HİH611 - YOĞUN BAKIM HEMŞİRELİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YOĞUN BAKIM HEMŞİRELİĞİ HİH611 1. Yarıyıl 2 2 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Leyla Özdemir, Prof. Dr. Sevgisun Kapucu, Doç. Dr. İmatullah Akyar, Doç. Dr. Zehra Gök Metin, Dr. Öğr. Üyesi Nur İzgü 
Dersin amacıYaşamı tehdit edici problemleri olan hastaların tanımlamasını yapabilen, yoğun bakım hastasına sistematik ve bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik bakımı verebilen uzman hemşireler yetiştirmektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Yoğun bakıma ilişkin temel kavramları, genel prensipleri, araç ve gereçleri tanır.
  2. 2. Yoğun bakım hemşiresinin görev, rol ve sorumluluklarına ilişkin bilgiye sahiptir.
  3. 3. Temel yaşam desteği uygulamalarına (CPR) ilişkin güncel bilgiye sahiptir.
  4. 4. Yoğun bakım ünitesinde yatan hastalarda yatağa bağlı gelişebilecek komplikasyonları tanır ve gerekli önlemleri alır.
  5. 5. Akut solunum yetmezliği hakkında bilgiye sahiptir ve mekanik ventilatördeki hastanın hemşirelik bakımını planlar.
  6. 6. Hasta haklarına saygı duyar, hasta bakımı ile ilgili etik kuralları hakkında bilgiye sahiptir.
Dersin içeriğiBu ders yoğun bakım hemşireliğine ilişkin görev, tanım, sorumluluklar, yoğun bakımda hasta izlemi ve profesyonel hemşirelik bakımı, temel yaşam desteği, yoğun bakımda hasta hakları ve kritik durumlarda alınması gereken etik kararlara ilişkin bilgi ve beceri verir. 
Kaynaklar1. Erdemir F. Hemşirelik Tanıları El Kitabı
2. Erbay R. H. (2005) Yoğun Bakım, Current Clinical Strategies. Çeviri
3. Erwin R. Yoğun Bakımda Girişimler ve Teknikler. Çeviri
4. Karadakovan A, Aslan F. E, Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Geliştirilmiş 2. Baskı, Nobel Kitabevi, Adana, 2011
5. McCann J.A.S., Moreau D. (2008) Critical Care Nursing Made Incredibly Easy, 2nd edition, Lippincott Williams&Wilkins, USA
6. Urden L.D., Stacy K.M., Lough M.E. (2004) Priorities in Critical Care Nursing, 4th edition, Mosby, USA.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaYoğun Bakım Kavramı ve Özellikleri, Yoğun Bakım Hemşireliği
2. HaftaTemel (CPR) ve İleri Yaşam Desteği
3. HaftaYoğun Bakımda Hasta İzlemi
4. HaftaSolunum Problemi Olan Hastanın Yoğun Bakımda Hemşirelik Bakımı
5. HaftaKardiyovasküler Problemi Olan Hastanın Yoğun Bakımda Hemşirelik Bakımı
6. HaftaRenal Problemi Olan Hastanın Yoğun Bakımda Hemşirelik Bakımı
7. HaftaARA SINAV
8. HaftaGastrointestinal/Endokrin Sistem Problemi Olan Hastanın Yoğun Bakımda Hemşirelik Bakımı
9. HaftaNörolojik Problemi Olan Hastanın Yoğun Bakımda Hemşirelik Bakımı
10. HaftaYoğun Bakımda Beslenme
11. HaftaÇoklu Organ Yetersizlikleri ve Bakımı
12. HaftaYoğun Bakımda Enfeksiyon Kontrolü
13. HaftaYoğun Bakımda Profilaksi, Analjezi ve Sedasyon Uygulamaları
14. HaftaYoğun Bakımda Hasta Hakları ve Etik Kararlar
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 5620
Ödevler00
Sunum1015
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar115
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı6750
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama10330
Proje000
Ödevler10220
Ara sınavlara hazırlanma süresi122
Genel sınava hazırlanma süresi122
Toplam İş Yükü6418180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İç hastalıkları hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir.    X
2. İç hastalıkları hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, analiz ve sentez eder.   X 
3. İç hastalıkları hemşireliği alanına ilişkin sorunlara çözüm üretecek araştırmalar planlar, uygular, rapor eder ve sunum/yayın yapar.   X  
4. Sağlık alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, hesaplar ve yorumlar.  X   
5. İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili uzmanlık gerektiren mevcut ve öngörülemeyen karmaşık sorunlara stratejik çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer ve sonuçları değerlendirir.    X 
6. İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser.     X
7. Sağlık alanında yayınlanmış bilimsel bir makaleyi analiz eder, kanıta dayalı uygulamaları takip eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.    X 
8. Kanıta dayalı araştırma ve ileri hemşirelik uygulamalarını destekleyen kavram ve teorileri analiz ederek hemşirelik bakımında kullanır.    X 
9. Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır.  X   
10. Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlendir gözetir ve bu değerleri öğretir.   X  
11. Sağlık alanında sahip olduğu bilgi, beceri ve problem çözme yetenekleri ile disiplinler arası çalışmalarda etkin rol alır.   X  
12. Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik ilkelere uygun davranır.   X  
13. Alanda liderlik rollerini üstlenir, eleştirel düşünür, mesleki faaliyetlerde bulunur.    X 
14. Toplum sağlığına duyarlı davranır ve ilgili sağlık-sosyal politikaları izler ve katkıda bulunur.  X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek