EFG628 - FİTOÖSTROJENLER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
FİTOÖSTROJENLER | EFG628 | 2. Yarıyıl | 2 | 0 | 2 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Funda Nuray Yalçın, Dr. Öğr. Üyesi Çiğdem Kahraman | |||||
Dersin amacı | Östrojenik aktiviteye sahip bitkisel droglarda bulunan fitoöstrojenler üzerinde ileri düzeyde farmakognozik bilgi vermek | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Fitoöstrojen tanımı, Sağlık alanında fitoöstrojenlerin genel kullanılışı ile ilgili örnekler, Doğadaki yayılışları genel yapıları, Kimyasal formülleri, biyosentez yolakları tanıma,genel ayırma yöntemleri Yapı tayinleri, Biyolojik aktivite yöntemleri, kullanılış ve piyasadaki ürünlere örnekler | |||||
Kaynaklar | 1. Trease and Evans: Pharmacognosy Wiley & Sons 1996. 2. Richter, G., Biochemie der Pflanzen, Georg Thieme Verlag Stuttgart, 1996. 3. Colegate, S.M., Molyneux, R.J., Bioactive Natural Products: Detection, Isolation, and Structural Determination, CRC Press, Londra, 1993. 4. Clarke R, Hilakivi-Clarke L, Cho E, James MR, Leonessa F., Estrogens, phytoestrogens and breast cancer. In: Dietary Phytochemicals in Cancer Prevention and Treatment (Research AIfC, ed). New York:Plenum Press, 1996;63-85. 5. Tringali, C., Bioactive Compounds from Natural Sources, Taylor&Francis, London (2001). 6. Hostettmann, K., Assays for Bioactivity in ?Methods in Plant Biochemistry? (eds. Dey, P.M., Harborne, J.B.) Volume 6, Academic Press, London (1991). 7. Güncel bilimsel literatürler |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Fitoöstrojen tanımı, Sağlık alanında fitoöstrojenlerin genel kullanılışı ile ilgili örnekler, Doğadaki yayılışları |
2. Hafta | Genel yapılar, Kimyasal formulleri, biyosentez yolakları |
3. Hafta | Genel yapılarına göre tanıma,genel ayırma yöntemleri |
4. Hafta | İzoflavonlar, Drogları, Kimyasal ayırım yöntemlerine örnekler, yapı tayinleri |
5. Hafta | İzoflavonlar, Yapı tayinleri, Biyolojik aktivite yöntemleri |
6. Hafta | İzoflavonlar, Biyolojik aktivite yöntemleri, kullanılış ve ürünlere örnekler |
7. Hafta | İzoflavonlar, Biyolojik aktivite yöntemleri, kullanılış ve ürünlere örnekler |
8. Hafta | Lignanlar, Drogları, Kimyasal ayırım yöntemlerine örnekler |
9. Hafta | Lignanlar, Yapı tayinleri, Biyolojik aktivite yöntemleri, ürünler |
10. Hafta | Kumestanlar, droglar, kimyasal ayırım, yapı tayin, aktivite yöntemleri, kullanılışlar ve ürünler |
11. Hafta | Östrojen etkili diğer maddeler, droglar, kimyasal ayırım, yapı tayin, aktivite yöntemleri, kullanılışlar ve ürünler |
12. Hafta | Östrojen etkili diğer maddeler, droglar, kimyasal ayırım, yapı tayin, aktivite yöntemleri, kullanılışlar ve ürünler |
13. Hafta | Östrojen etkili diğer maddeler, droglar, kimyasal ayırım, yapı tayin, aktivite yöntemleri, kullanılışlar ve ürünler |
14. Hafta | Östrojen etkili diğer maddeler, droglar, kimyasal ayırım, yapı tayin, aktivite yöntemleri, kullanılışlar ve ürünler |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 25 |
Sunum | 1 | 25 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 10 | 3 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 40 | 58 | 150 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Bitkisel, hayvansal, mikroorganizma, deniz canlıları ile hücre ve doku kültürleri gibi doğal kaynaklardan elde edilen drog, ilaç hammadde ve yardımcı maddelerinin tanınması, analizleri ve muhtemel biyolojik etkileri konusunda bilgi sahibi olma. | X | ||||
2. Farmakognozi konusunda güncel ve bilimsel olan bilgiye ulaşmada yeterli bir düzeye erişebilme, edinmiş olduğu bilgileri bir araya getirebilme, aktarabilme, yazılı ve sözlü olarak sunabilme, tartışabilme, fikir üretebilme yetilerine sahip olabilme ve Farmakognozi alanında araştırma felsefesi kazandırma. | X | ||||
3. Doğal kaynaklardaki primer ve sekonder metabolizma ürünlerinin oluşum yolakları, kimyasal yapıları, sınıflandırılması, kimyasal ve biyolojik özellikleri, teşhisleri ve miktar tayinlerine hakim olabilme. | X | ||||
4. Doğal kaynaklar ve bunlardan elde edilen doğal bileşikler üzerinde, makroskobik, mikroskobik, kimyasal, kromatografik ve spektroskopik analizleri teorik ve pratik olarak yapabilme ve sonuçları yorumlayabilme. | X | ||||
5. Doğal kaynaklardan ilaç etken maddesi olabilecek veya ilaç geliştirmede model oluşturabilecek yeni ve/veya bilinen bileşiklerin ekstraksiyonu ve saflaştırılmasını yapabilme, yapı tayinleri konusunda bilgi sahibi olma. | X | ||||
6. Doğal kaynaklara doğaya zarar vermeden ulaşabilme yetisi ve çevre bilincine sahip olabilme. | X | ||||
7. Geçerli mevzuat ve yasalar doğrultusunda farmakognozi ile ilgili etik ve deontolojik çalışma yapabilme, bulguları yorumlayabilme. | X | ||||
8. Farmakope ve Monograflar gibi başvuru kitaplarındaki bilgileri kullanabilme, uygulayabilme ve değerlendirebilme. | X | ||||
9. Doğal ürünler ile ilgili sivil toplum örgütleri, yazılı ve görsel basın kuruluşları aracılığıyla halkı bilgilendirme. | X | ||||
10. Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme. | X | ||||
11. Doğal ürünler konusunda edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme. | X | ||||
12. Farmakognozi alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgiler ile bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme, çözümlenemeyen durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | X | ||||
13. Farklı doğal kaynaklardan hareketle doğal ilaç üretim teknikleri konusunda bilgi sahibi olma. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek