TDE613 - TÜRKMEN TÜRKÇESİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRKMEN TÜRKÇESİ TDE613 1. Yarıyıl 3 0 3 5
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rol Oynama/Dramatize Etme
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Öğretim Üyeleri 
Dersin amacıBu dersin amacı öğrencinin Türkmencenin alfabesini okuyup yazmayı, ses bilgisi ve biçim bilgisi özelliklerini öğrenmesini, cümle yapısını kavrayıp böylece Türkmence yazılmış metinleri anlayıp Türkiye Türkçesine çevirebilmesini ve Türkmence ile Türkiye Türkçesini karşılaştırabilmesini amaçlamaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci; Türkmencenin alfabesini okuyup yazabilir.
  2. Türkmencenin sesbilgisi özelliklerini bilir.
  3. Türkmencenin eklerini ayırabilir.
  4. Türkmencenin cümle yapısını kavrar.
  5. Türkmence yazılmış bir metni anlayabilir.
  6. Türkmence metni Türkiye Türkçesine çevirebilir.
  7. Türkmence ile Türkiye Türkçesini karşılaştırabilir.
Dersin içeriğiTürkmencenin ses bilgisi,
Türkmencenin biçim bilgisi,
Türkmencenin cümle bilgisi,
Türkmencenin anlam bilgisi. 
KaynaklarHANSER, O. (1977). Turkmen Manual, Wien.
HAMZAYEV, M.Ya. (1962). Türkmen Dilini Sözlügi, Aşhabat.
CLARK, L. (1997). Turkmen Reference Grammar. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTürkmenceye giriş
2. HaftaTürkmen Türkçesinin yazımında kullanılan alfabeler
3. HaftaTürkmen Türkçesinin yazımında kullanılan alfabeler
4. HaftaTürkmencenin ses bilgisi
5. HaftaTürkmencenin biçim bilgisi
6. HaftaAra sınav
7. HaftaTürkmencenin cümle bilgisi
8. HaftaTürkmencenin anlam bilgisi
9. HaftaTürkmence metin okuma
10. HaftaTürkmence metin okuma
11. HaftaAra sınav
12. HaftaTürkmence metin inceleme
13. HaftaTürkmence metin inceleme
14. HaftaTürkmence metin inceleme
15. HaftaGenel tekrar
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama310
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler310
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı840
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama339
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)2510
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler11010
Ara sınavlara hazırlanma süresi22040
Genel sınava hazırlanma süresi13939
Toplam İş Yükü2380150

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk diline ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine hakimdir.    X
2. Tarihi süreç içerisinde yer alan Türk ağız ve lehçelerine çeşitli dilbilimsel kuramlarla yaklaşır, değerlendirmelerde bulunur.    X
3. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.     X
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.    X
5. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.     X
6. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.     X
7. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
8. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır.    X
9. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X
10. Türk dili ile ilgili kaynakları etkili kullanır.    X
11. Türk kültürüne hakimdir. Tarihi-toplumsal ve sosyal olayları bilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek