VBM653 - VERİ ve BİLGİ GÜVENLİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
VERİ ve BİLGİ GÜVENLİĞİ VBM653 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Takım/Grup Çalışması
Sorun/Problem Çözme
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Sevil Şen, Dr. Ahmet B. Can 
Dersin amacıBu derste, veri ve bilgi güvenliği öğretilecek, dönem sonu projesi ile uygulama yaptırılacaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci bu dersin sonunda
  2. ? Başta şifreleme temelleri olmak üzere belirli başlı güvenlik servis ve protokollerini öğrenir.
  3. ? Güvenli bir sistem tasarlayabilir.
  4. ? Verilen bir sistemin güvenliğinin değerlendirilmesi için gerekli bilgiye sahip olur.
Dersin içeriği? Gizli ve açık anahtarlı şifreleme sistemleri,
? Kriptanaliz
? Hash fonksiyonları,
? Sayısal imza ve doğrulama protokolleri,
? Rastsal sayı üretimi, anahtar dağıtımı,
? Açık Anahtarlı Şifreleme ve RSA Şifreleme Sistemleri,
? DES(Data Encryption Standart) Şifreleme Sistemi,
? IP güvenliği, güvenli soket katmanı,
? WPE/WPA sızma tespiti,
? Güvenlik duvarları.
 
Kaynaklar? Doug Stinson, Cryptography: Theory and Practice, Taylor & Francis Group, 2006
? William Stallings, Cryptography and Network Security, Prentice Hall, 2011
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş
2. HaftaGizli ve açık anahtarlı şifreleme sistemleri
3. HaftaKriptanaliz
4. HaftaHash fonksiyonları
5. HaftaSayısal imza ve doğrulama protokolleri
6. HaftaAra sınav I
7. HaftaRastsal sayı üretimi, anahtar dağıtımı
8. HaftaAçık Anahtarlı Şifreleme ve RSA Şifreleme Sistemleri
9. HaftaDES(Data Encryption Standart) Şifreleme Sistemi
10. HaftaIP güvenliği, güvenli soket katmanı
11. HaftaWPE/WPA sızma tespiti
12. HaftaGüvenlik duvarları
13. HaftaÖrnek olay incelemesi
14. HaftaDönem Sonu Proje Sunumları
15. HaftaDönem Sonu Proje Sunumları (Devam)
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler130
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı060
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı040
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14228
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje13333
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi13333
Genel sınava hazırlanma süresi14444
Toplam İş Yükü31115180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Veri ve Bilgi Mühendisliği (VBM) hakkında detaylı bilgi sahibidir.  X  
2. Soyutlama, karmaşıklık, güvenlik, koşut zamanlılık, yazılım süreçleri gibi ortak kavramlara hakimdir ve uzmanlığını bilişim sistemlerinin etkili biçimde tasarlanması, geliştirilmesi ve yönetilmesinde uygular.   X 
3. Teori ve pratiğin etkileşimini ve aralarındaki bağları anlar.    X
4. Farklı soyutlama ve detay seviyelerinde düşünebilme yetisine sahiptir; dar kapsamlı bir gerçekleştirmenin ötesine geçerek bir bilişim sisteminin farklı bağlamlarda ele alınabileceğini anlar.   X 
5. Herhangi bir teknik veya bilimsel problemi kendi başına çözümler ve mümkün en uygun çözümü sunar; çözümün bütünlüğünü ve varsayımlarını açıkça anlatabilecek iletişim becerisine sahiptir.    X
6. Takım içinde verimli çalışabilme için gerekli olan becerileri edinmek adına sıradan bir ders projesine oranla daha büyük ölçekli bir projeyi tamamlar.    X
7. VBM alanının hızla geliştiğinin farkındadır. En son gelişmeleri takip eder, kariyeri boyunca öğrenir ve becerilerini geliştirir.    X
8. VBM uygulamalarına dair sosyal, yasal, etik ve kültürel hususların farkındadır ve mesleki etkinliklerini bunlarla uyumlu şekilde yürütür.   X 
9. Farklı dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak İngilizce ve Türkçe sözlü sunumlar yapabilir.    X
10. VBM geniş bir uygulama alanına sahip olduğunun ve fırsatların farkındadır.   X 
11. VBM farklı alanlarla etkileşim halinde olduğunun bilincindedir, alan uzmanlarıyla iletişim kurabilir ve onlardan gerekli alan bilgisi öğrenebilir.    X
12. Araştırma problemi tanımlayabilir ve çözmek için bilimsel yöntemler kullanır.   X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek