HİH612 - EVDE BAKIM HEMŞİRELİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
EVDE BAKIM HEMŞİRELİĞİ HİH612 2. Yarıyıl 2 2 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Leyla Özdemir, Prof. Dr. Sevgisun Kapucu, Doç. Dr. İmatullah Akyar, Doç. Dr. Zehra Gök Metin, Dr. Öğr. Üyesi Nur İzgü 
Dersin amacıHemşirelik bakım modelleri, sağlık organizasyonları ve evde bakım hemşireliği alanı ile ilgili teori ve bilgileri geliştiren, evde bakım alanında etik sorunları ve birey/toplum için önemini bilen, çözüm getiren, ilişkili disiplinlerle bir arada çalışan, evde bakım teknolojilerini takip eden ve kullanan, bilgilerini bütünleştirerek geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyen, kanıt oluşturacak araştırmalar yürüten, evde bakım ile ilgili politikaları, sağlık organizasyonlarını, mevzuat ve yönetmelikleri takip eden ve bilgilerini hemşirelik mesleğine ve toplum sağlığına yansıtan uzman hemşireler yetiştirmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Hemşirelik bakım modelleri, sağlık organizasyonları ve evde bakım hemşireliği alanı ile ilgili teori ve bilgileri geliştirir ve bu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilir.
  2. 2. Evde bakım alanında ilişkili olduğu disiplinleri ve disiplinler arası etkileşimleri kavrar, yürütülen disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
  3. 3. Evde bakım alanında karşılaşılan etik sorunları ve birey/toplum için önemini bilir ve etik ilkelere uygun davranır.
  4. 4. Evde bakım alanı ile ilgili eğitim-öğretim ve bakım teknolojileri hakkında bilgi sahibidir ve teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
  5. 5. Evde bakım hemşireliği alanı ile ilgili bilgileri geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapar, bilgiler ile hemşirelik alanına kanıt oluşturacak araştırmalar yürütür ve alanındaki bilginin sınırını genişleterek özgün düşünce ve metotlarla mesleki katkılarda bulunur.
  6. 6. Evde bakımın konusunda sağlık organizasyonu ve politikaları ile ilişkili sahip olduğu bilgileri derinlemesine irdeler, mevzuat ve yönetmelikleri takip ederek hemşirelik ve sağlık hizmeti sorunlarında stratejik karar verme süreçlerini kullanır.
  7. 7. Evde bakım ile ilgili sahip olduğu bilgileri ve takip ettiği gelişmeleri kullanarak toplumun her düzeyindeki bireyin bakımını sağlama, yaşam kalitesini artırma, sağlığını koruma ve geliştirmede kullanır.
Dersin içeriğiBu ders evde bakım hemşireliği, evde bakım organizasyonu, evde bakım hemşireliği görev-yetki-sorumlulukları, evde bakım hastasının kapsamlı değerlendirilmesi, kronik hastalıklarda evde bakım, evde bakımda hasta-aile eğitimi ve danışmanlık, hasta yakınlarının yaşadığı sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin konularında evde bakım hemşireliğinin yeri, önemi, rolleri ve hemşirelik bakımında derinlemesine uzmanlık düzeyinde bilgi verir. 
Kaynaklar1. Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Ankara: Sistem Ofset; 2004.
2. Guyton AC, Hall JE. Tıbbi Fizyoloji. Ankara: Nobel & Yüce Yayınları; 2001.
3. Black JM, Hawks JH, Medical Surgical Nursing, 8 Edition, Saunders, 2009.
4. Karadakovan, Eti Aslan. (2010). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Adana: Nobel Kitabevi.
5. Fadıloğlu Ç, Doğan F, Ertem G, Evde Bakım, İzmir, 2006
6. Fadıloğlu Ç, Şenuzun F. Kanserde Evde Bakım, İzmir, 2007.
7. Fadıloğlu Ç. Kronik Hastalıklarda Bakım II. İzmir: Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri, 2003.
8. Konuya ilişkin güncel makale ve kitaplar.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaEvde Bakım Hizmetlerinin Tanımı, Gelişim Süreci ve Önemi
2. HaftaDünyada ve Ülkemizde Evde Bakım Hizmetlerinin Organizasyonu ve Koordinasyonu, Sağlık Mevzuatında Evde Bakım
3. HaftaEvde Bakımda Kullanılan Kuram ve Modeller
4. HaftaEvde Bakımda Yasal ve Etik Sorunlar
5. HaftaEvde Bakım Ekibi
6. HaftaEvde Bakım Hemşiresinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
7. HaftaARA SINAV
8. HaftaEvde Bakımda Kapsamlı Değerlendirme (Hasta, Aile Ve Çevresi)
9. HaftaEvde Bakım Sürecinde Karşılaşılabilecek Acil Durumlar Ve Yaklaşım
10. HaftaEvde Bakımda İhmal ve İstismar
11. HaftaEvde Bakımda Hasta-Aile Eğitimi ve Danışmanlık
12. HaftaHasta Yakınlarının Yaşadığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri
13. HaftaEvde Bakımda Teknoloji (Tele Sağlık, Tele Bakım) ve Ekipman Kullanımı
14. HaftaKayıt Tutma
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 5620
Ödevler00
Sunum1015
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar115
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı6750
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama10330
Proje000
Ödevler10220
Ara sınavlara hazırlanma süresi122
Genel sınava hazırlanma süresi122
Toplam İş Yükü6418180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İç hastalıkları hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir.  X  
2. İç hastalıkları hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, analiz ve sentez eder.   X 
3. İç hastalıkları hemşireliği alanına ilişkin sorunlara çözüm üretecek araştırmalar planlar, uygular, rapor eder ve sunum/yayın yapar.      
4. Sağlık alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, hesaplar ve yorumlar.      
5. İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili uzmanlık gerektiren mevcut ve öngörülemeyen karmaşık sorunlara stratejik çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer ve sonuçları değerlendirir.    X 
6. İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser.      
7. Sağlık alanında yayınlanmış bilimsel bir makaleyi analiz eder, kanıta dayalı uygulamaları takip eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.      
8. Kanıta dayalı araştırma ve ileri hemşirelik uygulamalarını destekleyen kavram ve teorileri analiz ederek hemşirelik bakımında kullanır.    X 
9. Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır.      
10. Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlendir gözetir ve bu değerleri öğretir.    X 
11. Sağlık alanında sahip olduğu bilgi, beceri ve problem çözme yetenekleri ile disiplinler arası çalışmalarda etkin rol alır.     X
12. Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik ilkelere uygun davranır.     X
13. Alanda liderlik rollerini üstlenir, eleştirel düşünür, mesleki faaliyetlerde bulunur.      
14. Toplum sağlığına duyarlı davranır ve ilgili sağlık-sosyal politikaları izler ve katkıda bulunur.    X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek