HİH612 - EVDE BAKIM HEMŞİRELİĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
EVDE BAKIM HEMŞİRELİĞİ | HİH612 | 2. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Leyla Özdemir, Prof. Dr. Sevgisun Kapucu, Doç. Dr. İmatullah Akyar, Doç. Dr. Zehra Gök Metin, Dr. Öğr. Üyesi Nur İzgü | |||||
Dersin amacı | Hemşirelik bakım modelleri, sağlık organizasyonları ve evde bakım hemşireliği alanı ile ilgili teori ve bilgileri geliştiren, evde bakım alanında etik sorunları ve birey/toplum için önemini bilen, çözüm getiren, ilişkili disiplinlerle bir arada çalışan, evde bakım teknolojilerini takip eden ve kullanan, bilgilerini bütünleştirerek geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyen, kanıt oluşturacak araştırmalar yürüten, evde bakım ile ilgili politikaları, sağlık organizasyonlarını, mevzuat ve yönetmelikleri takip eden ve bilgilerini hemşirelik mesleğine ve toplum sağlığına yansıtan uzman hemşireler yetiştirmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu ders evde bakım hemşireliği, evde bakım organizasyonu, evde bakım hemşireliği görev-yetki-sorumlulukları, evde bakım hastasının kapsamlı değerlendirilmesi, kronik hastalıklarda evde bakım, evde bakımda hasta-aile eğitimi ve danışmanlık, hasta yakınlarının yaşadığı sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin konularında evde bakım hemşireliğinin yeri, önemi, rolleri ve hemşirelik bakımında derinlemesine uzmanlık düzeyinde bilgi verir. | |||||
Kaynaklar | 1. Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Ankara: Sistem Ofset; 2004. 2. Guyton AC, Hall JE. Tıbbi Fizyoloji. Ankara: Nobel & Yüce Yayınları; 2001. 3. Black JM, Hawks JH, Medical Surgical Nursing, 8 Edition, Saunders, 2009. 4. Karadakovan, Eti Aslan. (2010). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Adana: Nobel Kitabevi. 5. Fadıloğlu Ç, Doğan F, Ertem G, Evde Bakım, İzmir, 2006 6. Fadıloğlu Ç, Şenuzun F. Kanserde Evde Bakım, İzmir, 2007. 7. Fadıloğlu Ç. Kronik Hastalıklarda Bakım II. İzmir: Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri, 2003. 8. Konuya ilişkin güncel makale ve kitaplar. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Evde Bakım Hizmetlerinin Tanımı, Gelişim Süreci ve Önemi |
2. Hafta | Dünyada ve Ülkemizde Evde Bakım Hizmetlerinin Organizasyonu ve Koordinasyonu, Sağlık Mevzuatında Evde Bakım |
3. Hafta | Evde Bakımda Kullanılan Kuram ve Modeller |
4. Hafta | Evde Bakımda Yasal ve Etik Sorunlar |
5. Hafta | Evde Bakım Ekibi |
6. Hafta | Evde Bakım Hemşiresinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları |
7. Hafta | ARA SINAV |
8. Hafta | Evde Bakımda Kapsamlı Değerlendirme (Hasta, Aile Ve Çevresi) |
9. Hafta | Evde Bakım Sürecinde Karşılaşılabilecek Acil Durumlar Ve Yaklaşım |
10. Hafta | Evde Bakımda İhmal ve İstismar |
11. Hafta | Evde Bakımda Hasta-Aile Eğitimi ve Danışmanlık |
12. Hafta | Hasta Yakınlarının Yaşadığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri |
13. Hafta | Evde Bakımda Teknoloji (Tele Sağlık, Tele Bakım) ve Ekipman Kullanımı |
14. Hafta | Kayıt Tutma |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 56 | 20 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 10 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 67 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 10 | 3 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 10 | 2 | 20 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 2 | 2 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 64 | 18 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. İç hastalıkları hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir. | X | ||||
2. İç hastalıkları hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, analiz ve sentez eder. | X | ||||
3. İç hastalıkları hemşireliği alanına ilişkin sorunlara çözüm üretecek araştırmalar planlar, uygular, rapor eder ve sunum/yayın yapar. | |||||
4. Sağlık alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, hesaplar ve yorumlar. | |||||
5. İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili uzmanlık gerektiren mevcut ve öngörülemeyen karmaşık sorunlara stratejik çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer ve sonuçları değerlendirir. | X | ||||
6. İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser. | |||||
7. Sağlık alanında yayınlanmış bilimsel bir makaleyi analiz eder, kanıta dayalı uygulamaları takip eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |||||
8. Kanıta dayalı araştırma ve ileri hemşirelik uygulamalarını destekleyen kavram ve teorileri analiz ederek hemşirelik bakımında kullanır. | X | ||||
9. Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | |||||
10. Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlendir gözetir ve bu değerleri öğretir. | X | ||||
11. Sağlık alanında sahip olduğu bilgi, beceri ve problem çözme yetenekleri ile disiplinler arası çalışmalarda etkin rol alır. | X | ||||
12. Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik ilkelere uygun davranır. | X | ||||
13. Alanda liderlik rollerini üstlenir, eleştirel düşünür, mesleki faaliyetlerde bulunur. | |||||
14. Toplum sağlığına duyarlı davranır ve ilgili sağlık-sosyal politikaları izler ve katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek