KİM627 - MAKROMOLEKÜLLERİN ORGANİK KİMYASI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
MAKROMOLEKÜLLERİN ORGANİK KİMYASI | KİM627 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Öğr. Üyesi Cengiz Uzun | |||||
Dersin amacı | Sentetik, doğal ve özel amaçlı üretilen polimerlerin yan-grubu veya ana-zinciri üzerinde gerçekleştirilen kimyasal tepkimeler sonucu polimerlerin reaktif/ fonksiyonel özelliği kazanması ve bu özelliklerin uygulamaları. Reaktif/fonksiyonel monomer sentezi ve bu monomerlerin polimerizasyonu sonucu reaktif/fonksiyonel polimerlerin hazırlanması. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Polimerlerin organik kimyasına giriş. Reaktif ve fonksiyonlu polimer hazırlamanın temelleri ve uygulamaları. Polimerlerin kimyasal modifikasyonunda; hetorojenlik, matriks, reaktif/fonksiyonel grup, aragrup, fiziksel/kimyasal özelliklerde değişim. Poliolefin(Polietilen, polipropilen), polistiren, poliakrilonitril, poliamid, poliester, poli(vinil alkol), vb. endüstriyel polimerlerin kimyasal modifikasyonu. Doğal polimerlerin kimyasal modifikasyonu. İnorganik polimerlerin kimyasal modifikasyonu. Reaktif ve fonksiyonlu monomer sentezinde kullanılan tepkimeler. Çapraz bağlı polimer sentezi ve mevcut polimerlerin çapraz bağlanması. | |||||
Kaynaklar | Organic Polymer Chemistry, K. J. Saunders, 1994, Capman & Hall. Lecture notes, Cengiz Uzun, Hacettepe University, Department of Chemistry. Functional Organic and Polymeric Materials, Tim H.Richardson, 2000, John Wiley & Sons Ltd. Syntheses and Separation Using Functional Polymers, D. C. Sherrington and P. Hodge, 1988, John Wiley & Sons Ltd. Chemical Reactions on Polymers, Judith L. Benham and James F. Kinstle, 1986, American Chemical Society Immobilization on Polymers, M.I. Shtilman, 1993, VSP BV |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Polimerlerin organik kimyasına giriş. |
2. Hafta | Reaktif ve fonksiyonlu polimer hazırlamanın temelleri ve uygulamaları. |
3. Hafta | Polimerlerin kimyasal modifikasyonunda; heterojenlik, matriks, reaktif/fonksiyonel grup, ara grup, fiziksel/kimyasal özelliklerde değişim. |
4. Hafta | Poliolefinlere fonksiyonel grup yüklemek; temas eden çözelti ile tepkime sonucu, iyonlaştırıcı ışınlar (?, e-demeti) ile aşılama, fotokimyasal aşılama ve plazma işlemi. |
5. Hafta | Polistiren ve poli(stiren-divinil benzen)?in modifikasyonu; nitrolama, sülfolama, aminleme ve türevleri, açilleme, kloro-metilleme ve türevleri. |
6. Hafta | Poliamidlerin ve poliesterlerin kimyasal modifikasyonu. |
7. Hafta | Aldehit (-COH) yan grubu bulunan polimerlerin modifikasyonu; alkol, mercaptan, hidroksil amin ve hidrazin vb. Reaktiflerle hidroksi (?OH) yan grubu bulunan polimerlerin kimyasal modifikasyonu |
8. Hafta | Ara Sınav |
9. Hafta | Doğal polimerlerin kimyasal modifikasyonu. Doğal polimerlerin kaynağından elde edilmesi ve modifikasyonu; kitin-kitosan polimer dönüşümü, selülozun nitratlanması, esterleştirilmesi, eterlerinin hazırlanması. |
10. Hafta | İnorganik polimerlerin kimyasal modifikasyonu. Silika ve alümina yüzeyinin modifiye edilmesi. Organo-silan polimerlerinin hazırlanması. |
11. Hafta | Reaktif ve fonksiyonlu monomer sentezinde kullanılan tepkimeler. Alkollerden su çıkışıyla, hidro-halojen çıkışıyla, Wittig tepkimesiyle, açilleme, glisidil-metakrilatın epoksi tepkimesi ile,.....vb. |
12. Hafta | Çapraz bağlı polimer sentezi ve mevcut polimerlerin çapraz bağlanması. |
13. Hafta | Ödev |
14. Hafta | Ödev |
15. Hafta | Seminer |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 4 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 25 | 25 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 45 | 45 |
Toplam İş Yükü | 33 | 101 | 189 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Kimya lisans düzeyi yeterliklerini esas alarak fen bilimleri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. İleri düzeydeki bilimsel araştırmalar sonucunda elde edilen bilgileri analiz ederek, disiplinler arası etkileşimleri belirler. | X | ||||
3. Alanında elde ettiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
4. Alanında sahip olduğu temel ve ileri düzeydeki bilgileri ilişkilendirir ve disiplinlerarası yeni önerilerde bulunur. | X | ||||
5. Alanında sahip olduğu kuramsal ve uygulama bilgilerini kullanarak bilimsel çözüm önerileri ve stratejiler geliştirir. | X | ||||
6. Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir araştırmada, bireysel ve/veya grup çalışması yürütür. | X | ||||
7. Alanıyla ilgili yürüttüğü bireysel veya grup çalışmasında karşılaştığı sorunlarda inisiyatif alarak çözüm üretir. | X | ||||
8. Alanında sahip olduğu temel bilgiler ve analitik düşünme yeteneğiyle disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | ||||
9. Alanındaki bilimsel gelişmeleri takip ederek eksikliklerini belirler ve ileri düzeyde araştırmalar yapabilmek için öğrenme süreçlerini yönlendirir. | X | ||||
10. En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve dünya çapında meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | ||||
11. Alanı ile ilgili veri toplama, yorumlama, uygulama ve duyurma süreçlerini etkin ve güvenli bir şekilde yönetirken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek