VBM620 - BENZETİM TEKNİKLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BENZETİM TEKNİKLERİ VBM620 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Öğr.Gör.Dr. Haydar Demirhan 
Dersin amacıBu dersin amacı öğrencilerin rasgele sayı kavramını kavramasını, çeşitli kesikli ve sürekli dağılımlardan rasgele veri üretebilmesini, olasılıksal süreçlerin benzetimini yapabilmesini, sistem kavramını öğrenmesini, model üzerinden ve olay üzerinden sistem benzetimi yapabilmesini, benzetim çıktılarının çözümleyebilmesini ve yorumlayabilmesini sağlamaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci;
  2. 1. Rasgele sayı kavramını bilir,
  3. 2. Sistem kavramını bilir,
  4. 3. Çeşitli kesikli ve sürekli tek değişkenli ve çok değişkenli dağılımlardan rasgele sayı üretmeyi bilir,
  5. 4. Olasılıksal süreç benzetimi yapar
  6. 5. Olay üzerinden sistem benzetimi yapar,
  7. 6. Model üzerinden sistem benzetimi yapar,
  8. 7. Benzetim çıktılarını çözümler ve yorumlar.
Dersin içeriği1. Temel Tanım ve Kavramlar
2. Rasgele Veri Üretme
3. Rasgele Süreç Benzetimi
4. Monte Carlo Benzetim 
Kaynaklar1. Demirhan Parlak, Y., Demirhan, H., Bacanlı, S., 2008, A Simulation Study on Power Comparisons for Group Sequential Tests of Non-Parametric Statistics, Journal of Statistical Computation and Simulation, 79, 6, 769-785.
2. Demirhan, H., Dolgun, N.A. Demirhan Parlak, Y., Dolgun, M.Ö., 2010, Performance of Some Multiple Comparison Tests Under Heteroscedasticity and Dependency, Journal of Statistical Computation and Simulation, 80, 10, 1083 ? 1100.
3. Demirhan H., Hamurkaroğlu, C. Bayesian control limits for and R control charts for exponentially distributed measurements, Journal of Statistical Computation and Simulation, Basımda.
4. Erdemir, C., Kadılar, C., 2003, Benzetim Tekniklerine Giriş, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
5. Fishman, G.S., 1995, Monte Carlo, Concepts, Algorithms and Applications, Springer, New York.
6. Gentle, J.E., 2003, Random number Generation and Monte Carlo Methods, Springer, New York.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Hafta1.1. Dersin amacı1.2. Temel tanım ve kavramlar:1.3. Sistem, sistem modelleri, olasılıksal sistem benzetimi,1.4. Benzetim yöntemlerinin tarihine kısa bir bakış.1.5. Rasgele sayı üretme.
2. Hafta1.6. Üretilen rasgele sayının kabul edilmesi;2.1. Rasgele sayı üretme yöntemleri: 2.1.1. Ters dağılım fonksiyonu yöntemi, 2.1.2. Birleştirme yöntemi, 2.1.3. Reddetme yöntemi, 2.1.4. Tekbiçimlilerin oranı yöntemi.
3. Hafta2.2. Özel sürekli dağılımlardan rasgele sayı üretme:2.2.1. Normal,2.2.2. Kesilmiş normal,2.2.3. Log-normal,2.2.4. Half-normal,2.2.5. Çarpık-normal,2.2.6. Gamma,2.2.7. Log-gamma,2.2.8. Genelleştirilmiş log-gamma,2.2.9. Erlang,
4. Hafta2.2.9. Cauchy,2.2.10. Üstel,2.2.11. Kesilmiş üstel,2.2.12. Hiper-üstel,2.2.13. Laplace,2.2.14. Ki-kare,2.2.15. Weibull,2.2.16. Gumbel,2.2.17. Pareto,2.2.18. Rayleigh,2.2.19 Lojistik,2.2.20. Genelleştirilmiş lamda,2.2.21. t-dağılımı,2.2.22. F-dağılımı
5. Hafta2.3. Özel kesikli dağılımlardan rasgele sayı üretme:2.3.1. Bernoulli,2.3.2. Binom,2.3.3. Hipergeometrik,2.3.4. Negatif binom,2.3.5. katlı ? terimli,2.4. Sürekli çok değişkenli dağılımlardan rasgele vektör üretme:2.4.1. çok değişkenli normal,
6. Hafta2.4.2. genelleştirilmiş çok değişkenli log-gamma.2.5. Olasılık fonksiyonu ya da olasılık yoğunluk fonksiyonu bilinen dağılımlardan rasgele sayı üretme.
7. HaftaAra Sınav
8. Hafta2.6. Sıralı istatistikler.2.7. Rasgele süreç benzetimi :2.7.1. Poisson süreci,
9. Hafta2.7.2. Birleşik Poisson süreci,2.7.3. Homojen olmayan Poisson süreci,2.7.4. Doğum ? ölüm süreci. 2.7.5. Uygulamalar
10. Hafta2.8. Model üzerinden benzetim:2.8.1. Çoklu doğrusal regresyon modeli,2.8.2. Tek yönlü varyans çözümleme modeli,2.8.3. Poisson regresyon modeli,2.8.4. Lojstik regresyon modeli,2.8.5. Log-doğrusal model
11. Hafta2.8. Model üzerinden benzetim:2.8.6. Makro-ekonomik modeller,2.8.7. Eşanlı modeller,2.8.8. Meso-ekonomik modeller,2.8.9. Mevsimsel olmayan ve mevsimsel arıma modelleri.
12. Hafta2.9. Tek ? yönlü varyans çözümleme düzenlerinde çoklu karşılaştırma testleri benzetimi.
13. Hafta2.10. Olay üzerinden benzetim:2.10.1. Yaşam dağılımları,2.10.2. Yaşam verileri,2.10.3. Sabit hazard oranlı klinik denemeler,2.10.4. Sabit olmayan hazard oranlı klinik denemeler.2.10.5. Birinci tip hatalar
14. Hafta2.11. Grup ardışık klinik deneme benzetimi 2.12. Üretim süreci benzetimi
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler215
Sunum215
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı550
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14228
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler23060
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3285180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Veri ve Bilgi Mühendisliği (VBM) hakkında detaylı bilgi sahibidir.   X 
2. Soyutlama, karmaşıklık, güvenlik, koşut zamanlılık, yazılım süreçleri gibi ortak kavramlara hakimdir ve uzmanlığını bilişim sistemlerinin etkili biçimde tasarlanması, geliştirilmesi ve yönetilmesinde uygular.  X  
3. Teori ve pratiğin etkileşimini ve aralarındaki bağları anlar.    X
4. Farklı soyutlama ve detay seviyelerinde düşünebilme yetisine sahiptir; dar kapsamlı bir gerçekleştirmenin ötesine geçerek bir bilişim sisteminin farklı bağlamlarda ele alınabileceğini anlar.    X
5. Herhangi bir teknik veya bilimsel problemi kendi başına çözümler ve mümkün en uygun çözümü sunar; çözümün bütünlüğünü ve varsayımlarını açıkça anlatabilecek iletişim becerisine sahiptir.    X
6. Takım içinde verimli çalışabilme için gerekli olan becerileri edinmek adına sıradan bir ders projesine oranla daha büyük ölçekli bir projeyi tamamlar.    X
7. VBM alanının hızla geliştiğinin farkındadır. En son gelişmeleri takip eder, kariyeri boyunca öğrenir ve becerilerini geliştirir.   X 
8. VBM uygulamalarına dair sosyal, yasal, etik ve kültürel hususların farkındadır ve mesleki etkinliklerini bunlarla uyumlu şekilde yürütür.  X  
9. Farklı dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak İngilizce ve Türkçe sözlü sunumlar yapabilir.  X  
10. VBM geniş bir uygulama alanına sahip olduğunun ve fırsatların farkındadır.    X
11. VBM farklı alanlarla etkileşim halinde olduğunun bilincindedir, alan uzmanlarıyla iletişim kurabilir ve onlardan gerekli alan bilgisi öğrenebilir.    X
12. Araştırma problemi tanımlayabilir ve çözmek için bilimsel yöntemler kullanır.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek