TAE639 - TÜRK HUKUK TARİHİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK HUKUK TARİHİ TAE639 Güz 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. Evgenia KERMELİ ÜNAL 
Dersin amacıEvrensel hukuk terim ve tanımları çerçevesinde Türk hukukunun geçirdiği evreleri; tarih boyunca meydana getirilen kurumsal yapıları, devlet örgütü ve bunlara hâkim olan ilkeleri analiz etmek; Hukuk ve sosyo-politik dönüşüm arasındaki ilişkileri kavratmak; hukukun temel insan hak ve özgürlükleri ile bağlantısını, toplumların hukuki altyapıları ile kurumsal görünümler arasındaki ilişkileri kavratmak; toplumsal ve kurumsal planda hukuk ilkeleri ve kabullerinin evriminde etkili olan dinamikleri kavratmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci bu dersin sonunda,
  2. -Türk hukukunun geçirdiği evreleri tarihsel bakış açısıyla yorumlar,
  3. -Günümüz kurumsal yapı ve ilkelerinin hukuki arka planlarını kavrar,
  4. -Türk Hukukunun toplumun ihtiyaçlarına göre şekillenme süreçlerini analiz eder,
  5. -Türk hukuk sisteminin modernleşme süreciyle geçirdiği evreleri ve değişimi analiz eder,
  6. -Günümüz hukuk kurallarını toplumsal zeminde açıklayabilmek için geçmiş hukuk sistemini dikkate almanın önemini kavrar.
Dersin içeriği-Eski Türk Devletlerinin hukuk sistemleri (Hun-Göktürk-Uygur Devletleri)
-Konargöçer düzende hukuk sistemi ve devlet anlayışı: Kut, Töre ve İl
-Türk hukuk tarihinde sözlü ve yazılı hukuk anlayışı
-Orta Asya Türk hukuk sisteminin arka planları: töre, yasak ve örf.
-İslamiyetin kabulünden sonra Türk hukuku
-Örf ve şeriat ikilemi ve Selçuklu geleneği
-Klasik dönem Osmanlı hukuku
-Tanzimat dönemi hukuk sistemi
-Osmanlı'dan Cumhuriyete hukuki değişim
-Anayasallaşma süreci ve kanunlar
-Cumhuriyet dönemi hukuki reformları 
KaynaklarAkgündüz, A. (1992-1998). Osmanlı Kanunnameleri. İstanbul: Fey Yayınları.
Mumcu, A. Üçok, C. Bozkurt, G. (2007). Türk Hukuk Tarihi. Ankara: Turhan Kitabevi.
Cin, H. Akyılmaz, G. (2011). Türk Hukuk Tarihi (4. bs.). Osmanlı Araştırmaları Vakfı.
Aydın, M. A. (2012). Türk Hukuk Tarihi (9. bs.). Beta Yayınları.
Hassan, Ü. (2001). Osmanlı: Örgüt-İnanç-Davranış `tan Hukuk-İdeoloji`ye. İstanbul: İletişim Yayınları.
Johansen, B. (1999). Contingency in a sacred law: legal and ethical norms in the Muslim Fiqh. Brill.
Ansay, S. Ş. (2002). Hukuk tarihinde İslam hukuku. Ankara.
Agnides, N. (2001). İslam hukukuna giriş. İstanbul.
Cici, H. (2001). Osmanlı dönemi İslam hukuku çalışmaları. Bursa.
Aydın, M.A. (1996). İslam ve Osmanlı hukuku araştırmaları. İstanbul.
Calder, N. sharia, Encyclopedia of Islam, 2nd edition.
Schacht, J. fikh, Encyclopedia of Islam, 2nd edition.
Y.Linant de Bellefonds, kanun, Encyclopedia of Islam, 2nd edition.
Hallaq, W. B. (2010). The origins and evolution of Islamic law. Cambridge, Cambridge University Press.
Imber, C. (2022). Ebus-suud. Edinburgh University Press 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTürk Hukuk Tarihinin konusu, önemi, gelişimi ve dönemleri
2. Haftaİslamiyet Öncesi Türk Hukuku: Töre, İl ve Kut anlayışları
3. Haftaİslamiyet'in kabulünden sonra Türk Hukuku, İslam Hukuku'nun kaynakları ve özellikleri
4. HaftaToprak, devlet ve medeni hukuk alanında töre, şeri hukuk ve devlet
5. Haftaİslam Hukukunda devletin yapısı ve işleyişi; fıkıh sistemi ve hukuk
6. HaftaOsmanlı devletinin merkez örgütü (padişah, sadrazam, şeyhülislam, kazasker, defterdar, askeri örgüt, beylerbeyi) ile Divan-ı Hümayun ve Osmanlı taşra örgütü
7. Haftaİslam kişiler hukuku (kişilik, kölelik, gayrimüslimler)
8. Haftaİslam aile hukuku (nişanlanma, evlenme akitleri, boşanma, doğum ve sonuçları)
9. Haftaİslam ceza hukuku (Sonuç unsurları, Had, Kısas, Diyet, Tazir Suçları ve cezaları)
10. HaftaOsmanlı arazi rejimi
11. HaftaTanzimat ve Anayasallaşma süreçleri; Sened-i İttifak ve Kanun-ı Esasi
12. HaftaNizam-ı cedit ve kanunları
13. HaftaTanzimat Sonrası Osmanlı hukuku; Kamu Hukuku (Kanun-i Esasi, Ceza hukuk, Arazi Kanunnamesi) ve Özel Hukuk (Mecelle-i Ahkam-ı Adliye, Ticaret Kanunnamesi)
14. HaftaModern hukuk sistemine geçiş
15. HaftaCumhuriyet dönemi hukuk reformları ve devlet
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler125
Sunum125
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama3412
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması236
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2714
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3499210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır.   X 
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. X   
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. X   
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. X   
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar.  X  
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur.   X 
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır.X    
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder.X    
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir.   X 
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar.    X
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir.  X  
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek