ÇGE607 - ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE DİL GELİŞİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE DİL GELİŞİMİ ÇGE607 1. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Örnek Olay İncelemesi
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Figen Turan 
Dersin amacıDersin amacı öğrencilere bebeklik ve okulöncesi dönemdeki dil gelişimi kuramlarını ve güncel araştırmaları öğretmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrencilerin bilişsel ve dil gelişim kuramları hakkında bilgi sahibi olmaları, dil gelişimi ile ilgili farklı teoriler tartışabilmeleri ve dil kazanımını etkileyen faktörleri değerlendirmeleri beklenmektedir
Dersin içeriğiBebeklik ve okulöncesi dönemde dil gelişimi kuramları ve güncel yaklaşımlar 
KaynaklarBjorklind, D.F.; Children?s Thinking
Siegler, R.S.; Cognitive Development
Arı, M., Gönen, M. Dil Gelişimi ve Çocuk Kitapları
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Haftaİletişim-Dil-Konuşma Bağlantısı
2. HaftaDilin Bileşenleri
3. HaftaDil Edinim Kuramları (Etkileşimci, Davranışçı, Bilişsel, Sosyo-Kültürel Kuramlar)
4. HaftaSesbilgisel Gelişim, Ödev sunumu
5. HaftaKonuşma dilinin gelişim evreleri
6. HaftaSöz dizimsel (gramatik) gelişim
7. HaftaSöz dizimsel gelişimin değerlendirilmesi
8. HaftaÇocukta anlam bilgisi gelişimi
9. HaftaAlıcı ve İfade Edici Dil ve Anlam Gelişimi, Ödev Sunumu
10. HaftaEdimbilgisi Gelişimi
11. HaftaDil ve Konuşma Gelişiminde Sorunlara Yol Açan Nedenler
12. HaftaDil ve Konuşmada Gecikme, Duygusal sorunların dil gelişimine etkisi
13. HaftaOtizm ve Yaygın Gelişimsel Bozukluklara Bağlı Sorunlar
14. HaftaÖzgül Dil Bozukluğu ve Öğrenme Güçlüğü, Seminer
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler220
Sunum210
Projeler00
Seminer120
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı550
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1110110
Sunum / Seminer Hazırlama31545
Proje000
Ödevler21020
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi12323
Toplam İş Yükü3161240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. 0-18 yaşlarındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahiptir.    X
2. Gelişim ve eğitimle ilgili 0-18 yaş grubu çocuk ve gençlere yönelik tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder.    X
3. 0-18 yaş grubu çocuklara yönelik zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.    X
4. 0-18 yaş çocuklarının ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunların saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir.     X
5. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak öneriler ortaya koyar, öğrendiği konuları uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.    X
6. Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır araştırmalara katılır.    X
7. Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.    X
8. Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.     
9. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek