmasının mekanizmasını ve metodlarını belirlemek. Polimerlerin bozunma ve korunmasının uygulama alanları. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Derslerin sonunda öğrenci aşağıdaki konuları öğrenir, Isı, mekanik kuvvet, UV ışınları, iyonlaştırıcı radyasyon, kimyasal etki ve biyokimyasal etki sonucu yapıları organik olan polimerlerde hangi kimyasal reaksiyonların gerçekleştiğini öğrenir.
  2. Kimyasal reaksiyonların polimerlerin kimyasal/fiziksel özelliklerinde hangi değişikliklere neden olduğunu analitik olarak belirler. Öğrenci, polimerlerin bozunmasına neden olan etki türünün oluşturduğu kimyasal reaksiyon mekanizmasına uygun olarak polimerlerin korunmasına metod önerir. (örneğin, UV ışınlarına karşı korumada polimerlerin içerisine UV-kararlı kılıcı katılması gerektiğini veya perdeleme etkisi yapan karbon siyahı eklenmesi gerektiğini bilir ve önerir.
  3. Dersin uygulama alanları açısından: İyonlaştırıcı radyasyon ile ışınlanan bazı polimerlerin çapraz bağlanarak mekanik dayanıklılığının artacağını bilir ve mühendislik/bilimsel uygulama alanı oluşturur. Geri dönüşüm amaçlı; Isısal etki sonucu bazı polimerlerin depolimerizasyon tepkimesi verdiğini, sulu asit veya baz çözeltilerin poliamid ve poliester polimerlerinin hidroliz olarak monomerlerine dönüşümünü bilir ve uygulayabilir.
Dersin içeriğiPolimerlerin bozunması, kimyasal tepkimeler başlatarak polimerlerin fiziksel özelliklerinde kötüleşmeye neden olan faktörler.
Isısal bozunma ve kararlılık.
Mekanik bozunma ve kararlılık.
Fotokimyasal bozunma ve kararlılık.
Biyolojik bozunma ve kararlılık.
Kimyasal bozunma ve kararlılık.
İyonlaştırıcı ışınlar ile bozunma ve kararlılık.
Polimer bozunma ve kararlılık uygulamaları.
Tüm bu faktörlerin etkisi dikkate alınarak polimerlerin bozunması ve kararlı kılınmasının belirlendiği analitik teknikler. 
KaynaklarPolymer Degradation, Principles and Practical Applications, Wolfram Schnabel, 1981, Hanser International.
Antioxidative Stabilizations of Polymers, Yu. A. Shylyapnikov, S. G. Kiryushkin and A. P. Mar in, 1996, Taylor & Francis.
Photodegradation of Polymers, Physical Characteristics and Applications, Jan F. Rabek, 1996, Springer. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKimyasal değişiklikler sonucu polimerlerin fiziksel özellilerinde kötüleşmeye neden olan faktörler.
2. HaftaIsısal bozunma ve kararlılık(1)
3. HaftaIsısal bozunma ve kararlılık(2)
4. HaftaMekanik bozunma ve kararlılık
5. HaftaFotokimyasal bozunma ve kararlılık (1)
6. HaftaFotokimyasal bozunma ve kararlılık (2)
7. HaftaAra Sınav
8. HaftaBiyolojik bozunma ve kararlılık
9. HaftaKimyasal bozunma ve kararlılık
10. Haftaİyonlaştırıcı ışınlar ile bozunma ve kararlılık
11. HaftaPolimer bozunma ve kararlılık uygulamaları
12. HaftaPolimerlerin bozunması ve kararlı kılınmasının belirlendiği analitik teknikler
13. HaftaÖdev
14. HaftaÖdev
15. HaftaSeminer
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler220
Sunum00
Projeler00
Seminer110
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama12020
Proje000
Ödevler21020
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3467178

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Kimya lisans düzeyi yeterliklerini esas alarak fen bilimleri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.   X 
2. İleri düzeydeki bilimsel araştırmalar sonucunda elde edilen bilgileri analiz ederek, disiplinler arası etkileşimleri belirler.    X
3. Alanında elde ettiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.    X
4. Alanında sahip olduğu temel ve ileri düzeydeki bilgileri ilişkilendirir ve disiplinlerarası yeni önerilerde bulunur.    X 
5. Alanında sahip olduğu kuramsal ve uygulama bilgilerini kullanarak bilimsel çözüm önerileri ve stratejiler geliştirir.   X 
6. Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir araştırmada, bireysel ve/veya grup çalışması yürütür.   X 
7. Alanıyla ilgili yürüttüğü bireysel veya grup çalışmasında karşılaştığı sorunlarda inisiyatif alarak çözüm üretir.   X 
8. Alanında sahip olduğu temel bilgiler ve analitik düşünme yeteneğiyle disiplinler arası çalışmalara katılır.    X
9. Alanındaki bilimsel gelişmeleri takip ederek eksikliklerini belirler ve ileri düzeyde araştırmalar yapabilmek için öğrenme süreçlerini yönlendirir.   X 
10. En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve dünya çapında meslektaşlarıyla iletişim kurar.  X  
11. Alanı ile ilgili veri toplama, yorumlama, uygulama ve duyurma süreçlerini etkin ve güvenli bir şekilde yönetirken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek