VBM643 - SAYISAL HAKLAR YÖNETİMİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SAYISAL HAKLAR YÖNETİMİ | VBM643 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Diğer: Sunum/ders anlatımı, araştırma ve etkileşimli tartışmalar | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | ||||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı veri ve bilgi mühendisleri ile bilgi yöneticilerini ilgilendiren entellektüel mülkiyet hakkı kavramlarını (telif hakkı, patent, marka, ticari sır, endüstriyel tasarım, coğrafi işaretleme mevzuatı), modellerini ve ilgili ulusal ve uluslararası mevzuatı gözden geçirmek, dijital ortamda bu hakların nasıl yönetildiğini incelemektir. Derste ayrıca dijital haklar yönetimi (DHY) teknolojileri, mimarisi, standartları, ürünleri ile DHY yazılımlarının tasarımı ve kurulumu ele alınmakta, dijital hakların geleceği tartışılmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Entelektüel mülkiyet kuramı Entellektüel mülkiyet hakları ve türleri (telif hakkı, patentler, markalar vd.) Ulusal ve uluslararası mevzuat Dijital haklar yönetimi (DHY) Teknolojik koruma ve önlemler DHY standartları DHY yazılımı mimarisi, tasarımı ve kurulumu Dijital hakların geleceğiyle ilgili konular (bilgi edinme hakkı, açık kaynak, açık erişim, dijital haklar hareketi vd.) | |||||
Kaynaklar | ? Bainbridge, D. (2012). Intellectual property. (9th ed.). Pearson. ? Umeh, J. (2007). The world beyond digital rights management. British Computer Society. ? Postigo, H. (2012). The digital rights movement: The role of technology in subverting digital copyright. MIT Press. ? Van Tassel, J. (2006). Digital rights management: Protecting and monetizing content. Focal Press. ? Lindberg, Van. (2008). Intellectual property and open source: A practical guide to protecting code. O'Reilly Books. ? Bayamlıoğlu, İ.E. (2008). Fikir ve sanat eserleri hukukunda teknolojik koruma bilişim ve eser koruması WIPO, AB, ABD ve Türkiye'de teknolojik önlemler DRM, hukuki ve sosyal sonuçlar. İstanbul: On İki Levha Yayıncılık. ? İzmirli, L.A. (2012). Avrupa Birliği ve Türk hukuklarına göre İnternet ortamında fikri mülkiyet haklarının ihlali ve korunması. Ankara: Seçkin. ? Kaplan, Y. (2004). İnternet ortamında fikri hakların korunmasına uygulanacak hukuk. Ankara: Seçkin. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş: Entellektüel mülkiyet kuramı |
2. Hafta | Entellektüel mülkiyet haklarının türleri (telif hakları, patentler, markalar, ticari sırlar, endüstriyel tasarımlar, coğrafi işaretler, vd.) |
3. Hafta | Ulusal ve uluslararası anlaşmalar (DMCA, AB |
4. Hafta | Dijital haklar yönetimi (DHY) |
5. Hafta | Teknolojik koruma ve önlemler (Divx, filigranlar vd.) |
6. Hafta | DHY mimarisi, yazılımları, standartları, birlikte çalışabilirliği |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | DHY tasarımı ve kurulumu |
9. Hafta | DHY?ye dayalı iş modelleri |
10. Hafta | DHY lisansları |
11. Hafta | DHY ile ilgili örnek olaylar |
12. Hafta | Ara sınav |
13. Hafta | Dijital hakların geleceği |
14. Hafta | Değerlendirme |
15. Hafta | - |
16. Hafta | Son sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 11 | 3 | 33 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 20 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 29 | 96 | 185 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Veri ve Bilgi Mühendisliği (VBM) hakkında detaylı bilgi sahibidir. | X | ||||
2. Soyutlama, karmaşıklık, güvenlik, koşut zamanlılık, yazılım süreçleri gibi ortak kavramlara hakimdir ve uzmanlığını bilişim sistemlerinin etkili biçimde tasarlanması, geliştirilmesi ve yönetilmesinde uygular. | X | ||||
3. Teori ve pratiğin etkileşimini ve aralarındaki bağları anlar. | X | ||||
4. Farklı soyutlama ve detay seviyelerinde düşünebilme yetisine sahiptir; dar kapsamlı bir gerçekleştirmenin ötesine geçerek bir bilişim sisteminin farklı bağlamlarda ele alınabileceğini anlar. | X | ||||
5. Herhangi bir teknik veya bilimsel problemi kendi başına çözümler ve mümkün en uygun çözümü sunar; çözümün bütünlüğünü ve varsayımlarını açıkça anlatabilecek iletişim becerisine sahiptir. | X | ||||
6. Takım içinde verimli çalışabilme için gerekli olan becerileri edinmek adına sıradan bir ders projesine oranla daha büyük ölçekli bir projeyi tamamlar. | X | ||||
7. VBM alanının hızla geliştiğinin farkındadır. En son gelişmeleri takip eder, kariyeri boyunca öğrenir ve becerilerini geliştirir. | X | ||||
8. VBM uygulamalarına dair sosyal, yasal, etik ve kültürel hususların farkındadır ve mesleki etkinliklerini bunlarla uyumlu şekilde yürütür. | X | ||||
9. Farklı dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak İngilizce ve Türkçe sözlü sunumlar yapabilir. | X | ||||
10. VBM geniş bir uygulama alanına sahip olduğunun ve fırsatların farkındadır. | X | ||||
11. VBM farklı alanlarla etkileşim halinde olduğunun bilincindedir, alan uzmanlarıyla iletişim kurabilir ve onlardan gerekli alan bilgisi öğrenebilir. | X | ||||
12. Araştırma problemi tanımlayabilir ve çözmek için bilimsel yöntemler kullanır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek