MET704 - KALITSAL HASTALIKLARDA MİKROARRAY UYGULAMALARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KALITSAL HASTALIKLARDA MİKROARRAY UYGULAMALARI MET704 3. Yarıyıl 2 2 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Deney
Sorun/Problem Çözme
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. R. Köksal Özgül 
Dersin amacıMikroarray teknolojilerini ve bunların kalıtsal hastalıklarda yüksek ölçekli genom taraması, genotiplendirme, DNA yeniden dizilemesi ve gen ekspresyon çalışmalarında kullanılmasını öğretmeyi amaçlayan bir derstir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Aday doktora eğitimi boyunca kalıtsal hastalıkların tanısında, genom ve transkriptom analizi için yapılacak geniş ölçekli araştırmalarda kullanılan mikroarray teknolojilerini öğrenecek, laboratuvarda uygulayabilecektir.
  2. SNP array, ekspresyon array, protein array ve array tabanlı analizleri uygulayıp değerlendirebilecektir.
  3. Kalıtsal hastalık tanısında kullanılan array analiz yöntemlerini uygulayabilecektir.
Dersin içeriğiI. Yüksek ölçekli mikroarray teknolojileri,
II. DNA yeniden dizileme çipleri, ekspresyon çipleri, SNP çipleri, çiplere ait veri analizleri,
III. Biyoinformatik araçlar ve biyolojik veritabanlarının kullanımı 
Kaynaklar1. Bioinformatics, A practical Guide to the Analysis of Genes and Proteins, Andreas D. Baxevanis and B.F. Francis Ouellette, Wiley- Interscience Inc. New York, 1998
2. Microarray Analysis, Mark Schena, John Wiley&Sons Inc, New Jersey, 2003
3. A Beginner's Guide to microarrays, Eric Blalock, Kluwer Academic Pub. Group., Norwell, Massachusetts, 2003 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaArray teknolojileri
2. HaftaDNA, cDNA, RNA analiz arrayleri
3. HaftaSNP mikroarrayler
4. HaftaMikroarray deneylerinin dizaynı, custom dizayn array geliştirme
5. HaftaAra sınav
6. HaftaDNA dizilerinin seçimi, homolog dizi taraması
7. HaftaDNA yeniden dizileme mikroarray yöntemi
8. HaftaDNA yeniden dizileme mikroarray yöntemi ile metabolik hastalıkların tanısı
9. HaftaYeniden DNA dizileme mikroarray yöntemi ile metabolik hastalıkların tanısı, Mikroarrayler ile genetik tarama ve tanı, klinikte kullanım
10. HaftaAra sınav
11. HaftaEkspresyon arrayleri
12. HaftaMikroarray tekniklerinin kullanıldığı deneylerde veri analizi için kullanılan yöntemler, bilgisayar yazılımlarının kullanılması
13. HaftaIn silico array analizleri , biyolojik veri tabanları
14. HaftaHastalık, mutasyon, SNP veritabanları, Biyoinformatik yolla karşılaştırmalı veri analizi
15. HaftaDNA, protein dizi arama, homoloji taraması,genom veri tabanlarının kullanımı
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar630
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum210
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav130
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı070
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı030
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 16 2 32
Laboratuvar 16 3 48
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)16232
Sunum / Seminer Hazırlama22040
Proje000
Ödevler21020
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü5567212

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Temel immünoloji alanında bilgi sahibidir. Seminer verebilir, ders anlatabilir, bir başka merkezde immünoloji laboratuarı kurup çalıştırabilecek düzeyde laboratuar bilgisine sahiptir. Bağımsız araştırma planlayıp uygular, bilimsel dergilerde makale yayınlar, yurt içi ve yurtdışı bilimsel toplantılarda çalışmalarını bildirip yenilikleri takip eder ve ileriye yönelik varsayımlarda bulunur.  X  
2. Yaptığı çalışmalarda elde ettiği verileri hakemli dergilerde yayın haline getirir, yayının ne içermesi gerektiğini ve verilerin nasıl sunulacağını bilir.  X  
3. İmmünoloji alanında yeni ortaya çıkan bulguların analiz, sentez ve değerlendirmesini yapabilir.   X  
4. Gen düzeyindeki çalışmalarda aday genin yapısını literatür bilgilerinden öğrenip dizi analizleriyle gösterir, çeşitli immünolojik bozukluklarda bozukluğa neden olabilecek olası genleri araştırır, immünolojik ve genetik temel yöntemleri kullanarak onları kurduğu hipoteze göre çözümler. Elindeki verileri yorumlayarak bir sonuca ulaşır ve bu sonuçları yayın haline getirir.   X  
5. Çalıştığı konu ile ilgili temel bilgilere sahiptir, enstrümantal ve immünolojik verileri yorumlayarak pratik çalışmaya yönelik öngörüler ortaya koyar ve literatür bilgileri ile beraber çözüme ulaşır. Laboratuar çalışmalarında karşılaştığı problemlere çözüm üretir, metotlarda gerekli değişiklikleri yapar ve bu problemleri kendisi çözer veya çözüm için gerekli araştırmacılarla iletişim kurabilir, daha genç araştırıcılara da yol gösterir.  X  
6. Bilimsel etik, insan ve hayvanlar üzerinde yapılacak deneyler için gerekli etik düzenlemeleri bilir ve yerine getirir.  X  
7. Bir projeye katılmanın yanı sıra laboratuarda aktif olarak çalışır, raporları hazırlar verileri bilimsel düzeyde sunar ve bir hakemli dergide yayınlar. Projenin bütçeleme ve satın alma aşamalarında aktif çalışır.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek