GTM612 - EDEBİYAT ve MÜZİK II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
EDEBİYAT ve MÜZİK II GTM612 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Alan Gezisi
Gösteri
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. F. Gülay Mirzaoğlu Sıvacı 
Dersin amacıBu dersin amacı, edebiyat ve müzik ilişkisini anlamak, anlam ve anlatım bakımından metin-müzik arasındaki ilişkileri, yazarlar-besteciler-icracılar ile müzikal yaratımlar arasındaki etkileşimleri irdelemek, toplumsal ve kültürel ortamlar açısından yaratım ve icra sürecinde edebiyat ve müziğin toplum ve kültür içindeki rollerini, Türk müzik geleneklerinde edebi türler ve müzikal türler arası ilişkileri incelemektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Edebiyat-Müzik ilişkisini kavrayıp açıklarlar.
  2. Edebiyat metinlerinden hareketle metin-müzik arasındaki ilişkileri açıklarlar.
  3. Türk sözlü ve yazılı edebiyat gelenekleri bağlamında müzik ve edebiyat ilişkisini yazılı ve seslendirilmiş metinler üzerinde gösterirler.
  4. Yazarlar-besteciler-icracılar ile müzikal yaratımlar arasındaki etkileşimleri kavrarlar.
  5. Toplumsal ve kültürel ortamlar açısından yaratım ve icra sürecinde edebiyat ve müziğin rollerini ve işlevlerini tartışırlar
  6. Türk müzik geleneklerinde edebi türler ve müzikal türler arası ilişkileri uygulama çalışmalar yoluyla ortaya koyarlar.
Dersin içeriğiEdebiyat-Müzik ilişkisi. Edebiyat metinlerinden hareketle metin-müzik arasındaki ilişkiler. Türk sözlü ve yazılı edebiyat gelenekleri bağlamında müzik ve edebiyat ilişkisini yazılı ve seslendirilmiş metinler üzerinde gösterilmesi. Yazarlar-besteciler-icracılar ile müzikal yaratımlar arasındaki etkileşimler. Yaratım ve icra sürecinde edebiyat ve müziğin toplumsal ve kültürel ortamlar açısından rolleri ve işlevleri. Türk müzik geleneklerinde edebi türler ve müzikal türler arası ilişkilerin araştırma ve uygulama yoluyla ortaya koyulması. 
Kaynaklar1.Abacı, T. (2000) Yahya Kemal ve Ahmet Hamdi Tanpınar?da Müzik. Istanbul: Pan Yayıncılık.

2.Bartók, B. (1991) Küçük Asya'dan Türk Halk Musikisi (Çev. Bülent Aksoy). İstanbul: Pan Yayıncılık.

3.Calvin S. B. (1970) ?The Relations between Music and Literature as a Field of Study?, Comparative Literature, Vol. 22, Spring, Nu.2,: 97-107

4.Mirzaoğlu F. G.(2001) Sözel Edebiyatta Söz ve Ezgi İlişkisi, Folklor/Edebiyat 26: 69-78.

5.Pamir, L. (1996) Müzik ve Edebiyat, İstanbul: Varlık Yayınları.

6.Varlık Dergisi (2006) ?Edebiyat ve Müzik?, Özel sayısı Nisan 2006.

7.Yaltırık, H. (2002) Trakya Bölgesinin Tasavvufî Halk Müziği, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

8.Yörükan, Y. Z. (2011) Alevi Bektaşi Tahtacı Nefesleri, İstanbul: Ötüken Neşriyat. (Hazırlayan: Turhan Yörükan).
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaEdebiyat-Müzik ilişkisi
2. HaftaEdebiyat metinlerinden hareketle metin-müzik arasındaki ilişkiler I
3. HaftaEdebiyat metinlerinden hareketle metin-müzik arasındaki ilişkiler II
4. HaftaTürk sözlü ve yazılı edebiyat gelenekleri bağlamında müzik ve edebiyat ilişkisini yazılı ve seslendirilmiş metinler üzerinde gösterilmesi
5. HaftaTürk sözlü ve yazılı edebiyat gelenekleri bağlamında müzik ve edebiyat ilişkisini yazılı ve seslendirilmiş metinler üzerinde gösterilmesi
6. HaftaYazarlar-besteciler-icracılar ile müzikal yaratımlar arasındaki etkileşimleri
7. HaftaAra sınav
8. HaftaToplumsal ve kültürel ortamlar açısından yaratım ve icra sürecinde edebiyat ve müziğin rolleri ve işlevleri
9. HaftaTürk müzik geleneklerinde edebi türler ve müzikal türler arası ilişkiler
10. HaftaEdebi ürünlerin ve musiki geleneklerinin icra ortamları
11. HaftaDivan Şiiri ve Klasik Türk Musiki İlişkisi
12. HaftaTasavvuf Şiiri ve Musiki İlişkisi
13. HaftaMevlevi Şiir ve Musikisi
14. HaftaEdebiyat ve müzik ilişkisinin anlam ve işlevlerinin teorik ve deneysel araştırmalar yoluyla incelenmesi I
15. HaftaEdebiyat ve müzik ilişkisinin anlam ve işlevlerinin teorik ve deneysel araştırmalar yoluyla incelenmesi II
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması110
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı340
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması22040
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler13030
Ara sınavlara hazırlanma süresi12626
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü33112210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Geleneksel Türk Müziklerinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri, uzmanlık düzeyinde geliştirirler.   X 
2. Alanında edindiği bilgileri, disiplinlerarası çalışmalarla sentezler ve bütünleştirir.    X
3. Uzmanlaştığı alana ilişkin en uygun araştırma yöntem ve teknikleri kullanırlar.  X  
4. Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanırlar.   X 
5. Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayını takip ederler.    X
6. Müziği çok boyutlu algılayabilme, çözümleyebilme ve yorumlama becerisi kazanırlar.    X
7. Kuramsal ve uygulamalı çalışmalardan edindiği bilgileri ve belgeleri, görsel, işitsel ve yazılı medyada üst düzeyde sorumluluk anlayışıyla toplumla paylaşırlar.  X  
8. Alanında gerçekleştirilen etkinliklerde, bireysel becerilerini ve yaratıcı gücünü sergiler.X    
9. Uzmanlaştığı alanda edindiği bilgi ve becerilerini, belirlenen hedef kitleye göre biçimleyip etkin bir biçimde sunarlar.   X  
10. Alanında gerçekleştirilecek etkinlikleri planlar ve yönetir. X   
11. Ulusal ve uluslararası projelerde sanatçı ve bilim insanı olarak etkin olabilecek donanımı kazanır.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek