ELE730 - SAYISAL İLETİŞİM I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SAYISAL İLETİŞİM I | ELE730 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm öğretim üyeleri | |||||
Dersin amacı | Amaç öğrencilerin sıralanan konular hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır: - Toplanır beyaz Gauss gürültülü (TBGG) kanalda alacı tasarımı, - Eşevreli ve eşevresiz sezimlenen sayısal modülasyon yöntemleri , - Blok ve evrişimli kanal kodlama yöntemleri, ? Frekans-atlamalı ve doğrudan-dizinli yayılı izge kuramı ve uygulamaları | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Eşevreli/eşevresiz sezimleme; ML ve MAP yöntemleri. Frekans, faz ve zaman senkronizasyonu. Uyumlu süzgeç ve ilintili alıcı, Sayısal modülasyon yöntemleri; M-ASK, M-PSK, M-FSK. Modülasyon yöntemlerinin karşılaştırılması; Shannon?un kapasite teoremi Kanal kodlaması; hata yakalayan ve düzelten kodlar; tekrar gönderme yöntemleri; blok ve evrişimli kodlar. Türbo ve LDPC kodlar Yayılı izge iletişimi; Frekans atlamalı ve doğrudan-dizinli yayılı izge kuramı ve uygulamaları. CDMA, uzaklık hesaplama, elektronik harp. | |||||
Kaynaklar | Şafak, M., Digital Communications, Lecture notes, 2012 Proakis, J., Digital Communications (4th ed.), McGraw Hill, 2000 Haykin, S., Communication Systems (4th ed.), Wiley, 2001 Sklar, B., Digital Communications (2nd ed.), Prentice Hall, 2001 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | AWGN kanalda optimum alıcı; uyumlu süzgeç ve ilintili alıcı. Optimum sezimleyici; ML ve MAP yöntemleri. |
2. Hafta | Karşı kutuplu ve dik sinyalleşme. M-li dik ve ikili dik sinyalleşmede sembol hata olasılığı. Simpleks ve ikili kodlanmış sinyalleşme. |
3. Hafta | M-li PSK, diferansiyel kodlanmış PSK (DEPSK), differansiyel PSK (DPSK) |
4. Hafta | M-li PAM, M-li QAM, evreuyumsuz dik M-li FSK. Modülasyon yöntemlerinin karşılaştırılması; Shannon?un kapasite teoremi |
5. Hafta | Hata kontrol kodlamasının temelleri. Sıfır-bir ve yumuşak kararlı kod çözümü. Hamming ve Öklid uzaklıkları. |
6. Hafta | Doğrusal blok kodlar. Üreteç ve eşlik kontrol matrisleri, sendrom kod çözüm yöntemi. Sık kullanılan blok kodlardan örnekler. Çevrimsel kodlar; üreteç ve eşlik polinomları; kodlayıcı ve sendrom hesaplayıcısı. |
7. Hafta | 1. ara sınav |
8. Hafta | Çevrimsel kodlardan örnekler: Hamming, BCH, RS, CRC ve LDPC kodları. Çoğuşmalı ve rastgele hatalara karşı kodlama. Serpiştirme. (Melez) tekrar gönderme yöntemleri; etkin veri hızı, gecikme ve and paket hata olasılığı |
9. Hafta | Evrişimli kodlar; kod ağacı, durum ve kafes çizenekleri. Sıfır-bir ve yumuşak kararlı kod çözme. Viterbi algoritması. Turbo kodlar |
10. Hafta | Yayılı izge kuramının temelleri. Gürültümsü (PN) diziler. Kasami ve Gold dizileri. |
11. Hafta | Doğrudan-dizili yayılı izge kuramı ve uygulamaları. İşlem kazancı. Uzaklık hesaplama (örnek: GPS sistemi), çok-yol etkisinin ortadan kaldırılması, elektronik harp uygulamaları. |
12. Hafta | 2. ara sınav |
13. Hafta | Kod bölmeli çoklu erişim. 2G ve 3G sistemlerinde yayma ve çoklu erişim |
14. Hafta | Frekans atlamalı yayılı izge. Hızlı ve yavaş frekans atlama. AWGN kanalda başarım hesaplanması. Elektronik harp uygulamaları. Çok kullanıcılı frekans atlamalı sistemler. |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 6 | 5 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 5 |
Ara Sınavlar | 2 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 9 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 9 | 126 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 12 | 12 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 6 | 4 | 24 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 37 | 88 | 264 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında en üst düzeyde bilgi sahibidir. | X | ||||
2. Bilim ve teknolojiye yenilik getirecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir. | X | ||||
3. Bilimsel literatürü ve alanındaki en son gelişmeleri takip eder, edindiği bilgilerin eleştirel analizini, sentezini, değerlendirmesini yapar ve araştırmalarında etkin biçimde kullanır. | X | ||||
4. Özgün bir araştırmayı bağımsız olarak baştan sona yürütebilir. | X | ||||
5. Özgün araştırma gerektiren projeleri tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası projelerde liderlik yapabilir. | X | ||||
6. Bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | X | ||||
7. Çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkin biçimde, Türkçe veya İngilizce sunar. | X | ||||
8. Toplumsal sorumluluğunun farkındadır, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ilkesi ve etik sorumluluk bilinciyle değerlendirir ve topluma aktarır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek