GTM612 - EDEBİYAT ve MÜZİK II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
EDEBİYAT ve MÜZİK II | GTM612 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Alan Gezisi Gösteri | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. F. Gülay Mirzaoğlu Sıvacı | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, edebiyat ve müzik ilişkisini anlamak, anlam ve anlatım bakımından metin-müzik arasındaki ilişkileri, yazarlar-besteciler-icracılar ile müzikal yaratımlar arasındaki etkileşimleri irdelemek, toplumsal ve kültürel ortamlar açısından yaratım ve icra sürecinde edebiyat ve müziğin toplum ve kültür içindeki rollerini, Türk müzik geleneklerinde edebi türler ve müzikal türler arası ilişkileri incelemektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Edebiyat-Müzik ilişkisi. Edebiyat metinlerinden hareketle metin-müzik arasındaki ilişkiler. Türk sözlü ve yazılı edebiyat gelenekleri bağlamında müzik ve edebiyat ilişkisini yazılı ve seslendirilmiş metinler üzerinde gösterilmesi. Yazarlar-besteciler-icracılar ile müzikal yaratımlar arasındaki etkileşimler. Yaratım ve icra sürecinde edebiyat ve müziğin toplumsal ve kültürel ortamlar açısından rolleri ve işlevleri. Türk müzik geleneklerinde edebi türler ve müzikal türler arası ilişkilerin araştırma ve uygulama yoluyla ortaya koyulması. | |||||
Kaynaklar | 1.Abacı, T. (2000) Yahya Kemal ve Ahmet Hamdi Tanpınar?da Müzik. Istanbul: Pan Yayıncılık. 2.Bartók, B. (1991) Küçük Asya'dan Türk Halk Musikisi (Çev. Bülent Aksoy). İstanbul: Pan Yayıncılık. 3.Calvin S. B. (1970) ?The Relations between Music and Literature as a Field of Study?, Comparative Literature, Vol. 22, Spring, Nu.2,: 97-107 4.Mirzaoğlu F. G.(2001) Sözel Edebiyatta Söz ve Ezgi İlişkisi, Folklor/Edebiyat 26: 69-78. 5.Pamir, L. (1996) Müzik ve Edebiyat, İstanbul: Varlık Yayınları. 6.Varlık Dergisi (2006) ?Edebiyat ve Müzik?, Özel sayısı Nisan 2006. 7.Yaltırık, H. (2002) Trakya Bölgesinin Tasavvufî Halk Müziği, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. 8.Yörükan, Y. Z. (2011) Alevi Bektaşi Tahtacı Nefesleri, İstanbul: Ötüken Neşriyat. (Hazırlayan: Turhan Yörükan). |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Edebiyat-Müzik ilişkisi |
2. Hafta | Edebiyat metinlerinden hareketle metin-müzik arasındaki ilişkiler I |
3. Hafta | Edebiyat metinlerinden hareketle metin-müzik arasındaki ilişkiler II |
4. Hafta | Türk sözlü ve yazılı edebiyat gelenekleri bağlamında müzik ve edebiyat ilişkisini yazılı ve seslendirilmiş metinler üzerinde gösterilmesi |
5. Hafta | Türk sözlü ve yazılı edebiyat gelenekleri bağlamında müzik ve edebiyat ilişkisini yazılı ve seslendirilmiş metinler üzerinde gösterilmesi |
6. Hafta | Yazarlar-besteciler-icracılar ile müzikal yaratımlar arasındaki etkileşimleri |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Toplumsal ve kültürel ortamlar açısından yaratım ve icra sürecinde edebiyat ve müziğin rolleri ve işlevleri |
9. Hafta | Türk müzik geleneklerinde edebi türler ve müzikal türler arası ilişkiler |
10. Hafta | Edebi ürünlerin ve musiki geleneklerinin icra ortamları |
11. Hafta | Divan Şiiri ve Klasik Türk Musiki İlişkisi |
12. Hafta | Tasavvuf Şiiri ve Musiki İlişkisi |
13. Hafta | Mevlevi Şiir ve Musikisi |
14. Hafta | Edebiyat ve müzik ilişkisinin anlam ve işlevlerinin teorik ve deneysel araştırmalar yoluyla incelenmesi I |
15. Hafta | Edebiyat ve müzik ilişkisinin anlam ve işlevlerinin teorik ve deneysel araştırmalar yoluyla incelenmesi II |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 1 | 10 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 20 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 30 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 26 | 26 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 33 | 112 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Geleneksel Türk Müziklerinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri, uzmanlık düzeyinde geliştirirler. | X | ||||
2. Alanında edindiği bilgileri, disiplinlerarası çalışmalarla sentezler ve bütünleştirir. | X | ||||
3. Uzmanlaştığı alana ilişkin en uygun araştırma yöntem ve teknikleri kullanırlar. | X | ||||
4. Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanırlar. | X | ||||
5. Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayını takip ederler. | X | ||||
6. Müziği çok boyutlu algılayabilme, çözümleyebilme ve yorumlama becerisi kazanırlar. | X | ||||
7. Kuramsal ve uygulamalı çalışmalardan edindiği bilgileri ve belgeleri, görsel, işitsel ve yazılı medyada üst düzeyde sorumluluk anlayışıyla toplumla paylaşırlar. | X | ||||
8. Alanında gerçekleştirilen etkinliklerde, bireysel becerilerini ve yaratıcı gücünü sergiler. | X | ||||
9. Uzmanlaştığı alanda edindiği bilgi ve becerilerini, belirlenen hedef kitleye göre biçimleyip etkin bir biçimde sunarlar. | X | ||||
10. Alanında gerçekleştirilecek etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | ||||
11. Ulusal ve uluslararası projelerde sanatçı ve bilim insanı olarak etkin olabilecek donanımı kazanır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek