KBİ725 - TÜMÖR BİYOLOJİSİ, KARSİNOGENEZ ve TÜMÖR SİTOPATO.I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜMÖR BİYOLOJİSİ, KARSİNOGENEZ ve TÜMÖR SİTOPATO.I KBİ725 1. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Ayşegül üner 
Dersin amacıÖğrencilerin kanser etiyolojisi ve oluş mekanizmaları hakkında öğrendikleri bilgilerle, kanserin patogenezi hakkındaki diğer bilgilere daha kolay ulaşmaları ve araştırma projeleri geliştirecek seviyeye erişmeleri hedeflenmektedir. Kanserli hücrelerin temel özellikleri ve kanserlerin gelişim mekanizmalarının temel prensipleri anlatılır. Ağırlıklı olarak teoriktir. Her öğrenci her derse önerilen kaynağı okumakla ve her dönem bir seminer sunumu hazırlamak ve raporunu teslim etmekle yükümlüdür.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. I. Neoplazilerin tanımı ve malign fenotipi belirleyen unsurların öğrenilmiş olması
  2. II. Kanser kök hücre kavramı hakkında bilgi sahibi olunması
  3. III. Kanserlerin gelişiminde rol alan etiyolojik faktörlerin kavranmış olması
  4. IV. Onkogenlerin, tümör supresör genlerin, hücre döngüsü ve apoptozda rol alan moleküllerin karsinogenez mekanizmalarındaki yerlerinin öğrenilmiş olması
  5. V. Anjiyogenez, invazyon ve metastaz biyolojisinin kavranmış olması
  6. VI. Kanser oluşumuna katkıda bulunan genetik ve epigenetik süreçler hakkında bilgi edinilmiş olunması
  7. VII. Tümör biyolojisi ve karsinogenezi ilgilendiren olaylar hakkında orijinal soru sorabilmenin öğrenilmiş olması
Dersin içeriğiKanser biyolojisine giriş; kanserin tanımı; kanser kök hücre kavramı; kanser etiyolojisine genel bakış; onkogenler; tümör süpressör genler; apoptozis, DNA tamir mekanizmaları, normal hücre döngüsü ve karsinogenezdeki rolü; multistep karsinogenez modeli; Anjiyogenez, invazyon ve metastaz biyolojisi  
Kaynaklar1. Genes VIII Benjamin Lewin 2004
2. Cancer: Principles and Practice of Oncology. DeVita VTJ, Hellman S, Rosenberg SA. 6th ed. Philadelphia: J.B. Lippincott Co., 2001.
3. WHO?nun tümör patolojisi konusunda kaynak kitapları
4. The biology of Cancer, R.A. Weinberg, 2007
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş, tanışma ve planlama
2. HaftaKanser tanımı ve kanserde kök hücre kavramı
3. HaftaKanserde etiyoloji
4. HaftaOnkogenler ve tümör supresör genler
5. HaftaARA SINAV
6. HaftaNormal hücre döngüsü ve karsinogenezdeki rolü
7. HaftaMultistep karsinogenez
8. HaftaAnjiyogenez
9. Haftaİnvazyon ve metastaz biyolojisi
10. HaftaGenomik bütünlüğün korunması
11. HaftaÖğrenci seminerleri ve raporların teslimi
12. HaftaÖğrenci seminerleri ve raporların teslimi
13. HaftaÖğrenci seminerleri ve raporların teslimi
14. HaftaÖğrenci seminerleri ve raporların teslimi
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1760
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı040
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1210120
Sunum / Seminer Hazırlama12424
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi12424
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü2991240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Programı tamamlayan öğrencilerin, yüksek lisans yeterliliklerine ek olarak, temel immünolojik prensip ve metotların yanında, kanserlerin gelişim mekanizmaları ile kanserlere karşı gelişen farklı bağışıklık mekanizmalarını immünolojik, biyokimyasal ve etiyolojik olarak multidisipliner bir yaklaşımla kavramış olmaları beklenir.    X
2. Programı tamamlayan öğrencilerin, temel ve klinik onkolojik araştırmalarda kullanılan hücre kültürü, moleküler ve immünolojik teknikler gibi laboratuvar tekniklerine ek olarak, deneysel düzeneklerin çalışma prensiplerini kavramış olması ve deney planlaması ve laboratuvar kurallarını da öğrenerek usta düzeyde uygulamaları ve ayrıca bu deneyleri uygun şekilde organize edebilmeleri beklenir.   X 
3. Programı tamamlayan öğrencilerin immünoloji alanına yönelik laboratuvar güvenlik ve akreditasyon kuralları konusunda bilgili olup bunları uyguluyor olması, ilgili akreditasyon ve sertifikaların alınması koşulunu yerine getirmiş olması beklenir.     X
4. Programı tamamlayan öğrencilerin alanıyla, bilimsel araştırma ve yayınla ilgili etik kavramları bilmesi, hassasiyetle uygulaması, uygulanmasını sağlayarak ekip çalışmasına uyabilmesi ve ekibin bir üyesi olarak görev alması beklenir. X   
5. Programı tamamlayan öğrencilerin bilimsel çalışmalarına katkıda bulunacak tüm cihazları ve bilgisayar yazılımlarını ustalıkla kullanabilmeleri, bir sorunla karşılaştıklarında çözebilmeleri, bilimsel bir makaleyi okuyup doğru değerlendirebilecek düzeyde hakim olmaları beklenir.X    
6. Programı tamamlayan öğrencilerin makale, veri ve seminer toplantıları sırasında tartışılan yöntemlere ve yeni bilgilere eleştirel bakış açısı getirerek eksiklikleri belirleyip yeni öneriler getirebilmeleri, yeni fikirler, tasarımlar ve uygulamaları farklı alanlara uygulayabilmeleri beklenir.   X 
7. Programı tamamlayan öğrencilerin bilimsel rapor, poster ve sunum hazırlayacak ve hakemli dergilere makale yazabilecek beceri ve yeterliliğe ulaşması, tez çalışmalarından üretilen verileri en az bir makale olarak Science Citation Index kapsamında indekslenmiş bir dergide yayınlanabilecek hale getirmesi beklenir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek