BYM604 - BİYOLOJİK SİSTEMLERDE AYIRMA PROSESLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BİYOLOJİK SİSTEMLERDE AYIRMA PROSESLERİ | BYM604 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 9 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Lokman Uzun | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı; biyolojik ürünlere giriş, işleme sırasında biyomoleküllerin kararlılığı, katı-sıvı ayırma işlemleri, deriştirme işlemleri, hücre parçalama, membran işlemleri, kromatografik ve elektrokinetik teknik temelli çekme ve saflaştırma işlemlerinin öğrenilmesidir. Ayrıca parlatma yöntemleri, kurutma ve kristallendirme işlemlerini de öğrenmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu dersin içeriği ayırma ve saflaştırma işlemleri sırasında biyolojik ürünlerin kararlılık ve aktive korunmasını ve uygulanan saflaştırma işlem sıralaması ve stratejisini içermektedir. | |||||
Kaynaklar | 1) R.K. Scopes, Protein Purification: Principles and Practice (Springer Advanced Texts in Chemistry) 3rd Ed., Springer, USA, 2010. 2) J.F. Kennedy, J.M. Cabral, Recovery Processes for Biological Materials, Wiley, John & Sons, USA, 1993. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Biyolojik Ürünlere Giriş Ekstraksiyon, Ayırma ve Saflaştırma Sırasında Proteinlerin Kararlılıkları ve Aktivitelerinin Korunması |
2. Hafta | Biyolojik Ürünlere Giriş; Ekstraksiyon, Ayırma ve Saflaştırma Sırasında Proteinlerin Kararlılıkları ve Aktivitelerinin Korunması |
3. Hafta | Hücre Duvarının Parçalanması; Filtrasyon; Sedimentasyon; Santrifujleme |
4. Hafta | Membran Ayırma İşlemleri |
5. Hafta | Sıvı-Sıvı Ekstraksiyonu; Sıvı-Sıvı Ekstraksiyonunda Ters Miseller |
6. Hafta | Sulu İki-Faz Sistemler Kullanarak Biyomoleküllerin Sıvı-Sıvı Ektraksiyonu ? Biyolojik Ürünlerin Süperkritik Sıvı Ekstraksiyonu |
7. Hafta | Protein Çöktürmesi; Sorpsiyon İşlemleri; Kromatografi ? Afiniteteknikleri |
8. Hafta | Afiniteteknikleri; Elektrokinetik Yöntemler |
9. Hafta | Kristallendirme; Kurutma; İşlem Sentezi |
10. Hafta | Ara sınav |
11. Hafta | Öğrenci sunumları (Güncel araştırma konuları) |
12. Hafta | Öğrenci sunumları (Güncel araştırma konuları) |
13. Hafta | Öğrenci sunumları (Güncel araştırma konuları) |
14. Hafta | Öğrenci sunumları (Güncel araştırma konuları) |
15. Hafta | Genel Tekrar |
16. Hafta | Genel Tekrar |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 20 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 28 | 28 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 31 | 101 | 270 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Biyomühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme, yorumlayabilme ve uygulayabilme, | X | ||||
2. Biyomühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma, | X | ||||
3. Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözümleri için özgün fikir ve uygun yöntemleri geliştirebilme ve bu çözümlerde yenilikçi yöntemler kullanma, | X | ||||
4. Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme, | X | ||||
5. Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlayıp uygulayabilme; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlayabilme, | X | ||||
6. Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları getirme ve sorumluluk alabilme, | X | ||||
7. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurma, | X | ||||
8. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlama ve uygulama; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme, | X | ||||
9. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek