HYT718 - HEMŞİRELİK BİLİŞİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
HEMŞİRELİK BİLİŞİMİ HYT718 1. Yarıyıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Leyla Dinç, Doç. Dr. Fatoş Korkmaz, Doç. Dr. Şenay Sarmasoğlu Kılıkçıer, Doç Dr. Şenay Gül 
Dersin amacıBu ders, hemşirelikte bilişim sistemlerine ilişkin bilgi ve beceri kazandırılması amacıyla sağlık alanında bilişim sistemlerinin yeri ve hemşirelik, bilgisayar ve enformasyon biliminin hemşirelik uygulamaları, eğitimi, yönetimi ve araştırmalarında kullanımını içermektedir 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Veri, enformasyon ve bilgi kavramlarını tanımlar
  2. Bilgisayar teknolojisi ile insan etkileşimini analiz eder
  3. Bilişim sistemlerinin sağlık alanındaki yeri ve önemini kavrar
  4. Hemşirelik bilişim sistemlerinin önemini değerlendirir
  5. Hemşirelikte ortak terminolojiye ilişkin hemşirelik sınıflandırma sistemlerini analiz eder
  6. Hemşirelik sınıflandırma sistemlerini hemşirelik bilişimine uyarlar
  7. Verilerin güvenliği ve etik konularında duyarlılık gösterir
  8. Hemşirelik bilişim sistemlerine ilişkin örnek tasarım geliştirir
Dersin içeriğiBilişim sistemlerine ilişkin temel kavramlar, sağlık alanında bilişim sistemlerinin yeri, hemşirelik sınıflandırma sistemleri ile hemşirelik bilişiminin bütünleştirilmesi, hemşirelik uygulamaları, araştırmaları, eğitimi ve yönetimi alanlarında bilişim sistemlerinin önemi, hemşirelik uygulamalarında bilişim sistemleri ile ilgili örnek tasarım çalışması 
Kaynaklar1.American Nurses association (2008). Nursing Informatics: Scope and Standards of Practice. Silver Spring, MD: Nursesbookks.org.
2.Van de Velde R., Degoulet P. (2003). Clinical Information Systems. A Component-Based Approach. Springer: New York.
3.McGonigle D., Mastrian K. (2009). Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge. Jones and Bartlett Publishers: USA.
4.McCloskey Dochterman J., Bulechek GM. (2004). Nursing Interventions Classification (NIC). 4th ed. Mosby: USA.
5.Moorhead S., Johnson M., Maas M. (2004). Nursing Outcomes Classification (NOC). 3rd ed. Mosby: USA. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTemel Kavramlar; Teknoloji-insan etkileşimi, Bilgisayar teknolojisi (donanım ve yazılımla ilgili temel özellikler), -Veri, enformasyon, bilgi,-Veri tabanı ve kodlama
2. HaftaSağlık Enformasyon Sistemlerine Giriş, -Dünyada ve Türkiye?de Sağlık alanında bilgisayar teknolojisinin kullanımı
3. HaftaHastane Bilişim Sistemleri, -Elektronik Hasta Kayıtları, Klinik Enformasyon ve Karar Destek Sistemleri
4. HaftaHemşirelikte Bilişim Sistemlerine Giriş, Hemşirelik bilişiminin tanımı, Hemşirelikte bilişimin önemi, Tarihçesi
5. HaftaHemşirelik bilişim sistemlerinin gelişimi için gereklilikler, Ortak terminoloji, Hemşirelikte veri tabanının önemi, hemşirelik Verilerinin Kodlanması
6. HaftaAra sınav
7. HaftaSeminer Sunumu:Hemşirelik Sınıflandırma Sistemleri -NANDA, OMAHA, HHCC, NIC, NOC, ICNP
8. HaftaHemşirelik Sınıflandırma Sistemleri İle Bilişim Sistemlerinin Bütünleştirilmesi
9. HaftaSeminer Sunumu: Bilişim sistemlerinin hemşirelik uygulamalarındaki örnekleri
10. HaftaSeminer Sunumu: Bilişim sistemlerinin hemşirelik uygulamalarındaki örnekleri
11. HaftaSeminer Sunumu: Tele-sağlık ve Tele-hemşirelik uygulama örnekleri
12. HaftaHemşirelik Araştırmaları, Eğitimi ve Yönetiminde Bilişim Sistemlerinin Yeri
13. HaftaVerilerin Güvenliği ve Etik
14. HaftaHemşirelik Bilişim Sistemi İle İlgili Örnek Tasarım Geliştirilmesi
15. HaftaGenel sınav (Proje Sunumu: Örnek Tasarımın Sunumu ve Makalesi)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler150
Seminer330
Ara Sınavlar120
Genel sınav00
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı0100
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı00
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama31442
Proje14040
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü3261180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Hemşirelik Esasları alanına özgü kuram, kavram, ilke ve yöntemleri çağdaş ve eleştirel bakış açısıyla irdeler.    X
2. Hemşirelik bakımı, eğitimi ve yönetimine ilişkin sistematik bir yaklaşım sergiler.     
3. Diğer disiplinler ile etkileşim içinde kendi alanına ilişkin özgün sonuçlar ortaya koyar.     
4. Hemşirelik hizmetleri alanındaki güncel gelişmeleri toplumun gereksinimleri, mesleki değerler ve ilkeler doğrultusunda değerlendirir.    X
5. Hemşirelik eğitimi, yönetimi ve uygulamalarında ortaya çıkabilecek sorunlara özgün çözümler üretir.     
6. Hasta güvenliği ve kaliteli bakım için, yenilik ve değişimlere öncülük eder.    X
7. Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik eğitimi, uygulaması ve yönetimi alanına uyarlar.    X
8. Hemşirelik bakımı ve yönetimine ilişkin etik ilkeler doğrultusunda bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yapar.     
9. Alanına özgün sonuçları ulusal ve uluslararası düzeyde kongre, sempozyum vb. bilimsel etkinlerde paylaşır ve yayınlar.     
10. Hemşirelik eğitimi, yönetimi ve uygulamalarına ilişkin faaliyetlerin yasal, bilimsel, etik ilke ve düzenlemelere uygun gerçekleştirilmesinde liderlik eder.      
11. Kurumsal, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık bakım politikaları, finansmanı ve düzenleyici mekanizmaları geliştirmede aktif rol alır.     
12. Hemşireliğin mesleki gelişim sürecini eleştirel bakış açısı ile değerlendirerek vizyon geliştirir.     
13. Hemşirelik bakımı, eğitimi ve yönetimi konusunda geliştirdiği felsefeyi mesleki etkinliklerine yansıtır.     
14. Hemşirelik mesleğinin geliştirilmesi ve meslek üyelerinin güçlendirilmesi çalışmalarına liderlik eder.      

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek