BİS621 - DENEY PLANLAMA

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
DENEY PLANLAMA BİS621 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseBİS 605 veya BİS 735 Biyoistatistik derslerinden birini almış ve başarıyla tamamlamış olmak.
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)DR. ÖĞR. ÜYESİ SEVİLAY KARAHAN 
Dersin amacıDeney düzenleme tekniklerini öğretmek, öğrenciyi amacına en uygun ve deneysel hatayı en aza indirgeyecek deney düzenini seçebilecek düzeye getirmek, bu düzenlere ilişkin model denklemlerini yazabilmeyi ve model parametrelerini test edebilmeyi öğretmektir. Öğrencilerin, değişik yazılımlar kullanarak tek ve çok etkenli deney düzenleme teknikleri ile, rasgele, özel ve karışık seçimli modelleri değişik veri setleri üzerinde uygulamaları ve sonuçları doğru yorumlamaları amaçlanır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenciler; Değişik deney düzenleme tekniklerini bilirler ve bir araştırma için uygun deney planına karar verebilirler.
  2. Seçilen deney planına uygun model denklemini kurabilirler.
  3. Etkenlerin seçim türüne göre, kurulan model denklemindeki parametreleri test edebilirler.
  4. Değişik yazılımlar kullanarak elde edecekleri sonuçları yorumlayabilirler.
Dersin içeriğiDeney planlaması ilkeleri, rasgelelik kavramı, deneysel hata ve azaltma yolları, tek etkenli denemeler, blok düzenleri, Latin kare deney düzeni, Greko-Latin kare deney düzeni, çok etkenli denemeler, rasgele, özel ve karışık etkili modeller, çapraz düzenler, kısmi tekrarlar, eksik veri olması durumu, kovaryans çözümlemesi konuları işlenir. 
Kaynaklar1. Montgomery, DC., Design and Analysis of Experiments, John Wiley and Sons, Inc., New York, 1984.
2. Mason, RL., Gunst, RF., Hess, JL., Statistical Design and Analysis of Experiments, John Wiley and Sons, Inc., New York, 1989.
3. Diaz, AG., Phillips, DT., Principles of Experimental Design and Analysis. Chapman and Hall, London, 1985.
4. Hicks, CR., Fundamental Concepts in the Design of Experiments. 2nd. ed., Holt, Rinehart and Winston, New York, 1973.
5. Conover, WJ., Practical Nonparametric Statistics. 2nd ed., John Wiley and Sos Inc., New York, 1982. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTanımlar, deneysel hata kaynakları, rasgelelik ve rasgelelik üzerine kısıtlar.
2. HaftaTek etkenli, kısıtlayıcısız tam rasgele düzen. Tek yönlü varyans analizi.
3. HaftaTek etkenli, kısıtlayıcısız tam rasgele düzen. Varsayımlar. Varsayımların testi ve sağlanmaması durumu.
4. HaftaTamamlanmış rasgele blok düzeni. Parametrik ve parametrik olmayan yöntemler.
5. HaftaTamamlanmamış rasgele blok düzeni.
6. HaftaAra sınav
7. HaftaLatin kare ve greko latin kare deney planı.
8. HaftaÇok etkenli denemeler. Etkileşim kavramı.
9. HaftaSabit etki, rasgele etki ve karışık etki modelleri.
10. HaftaÇok etkenli denemeler, 2n çok etkenlisi.
11. HaftaAra sınav
12. HaftaÇok etkenli denemeler, 3n çok etkenlisi.
13. HaftaÇapraz düzenler.
14. HaftaKovaryans analizi.
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler610
Sunum215
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar225
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama2714
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama21530
Proje000
Ödevler6424
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü4154210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; araştırmanın planlaması, yürütülmesi ve sonuçlandırılması aşamalarında sorumluluk alabilmesi için yeterli kuramsal bilgiye sahiptir, literatürü ve güncel çalışmaları yakından izler.    X
2. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; biyoistatistik bilim alanı ve alan dışı konulara eleştirel bir gözle bakar. Gerek ders saatinde gerekse ders saati dışında ders konularına, yapılan sunumlara, seminerlere, katıldığı kongre veya sempozyumlarda karşılaştığı çalışmalara ve bilimsel makalelere ilişkin sorular sorar ve eleştirel bir bakış açısı kazanır.   X 
3. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip olan bir uzman; uygun istatistiksel çözümlemelere karar verebilmesi ve sonuçları doğru irdeleyebilmesi için yeterli kuramsal ve uygulamalı istatistik bilgisine sahiptir.    X
4. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; yeterli bilgisayar bilgisine ve istatistiksel yazılımları kullanma becerisine sahiptir. Aday; verilerin analiz öncesinde amaca uygunluğunu denetler, kullanılacak istatistiksel yazılımda veri girişi, düzenlemesi ve veri yönetimi konusunda yaşanacak sorunlara ve amaca uygun, doğru analiz yöntemini belirleme gibi problemlere uygun çözüm önerileri getirir.   X 
5. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip olan uzman; çalıştığı alana ilişkin bilgilerini; tartışmalara katılım-katkı, tez danışmanı ile bilgi alış verişi, makale tartışması ve seminer sunumu yolu ile başkalarına uygun şekilde aktarır.    X
6. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; danışmanlık yapacağı çalışmalarda yöntem önerilerinde bulunur, araştırma planlaması yapar, yönlendirici olur, araştırma raporu hazırlar.    X
7. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; bilimsel doğruluk ve istatistiksel etik değerlere uygun hareket eder. Bir araştırmanın sonucuna etki edebilecek, bilerek ya da bilmeyerek yapılmış yanlılık kaynaklarını öngörebilecek istatistiksel bilgi alt yapısına sahiptir. Araştırmaların her aşamasında yapılabilecek bilinçli ya da bilinçsiz yan tutmalara karşı dikkatli ve uyarıcıdır.    X
8. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; bağımsız olarak çalışabilmesi için; bir öğretim üyesi gözetiminde bölüm içerisinde yapılan bir danışmanlık hizmetine katkıda bulunur, danışman öğretim üyesi ile birlikte kongrelere sözlü bildiri ya da poster ile katılır ve bir projede görevlendirilebilir.  X  
9. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; multi-disipliner bir çalışma içerisinde yer almaya hazırdır. Mesleki anlamda başkalarıyla ilişkiye geçer; ödev, seminer, proje ve danışmanlık hizmetlerinde bir grup içerisinde çalışır, aynı ekip içerisinde yer alan kişilere iş verebilme yeteneği kazanır.    X
10. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; biyoistatistik alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek