TDE740 - KLASİK TÜRK ŞİİRİNDE KÜLTÜR TARİHİ OKUMALARI II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KLASİK TÜRK ŞİİRİNDE KÜLTÜR TARİHİ OKUMALARI II TDE740 Bahar 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm öğretim üyeleri  
Dersin amacıBu ders ile öğrenci, Divan şiirinin derin yapısını çoğul okumaya açık anlam alanları ile değerlendirerek metni odak alan inceleme yöntemleri için kültür tarihi bakımından zengin referanslar sunduğunu görecektir. Özellikle bazı şiirlerin -birer bellek malzemesi olarak- tarihsel ve kültürel arka planlarıyla Osmanlı toplum hayatını hangi yönlerden yansıttığını, yazıldıkları çağın atmosferi doğrultusunda nasıl değerlendirilmeleri gerektiğini doğru göstergelerle okumayı öğrenecektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, bir divan metnine sadece klasik metin şerhi anlayışına göre değil, farklı bilimsel yöntemlerle de yaklaşabilmeyi deneyimler.
  2. Klasik şiirin çokkatmanlı dokusunu Osmanlı kültür tarihi bağlamında irdeleyerek, divanlardaki şiirlerden yansıyan görüntüleri, toplumsal hayatın izleri açısından değerlendirir.
  3. Böylece bir yapıta herhangi bir yöntem ışığında sorularla yaklaşıldığında yeni anlam haritalarının ortaya çıkacağını görür.
  4. Bu tür okumanın, eserin belli bir çerçeve içerisindeki özelliklerini derinlemesine anlatacağını alımlar.
Dersin içeriğiDivan şiiri ve çokkatmanlı yapısı
Disiplinlerarası kültür tarihi araştırmaları
Yerleşim merkezlerinden manzaralar
Mutfak kültürü, Giyim-kuşam, Eğlence anlayışı
Sportif faaliyetler, Müzikal öğeler, Sağlıkla ilgili unsurlar
Gelenek&inanış&ritüeller
Mimari yapılar ve restorasyonlar

 
KaynaklarDİLÇİN, Cem. (1999). Türk Kültür Kaynağı Olarak Divan Şiiri, Türk Dili, 571, s. 618-626.
LEVEND, Âgah Sırrı. (1984). Hayat ve Edebiyat, Divan Edebiyatı Kelimeler ve Remizler Mazmunlar ve Mefhumlar. İstanbul, s. 259-302.
----------. (1988). Toplum ve Edebiyat, Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara, s. 52-56.
MORAN, Berna. (1999). Edebiyat ve Hakikat, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul, s. 273-288.
ÖZKAN, Ömer. (2007). Divan Şiiri Penceresinden Osmanlı Toplum Hayatı. İstanbul.
ÖZTEKİN, Özge. (2006). XVIII. Yüzyıl Divan Şiirinde Toplumsal Hayatın İzleri: Divanlardan Yansıyan Görüntüler. Ankara.
----------. (2016). XIX. Yüzyılda İstanbul: Kent Mimarisini Şiir Üzerinden Okumak. Ankara.
SERDAROĞLU, Vildan. (2006). Sosyal Hayat Işığında Zati Divanı. İstanbul.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKültür tarihi çözümlemeleri ve kültürel bellek kavramı açısından edebi metinleri çoğul okuma biçimleri Klasik Türk şiirinin çokkatmanlı yapısı
2. HaftaOsmanlı kültür tarihi bağlamında, divanlardan yansıyan şiirsel görüntülerin tespiti ve tahlili: İnceleme yöntemi ile alt başlıkların belirlenmesi
3. HaftaKentteki referans noktaları ve mimari göstergeler
4. HaftaYeme-içme alışkanlıkları ve mutfak eşyaları
5. HaftaKumaşlar ve giysiler
6. HaftaAra sınav
7. HaftaEğlenceler, şenlikler, saray düğünleri
8. HaftaSportif faaliyetler ve müsabakalar
9. HaftaGelenek, inanış ve ritüeller
10. HaftaŞifalı bitkiler, hastalıklar, ilaçlar
11. HaftaAra sınav
12. HaftaUygulama: Toplumsal hayatın izleri sayılabilecek kültür tarihi unsurlarını, seçilen bir divan üzerinde şiirleri tarayarak değerlendirme
13. HaftaUygulama: Toplumsal hayatın izleri sayılabilecek kültür tarihi unsurlarını, seçilen bir divan üzerinde şiirleri tarayarak değerlendirme
14. HaftaUygulama: Toplumsal hayatın izleri sayılabilecek kültür tarihi unsurlarını, seçilen bir divan üzerinde şiirleri tarayarak değerlendirme
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler515
Sunum515
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1210120
Sunum / Seminer Hazırlama5735
Proje000
Ödevler5840
Ara sınavlara hazırlanma süresi22040
Genel sınava hazırlanma süresi12323
Toplam İş Yükü3971300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Eski Türk edebiyatına ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir.    X
2. Yazınsal bir metine çeşitli kuramlarla yaklaşır, üst düzey değerlendirmelerde bulunur.    X
3. Yazınsal eleştiri yöntemlerine, araştırma tekniklerine ve Türk edebiyatı tarihine ileri düzeyde hakimdir.     
4. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.    X
5. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.     
6. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.     
7. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.     
8. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
9. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır.    X
10. Eski Türk edebiyatı ile ilgili kaynakları etkili kullanır.    X
11. Türk kültürüne hakimdir.      
12. Alanıyla ilgili temel kavramlara, edebiyat tarihine ve bunları oluşturan tarihî, sosyal ve kültürel bağlama hâkim olur.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek