EFG715 - DOĞAL ÜRÜNLERDE FARMAKOPE ve MONOGRAFLAR
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
DOĞAL ÜRÜNLERDE FARMAKOPE ve MONOGRAFLAR | EFG715 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. L. Ömür DEMİREZER, Prof. Dr. Funda N. YALÇIN | |||||
Dersin amacı | Başta Avrupa Farmakopesi olmak üzere doğal ürünlerin kayıtlı olduğu monograf kaynakları, bu monograflarda bulunan doğal kaynaklı ürünler ve monograf hazırlama metotları hakkında bilgi edindirmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Doğal ürünlerin kayıtlı olduğu Farmakopeler ve Monograf kitapları, bu monografların yapısı, farklılıkları, Avrupa Farmakopesi ve ESCOP için Monograf hazırlama teknikleri, Farklı Farmakope ve Monograflarda kayıtlı olan bitkiler ve diğer doğal ürünleren tanıtılması bu dersin kapsamı içinde yer alır. | |||||
Kaynaklar | 1. Avrupa Farmakopesi 2. ESCOP Monografları 3. Komisyon E Monografları 4. WHO Monografları 5. FFD Monografları 6. Türk Farmakopesi (Avrupa Farmakopesi Adaptasyonu) 7. Güncel bilimsel literatürler |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Farmakope ve Monograf nedir ? Farmakope ve Monografların Farmakognozik açıdan önemi |
2. Hafta | Dünyadaki Farmakope ve Monograflar |
3. Hafta | Avrupa Farmakopesinin tanıtımı |
4. Hafta | EDQM nedir ? Amaçları, görev ve sorumlulukları |
5. Hafta | Avrupa Farmakopesinde bulunan bitkisel droglar |
6. Hafta | Avrupa Farmakopesinde bulunan diğer doğal ürünler |
7. Hafta | Avrupa Farmakopesi Referans Standartları |
8. Hafta | Avrupa Farmakopesi monograf hazırlama teknikleri |
9. Hafta | Avrupa Farmakopesi Türkiye Adaptasyonu |
10. Hafta | Ödev Sunumları |
11. Hafta | Avrupa Farmakopesindeki Farmakognozik metotlar |
12. Hafta | ESCOP Monografları |
13. Hafta | ESCOP Monografları hazırlama teknikleri |
14. Hafta | FFD Monografları ve hazırlama teknikleri |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 30 |
Sunum | 2 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 16 | 32 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 33 | 83 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Bitkisel, hayvansal, mikroorganizma, deniz canlıları ile hücre ve doku kültürleri gibi doğal kaynaklardan elde edilen drog, ilaç hammadde ve yardımcı maddelerinin tanınması, analizleri ve muhtemel biyolojik etkileri konusunda bilgi sahibi olma | X | ||||
2. Farmakognozi konusunda güncel ve bilimsel olan bilgiye ulaşmada yeterli bir düzeye erişebilme, edinmiş olduğu bilgileri bir araya getirebilme, aktarabilme, yazılı ve sözlü olarak sunabilme, tartışabilme, fikir üretebilme yetilerine sahip olabilme ve Farmakognozi alanında araştırma felsefesi kazandırma | X | ||||
3. Doğal kaynaklardaki primer ve sekonder metabolizma ürünlerinin oluşum yolakları, kimyasal yapıları, sınıflandırılması, kimyasal ve biyolojik özellikleri, teşhisleri ve miktar tayinlerine hakim olabilme | X | ||||
4. Doğal kaynaklar ve bunlardan elde edilen doğal bileşikler üzerinde, makroskobik, mikroskobik, kimyasal, kromatografik ve spektroskopik analizleri teorik ve pratik olarak yapabilme ve sonuçları yorumlayabilme | X | ||||
5. Doğal kaynaklardan ilaç etken maddesi olabilecek veya ilaç geliştirmede model oluşturabilecek yeni ve/veya bilinen bileşiklerin ekstraksiyonunu, saflaştırılmasını ve yapı tayinlerini yapabilme | X | ||||
6. Doğal kaynaklı ekstre ve bileşiklerin muhtemel biyolojik etkilerini tayin edebilme ve bu etkileri kimyasal yapıları ile ilişkilendirebilme | X | ||||
7. Doğal kaynaklara doğaya zarar vermeden ulaşabilme yetisi ve çevre bilincine sahip olabilme | X | ||||
8. Toplum sağlığı için hasta ve diğer sağlık çalışanlarına, sağlık kurumlarına, ilaç ve zehir danışma merkezlerine danışmanlık yapabilme ve gerektiğinde doğal ürünler ile ilgili eğitim verebilme | X | ||||
9. Geçerli mevzuat ve yasalar doğrultusunda farmakognozi ile ilgili etik ve deontolojik çalışma yapabilme, bulguları yorumlayabilme | X | ||||
10. Farmakope ve Monograflar gibi başvuru kitaplarındaki bilgileri kullanabilme, uygulayabilme ve değerlendirebilme | X | ||||
11. Doğal ürünler ile ilgili sivil toplum örgütleri, yazılı ve görsel basın kuruluşları aracılığıyla halkı bilgilendirme | X | ||||
12. Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme | X | ||||
13. Doğal ürünler konusunda edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme | X | ||||
14. Farmakognozi alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgiler ile bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme, çözümlenemeyen durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme | X | ||||
15. Doğal ürün üreticilerine, ilaç endüstrisine ve ilgili resmi kuruluşlara doğal ürünler ile ilgili bilimsel danışmanlık yapabilme | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek