HCR602 - CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ I | HCR602 | 1. Yarıyıl | 2 | 0 | 2 | 4 |
Önkoşul(lar)-var ise | YOK | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Zeliha Özdemir Köken, Doç. Dr. Melek Serpil Talas, Dr. Öğr. Üyesi Zahide Tunçbilek, Dr. Öğr. Üyesi Çiğdem Canbolat Seyman, Dr. Öğr. Üyesi Burcu Duluklu | |||||
Dersin amacı | Bu ders; cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında temel ilke ve kavramlarla ilgili güncel bilgi ve kanıta dayalı uygulamaları kullanarak perioperatif bakımı kapsamlı olarak planlayıp uygulayabilme, uyguladığı bakımın etkisini değerlendirebilme ve kayıt edebilme; sahip olduğu bilgileri ulusal ya da uluslararası literatürde yer alan güncel bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, değerlendirebilme; etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilme ve etik davranabilme becerilerini ve yetkinliklerini kazandırır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Dersin içeriğinde; cerrahinin ve cerrahi hemşireliğinin tarihsel gelişimi, sistematik yaklaşım ve hemşirelik, teknolojinin cerrahi uygulamalarına ve hemşireliğine etkisi, perioperatif bakımda kanıta dayalı uygulamalar, hemşirelik uygulamalarında bakım paketleri ve cerrahi hemşireliğinde kullanımı, homeostazis, cerrahi yara ve hemşirelik bakımı, ağrı ve hemşirelik bakımı, geriatrik hastalarda perioperatif bakım, cerrahide ve cerrahi hemşireliğinde etik konular konuları yer almaktadır. | |||||
Kaynaklar | 1. J. C. Rothrock. (2011) Alexander?s Care of The Patient in Surgery, Mosby. 2. Dirksen L., Bucher H., (2014) Medical Surgical Nursing, Mosby. 3. Brunner & Suddarths., Medical Surgical Nursing, (2010). Wolters Kluwer Health. Philadelphia. 4. Linton, A. D., & Matteson, M. A. (2022). Medical-Surgical Nursing E-Book. Elsevier Health Sciences. 5. Ignatavicius, D. D., Workman, M. L., & Rebar, C. (2017). Medical-Surgical Nursing-E-Book: Concepts for Interprofessional Collaborative Care. Elsevier Health Sciences. 6. Hinkle, J. L., & Cheever, K. H. (2018). Brunner and Suddarth?s textbook of medical-surgical nursing. Wolters kluwer india Pvt Ltd. 7. Harding, M. M., Kwong, J., Roberts, D., Hagler, D., & Reinisch, C. (2020). Lewis?s medical-surgical nursing. Amsterdam, The Netherlands:Elsevier Health Sciences 8. Batchelor TJP, Rasburn NJ, Abdelnour-Berchtold E et al. Guidelines for enhanced recovery after lung surgery: recommendations of the Enhanced Recovery After Surgery (ERAS®) Society and the European Society of Thoracic Surgeons (ESTS). Eur J Cardiothorac Surg. 2019 Jan 1;55(1):91-115. 9. Engelman DT, Ben Ali W, Williams JB et al. Guidelines for Perioperative Care in Cardiac Surgery: Enhanced Recovery After Surgery Society Recommendations. JAMA Surg. 2019 Aug 1;154(8):755-766. 10. Cupples S, Lerret S, McCalmont V, Ohler L, eds. Core Curriculum for Transplant Nurses. 2nd ed. China: Wolters Kluwer; 2017. p.617-59. 11. Hertz, K., & Santy-Tomlinson, J. (2024). Fragility Fracture and Orthogeriatric Nursing: Holistic Care and Management of the Fragility Fracture and Orthogeriatric Patient. Second Edition. Sprınger Book 12. Speth, J. (2024). Guidelines in Practice: Design and Maintenance of the Surgical Suite. AORN journal, 119(1), 72-80. 13. Erdil F., Özhan Elbaş N., (2008). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. Ankara. 14. Karadağ, M., Bulut H., (2019) Cerrahi Hemşireliği Kavram Haritası ve Akış Şemalı, Vize Yay. 15. Aksoy, G., Kanan, N., Akyolcu, N. (2012), Cerrahi Hemşireliği 1,2. İstanbul: Nobel Yay. 16. Karadakovan A., Aslan F.E., (2014). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Ankara: Akademisyen Kitabevi. 17. Özhan Elbaş N. (2016), Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Akıl Notları, Güneş Yay. 18. https://erassociety.org/guidelines/ 19. Öğretim üyesinin önerdiği, konuya ilişkin makale ve kitaplar. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Derse giriş |
2. Hafta | Derse hazırlık |
3. Hafta | Cerrahinin ve cerrahi hemşireliğinin tarihsel gelişimi |
4. Hafta | Sistematik yaklaşım ve hemşirelik |
5. Hafta | Teknolojinin cerrahi uygulamalarına ve hemşireliğine etkisi |
6. Hafta | Perioperatif bakımda kanıta dayalı uygulamalar |
7. Hafta | Hemşirelik uygulamalarında bakım paketleri ve cerrahi hemşireliğinde kullanımı |
8. Hafta | 1. ARA SINAV |
9. Hafta | Derse hazırlık |
10. Hafta | Homeostazis |
11. Hafta | Cerrahi yara ve hemşirelik bakımı |
12. Hafta | Ağrı ve hemşirelik bakımı |
13. Hafta | Geriatrik hastalarda perioperatif bakım |
14. Hafta | Cerrahide ve cerrahi hemşireliğinde etik konular |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | FİNAL SINAVI |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 5 | 25 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 6 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 5 | 6 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 3 | 3 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 35 | 18 | 120 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahiptir. | X | ||||
2. Bedenin normal fizyolojik süreçlerinin; hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları hücre düzeyinde ele alıp değerlendirerek hemşirelik bakımında temel olan kavramların ve ilkelerin bilgisine sahiptir. | |||||
3. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği etkinlik alanlarında (eğitim, uygulama, araştırma ve yönetim) bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. | X | ||||
4. Bir cerrahi hastasının cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla perioperatif bakımını planlar, uygular, değerlendirir ve kaydeder. | X | ||||
5. İnterdisipliner ekip yaklaşımını kavrayabilir ve kullanabilir. | |||||
6. Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında bilimsel bir araştırma planlayabilir, uygulayabilir ve elde ettiği verileri analiz ederek rapor edebilir. | |||||
7. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar. | X | ||||
8. Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | |||||
9. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygular | |||||
10. En az bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |||||
11. Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. | X | ||||
12. Öğrenci klinik uygulamalarında üstlendikleri görevleri (hemşirelik girişimlerini öğretme, rol modeli olma ve öğrenciyle iletişim kurabilme) yerine getirme sorumluluğuna sahiptir. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek