EYP724 - EĞİTİM ve KALKINMA

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
EĞİTİM ve KALKINMA EYP724 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Yüksel KAVAK 
Dersin amacıBu dersin amacı, öğrencinin eğitimin ekonomik ve planlama boyutları hakkında bilgi ve becerilerini geliştirmelerini, eğitimin kalkınmadaki rolünü kavramalarını, eğitim ve kalkınmayla ilişkili araştırmaları / çalışmaları inceleme ve değerlendirmelerini sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci: Eğitim, planlama ve kalkınma arasındaki ilişkileri açıklayabilir.
  2. Nüfus ve eğitim planlaması arasındaki ilişkileri açıklayabilir.
  3. Eğitim göstergelerini yorumlayabilir.
  4. Eğitimin kalkınma üzerindeki etkilerini fark edebilir ve açıklayabilir.
  5. Eğitim planlaması modellerini özetleyebilir ve kendi ifadesiyle söyleyebilir.
  6. Eğitimin kalkınma üzerindeki olumlu etkilerini savunabilir.
  7. Türkiye kalkınma planlarının eğitim bölümlerini yorumlayıp özetleyebilir.
  8. Türkiye'de yürütülen eğitim projelerini eleştirel açıdan ele alabilir.
Dersin içeriğiBu ders, eğitimin planlama ve kalkınmaya olan yansımalarını farklı ülkelerdeki etkilerini göstergeler doğrultusunda ele alır. 
Kaynaklar1. Adem, Mahmut. Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık, 1997.
2. Becker, G. S. (2002). "The Age of Human Capital". (Ed. E. P. Lazear). Education in the Twenty-First Century. Palo Alto: Hoover Institution Press, pp. 3-8.
3. DPT. Kalkınma Planları (5-6-7-8-9. BYKP).
4. Hanushek, E. A. ve L. Woessman (2007). Education Quality and Economic Growth. The World Bank, Washington DC.
5. Hesapçıoğlu, Muhsin. Türkiye'de Makro Düzeyde İnsan Kaynakları Planlaması. Ankara: Anı Yayınları, 2001.
6. International Encyclopedia of Economics of Education. Oxford: Pergamon Press (Çeşitli Yıllar)
7. Kavak, Y. (2010). 2050'ye Doğru Nüfusbilim ve Yönetim: Eğitim Sistemine Bakış.Türk Sanayici ve İş Adamları Derneği - Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu. Yayın No: TÜSİAD-T / 2010 / 11 / 506, İstanbul.
8. Kavak, Yüksel ve Berrin Burgaz (1994). Eğitim Ekonomisi: Seçilmiş Yazılar. (Çeviri). Ankara: PEGEM Yayınları.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin tanıtımı ve giriş
2. HaftaKalkınma-planlama ve eğitim planlaması ilişkileri
3. HaftaKalkınma-planlama ve eğitim planlaması ilişkileri
4. HaftaEğitim planlaması yaklaşımları: Sosyal talep yaklaşımı
5. HaftaEğitim planlaması yaklaşımları: İnsan gücü modeli yaklaşımı
6. HaftaNüfus ve eğitim planlaması
7. HaftaNüfus ve eğitim planlaması
8. HaftaEğitim ve kalkınma bağlamında özel konular: Eğitim-istihdam ilişkileri
9. HaftaEğitim ve kalkınma bağlamında özel konular: Yoksulluk ve eğitim
10. HaftaEğitim ve kalkınma bağlamında özel konular: Eğitimin niteliği ve ekonomik büyüme
11. HaftaEğitim ve kalkınma bağlamında özel konular: Eğitim harcamaları ve öğrenme başarısı
12. HaftaTürkiye Kalkınma Planları'nın insangücü boyutu
13. HaftaTürkiye Kalkınma Planları'nın eğitim boyutu
14. HaftaTürkiye'de eğitimi geliştirme projeleri
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaFinal sınavı/ Araştırma Raporu Sunumları

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)120
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum120
Projeler130
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12560
Sunum / Seminer Hazırlama31648
Proje16060
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi16060
Toplam İş Yükü31144270

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Özgün düşünce yapısıyla alanda var olan politika, eğilim ve değerlendirmeleri farklı biçimde ele alıp sorgular.    X
2. Eğitim sistemini etkileyebilecek değişkenlerin çeşitli etkileşimlerinin olası sonuçlarını değerlendirir.    X
3. Bilgi üretebilecek bir bilimsel araştırma yapabilmenin davranış ve yöntemlerini bilir.     X
4. Eğitim sistemini bir bütün olarak çözümleyebilmek için sistem bilgisine ve düşüncesine sahiptir.    X
5. Bilgi ve iletişim teknolojisi araçlarını yeni bilgi üretmek amacıyla etkin kullanır.X    
6. Yeni kuramsal bilgi üretebilmek amacıyla alanın sorunlarını anlamlı sınıflandırır.    X
7. Eğitim sistemi için yeni politikalar üretebilir.    X
8. Yeni ve özgün bir araştırma yapabilir.    X
9. Grupla gerçekleştirilen bilimsel çalışmalara liderlik yapar.X    
10. Farklı görüş ve düşüncelere saygı gösterir.     X
11. Evrensel değerlerin, hak ve özgürlüklerin farkındadır.    X
12. Alanını ilgilendiren yayınları bir yabancı dili kullanarak kolaylıkla izler.    X
13. Meslek etiğine sahiptir.    X
14. Alanda elde ettiği deneyim ve bilgileri, sorun çözme gereksinimi duyanlarla paylaşır.    X
15. Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bağımsız bir araştırma yürütebilir ve yaptığı bilimsel çalışmaları uzman bir toplulukta sunabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek