HCR706 - ACİL HEMŞİRELİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ACİL HEMŞİRELİĞİ HCR706 1. Yarıyıl 2 4 4 12
Önkoşul(lar)-var iseYOK
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Gözlem
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Zeliha Özdemir Köken, Doç. Dr. Melek Serpil Talas, Dr. Öğr. Üyesi Zahide Tunçbilek, Dr. Öğr. Üyesi Çiğdem Canbolat Seyman, Dr. Öğr. Üyesi Burcu Duluklu  
Dersin amacıBu ders; acil hemşireliği alanına özgü güncel ve bilimsel bilgiye ulaşma; literatürü izleme; bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini değerlendirme ve bilgiyi uygulama bilgisini, hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları hücre düzeyinde değerlendirip, hemşirelik bakımında temel olan kavramları ve ilkeleri hakkında bilgiyi; bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla acil bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulayabilme, uyguladığı bakımın etkisini değerlendirebilme ve kayıt edebilme; bilimsel bir araştırma planlayabilme, uygulayabilme ve elde ettiği verileri analiz ederek rapor edebilme; acil hemşireliği alanına özgü en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergide yayınlama; acil hemşireliği alanı ile ilgili konularda karşılaşılan bilimsel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme becerilerini ve yetkinliklerini kazandırır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Acil hemşireliği alanına özgü güncel ve bilimsel bilgiye ulaşma; literatürü izleme; bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini değerlendirme ve bilgiyi uygulama bilgisini açıklar.
  2. Bedenin normal fizyolojik süreçlerinin; hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları hücre düzeyinde ele alıp değerlendirerek acil bakımında temel olan kavramları ve ilkeleri açıklar.
  3. Bir acil hastasının uzmanlık düzeyindeki kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla acil bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygular, uyguladığı bakımın etkisini değerlendirir ve kaydeder.
  4. Acil hemşireliği alanında bilimsel bir araştırma planlar, uygular ve elde ettiği verileri analiz ederek rapor eder.
  5. Acil hemşireliği alanına özgün en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergide yayınlar.
  6. Acil hemşireliği alanı ile ilgili konularda karşılaşılan bilimsel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.
Dersin içeriğiDersin içeriğinde; acil bakım hemşireliğinin tarihçesi, acil bakım ortamının özellikleri ve ilgili mevzuat, ilk ve acil yardımın tanımı, önemi ve temel ilkeleri, acil hasta naklinin temel ilkeleri, acil tanılama ve triyaj, travmaya fizyolojik tepkiler, temel yaşam desteği, ilerlemiş yaşam desteği, multiple travmalar, baş- boyun- yüz travmaları, göğüs- abdomen- ekstremite travmaları, yanıklar, sıcağa ve soğuğa maruz kalma, zehirlenmeler, tıbbi acil durumlar konuları, klinik uygulamaları ve vaka tartışmaları yer almaktadır. 
Kaynaklar1. Şelimen, Deniz., Kuğuoğlu, Sema., Eti Aslan, Fatma., Olgun, Nermin. (2004). Acil bakım, Genişletilmiş 3. Baskı. İstanbul : Yüce Yayım.
2. Humphreys, M., Ewens, B., & Jevon, P. (2008). Nursing Medical Emergency Patients. Oxford: Wiley-Blackwell.
3. Schumacher, Lori., Chernecky, Cynthia C. (2010). Critical care & emergency nursing, 2nd ed. St. Louis, Mo. : Saunders/Elsevier.
4. Cole, E. (2009). Trauma Care?: Initial Assessment and Management in the Emergency Department. Oxford: Wiley-Blackwell.
5. Dolan, Brian., Holt, Lynda. (2008). Accident & emergency: theory into practice, 2nd ed. New York: Baillière Tindall Elsevier.
6. Newberry, Lorene., Sheehy, Susan Budassi. (2003). Sheehy's emergency nursing : principles and practice, 5th ed. St. Louis: Mosby. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDerse giriş
2. HaftaAcil yardım ve ilk yardım kavramı, önemi ve temel ilkeleri Acil tıp hizmetlerinin tarihsel gelişimi Acil bakım ortamının özellikleri
3. HaftaAcil Bakım Hizmetleri Mevzuatı Acil birimler için acil eylem planları Acil hasta naklinin temel ilkeleri, Acil tanılama
4. HaftaAcil hastasının yönetimi
5. HaftaTemel Yaşam Desteği ve İleri Kardiyak Yaşam Desteği
6. HaftaTravma acilleri ve Acil Yardım
7. HaftaTıbbi aciller ve acil yardım
8. HaftaTıbbi aciller ve acil yardım
9. HaftaYanıklar Çevresel aciller
10. HaftaARA SINAV
11. HaftaPediatrik aciller Çocuk ihmali ve istismarı
12. HaftaGeriatrik aciller Yaşlı ihmali ve istismarı
13. HaftaPsikiyatrik aciller Madde bağımlılığı
14. HaftaAile içi şiddet/Partner şiddeti Cinsel saldırı/istismar
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaFİNAL SINAVI

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama125
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14456
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1415210
Sunum / Seminer Hazırlama9654
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi166
Genel sınava hazırlanma süresi166
Toplam İş Yükü5339360

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanına özgü güncel ve bilimsel bilgiye ulaşabilme; bilgiyi uygulayabilme bilgisine sahiptir.    X
2. Bedenin normal fizyolojik süreçlerinin; hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları bilir ve hemşirelik bakımında bu bilgileri kullanır.    X
3. Bir cerrahi hastasının cerrahi hastalıkları hemşireliği alanına özgü kanıta dayalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla perioperatif bakımını verir, verdiği bakımın etkisini değerlendirir ve kaydeder.    X
4. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği etkinlik alanlarında (eğitim, uygulama, araştırma ve yönetim) bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.     
5. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanının ilişkili olduğu yeni ve karmaşık fikirleri sistematik bir yaklaşımla analiz ve sentez eder.      
6. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanına özgü araştırmalar/projeler planlar ve uygular, araştırma/proje sonuçlarını en az bir ulusal ve/veya uluslararası kongrede sunar.    X
7. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergide yayınlar.    X
8. Eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini kullanarak cerrahi hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir.     
9. Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.     
10. Bilimsel bilgiye ulaşabilecek, yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.     
11. Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.      
12. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanı ile ilgili konularda karşılaşılan bilimsel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilir.    X
13. Öğrenci klinik uygulamalarında üstlendikleri görevleri (bilgiyi aktarma, hemşirelik girişimlerini öğretme, rol modeli olma ve öğrenciyle iletişim kurabilme gibi) yerine getirme sorumluluğuna sahiptir.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek