HCR706 - ACİL HEMŞİRELİĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ACİL HEMŞİRELİĞİ | HCR706 | 1. Yarıyıl | 2 | 4 | 4 | 12 |
Önkoşul(lar)-var ise | YOK | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gözlem Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Zeliha Özdemir Köken, Doç. Dr. Melek Serpil Talas, Dr. Öğr. Üyesi Zahide Tunçbilek, Dr. Öğr. Üyesi Çiğdem Canbolat Seyman, Dr. Öğr. Üyesi Burcu Duluklu | |||||
Dersin amacı | Bu ders; acil hemşireliği alanına özgü güncel ve bilimsel bilgiye ulaşma; literatürü izleme; bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini değerlendirme ve bilgiyi uygulama bilgisini, hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları hücre düzeyinde değerlendirip, hemşirelik bakımında temel olan kavramları ve ilkeleri hakkında bilgiyi; bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla acil bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulayabilme, uyguladığı bakımın etkisini değerlendirebilme ve kayıt edebilme; bilimsel bir araştırma planlayabilme, uygulayabilme ve elde ettiği verileri analiz ederek rapor edebilme; acil hemşireliği alanına özgü en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergide yayınlama; acil hemşireliği alanı ile ilgili konularda karşılaşılan bilimsel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme becerilerini ve yetkinliklerini kazandırır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Dersin içeriğinde; acil bakım hemşireliğinin tarihçesi, acil bakım ortamının özellikleri ve ilgili mevzuat, ilk ve acil yardımın tanımı, önemi ve temel ilkeleri, acil hasta naklinin temel ilkeleri, acil tanılama ve triyaj, travmaya fizyolojik tepkiler, temel yaşam desteği, ilerlemiş yaşam desteği, multiple travmalar, baş- boyun- yüz travmaları, göğüs- abdomen- ekstremite travmaları, yanıklar, sıcağa ve soğuğa maruz kalma, zehirlenmeler, tıbbi acil durumlar konuları, klinik uygulamaları ve vaka tartışmaları yer almaktadır. | |||||
Kaynaklar | 1. Şelimen, Deniz., Kuğuoğlu, Sema., Eti Aslan, Fatma., Olgun, Nermin. (2004). Acil bakım, Genişletilmiş 3. Baskı. İstanbul : Yüce Yayım. 2. Humphreys, M., Ewens, B., & Jevon, P. (2008). Nursing Medical Emergency Patients. Oxford: Wiley-Blackwell. 3. Schumacher, Lori., Chernecky, Cynthia C. (2010). Critical care & emergency nursing, 2nd ed. St. Louis, Mo. : Saunders/Elsevier. 4. Cole, E. (2009). Trauma Care?: Initial Assessment and Management in the Emergency Department. Oxford: Wiley-Blackwell. 5. Dolan, Brian., Holt, Lynda. (2008). Accident & emergency: theory into practice, 2nd ed. New York: Baillière Tindall Elsevier. 6. Newberry, Lorene., Sheehy, Susan Budassi. (2003). Sheehy's emergency nursing : principles and practice, 5th ed. St. Louis: Mosby. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Derse giriş |
2. Hafta | Acil yardım ve ilk yardım kavramı, önemi ve temel ilkeleri Acil tıp hizmetlerinin tarihsel gelişimi Acil bakım ortamının özellikleri |
3. Hafta | Acil Bakım Hizmetleri Mevzuatı Acil birimler için acil eylem planları Acil hasta naklinin temel ilkeleri, Acil tanılama |
4. Hafta | Acil hastasının yönetimi |
5. Hafta | Temel Yaşam Desteği ve İleri Kardiyak Yaşam Desteği |
6. Hafta | Travma acilleri ve Acil Yardım |
7. Hafta | Tıbbi aciller ve acil yardım |
8. Hafta | Tıbbi aciller ve acil yardım |
9. Hafta | Yanıklar Çevresel aciller |
10. Hafta | ARA SINAV |
11. Hafta | Pediatrik aciller Çocuk ihmali ve istismarı |
12. Hafta | Geriatrik aciller Yaşlı ihmali ve istismarı |
13. Hafta | Psikiyatrik aciller Madde bağımlılığı |
14. Hafta | Aile içi şiddet/Partner şiddeti Cinsel saldırı/istismar |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | FİNAL SINAVI |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 25 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 4 | 56 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 15 | 210 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 9 | 6 | 54 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 6 | 6 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 53 | 39 | 360 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanına özgü güncel ve bilimsel bilgiye ulaşabilme; bilgiyi uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | ||||
2. Bedenin normal fizyolojik süreçlerinin; hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları bilir ve hemşirelik bakımında bu bilgileri kullanır. | X | ||||
3. Bir cerrahi hastasının cerrahi hastalıkları hemşireliği alanına özgü kanıta dayalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla perioperatif bakımını verir, verdiği bakımın etkisini değerlendirir ve kaydeder. | X | ||||
4. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği etkinlik alanlarında (eğitim, uygulama, araştırma ve yönetim) bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. | |||||
5. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanının ilişkili olduğu yeni ve karmaşık fikirleri sistematik bir yaklaşımla analiz ve sentez eder. | |||||
6. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanına özgü araştırmalar/projeler planlar ve uygular, araştırma/proje sonuçlarını en az bir ulusal ve/veya uluslararası kongrede sunar. | X | ||||
7. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergide yayınlar. | X | ||||
8. Eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini kullanarak cerrahi hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir. | |||||
9. Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | |||||
10. Bilimsel bilgiye ulaşabilecek, yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | |||||
11. Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |||||
12. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanı ile ilgili konularda karşılaşılan bilimsel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilir. | X | ||||
13. Öğrenci klinik uygulamalarında üstlendikleri görevleri (bilgiyi aktarma, hemşirelik girişimlerini öğretme, rol modeli olma ve öğrenciyle iletişim kurabilme gibi) yerine getirme sorumluluğuna sahiptir. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek