HİS788 - DERİ ve EKLERİNİN GELİŞİMİ ve HİSTOLOJİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
DERİ ve EKLERİNİN GELİŞİMİ ve HİSTOLOJİSİ | HİS788 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 0 | 2 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Petek Korkusuz, Dr. Öğr. Üyesi Elif Karakoç | |||||
Dersin amacı | Deri ve eklerinin gelişimi; gelişimsel anomalileri ile histolojik yapısının moleküler mekanizmalarıyla tartışılması amaçlanmaktadır | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Derinin epidermis ve dermisin katları ve ekleri ile beraber bir organ olarak algılanması sağlanacaktır. Bunun için epidermis ve dermisin tüm bileşenleri ile beraber embriyolojik gelişimi; gelişimin moleküler temelleri ve süreçte yaşanan aksaklıkların neden olduğu konjenital malformasyonlar anlatılacaktır. Epidermisin katları; burada yer alan keratinositler, melanositler, Merkel hücreleri ve Langerhans hücrelerinin histofizyolojisi, dermisin hücreleri ve ekstraselüler matriks bileşenleri; deri ekleri; ter ve yağ bezleri, kıl ve tırnak yapılarının histolojik yapıları ve işlevleri tartışılacaktır. İmmün bir organ olarak deri anlatılacaktır. Derinin öncül hücreleri, iyileşme mekanizmalarıyla beraber tartışılacaktır. | |||||
Kaynaklar | 1. Human Embryology and Developmental Bıology. BM Carlson. 2. Developing Human: Clinically Oriented Embryology. KL Moore, TVN Persaud, MG Torchia. 3. Before We Are Born. KL Moore, TVN Persaud, MG, Torchia. 4. Langman's Medical Embryology. TW Sadler. 5. Histology: A Text and Atlas: MH Ross, W Pawlina. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Epidermis ve dermisin embriyolojik gelişimi |
2. Hafta | Ter ve yağ bezlerinin embriyolojik gelişimi |
3. Hafta | Kıl kökleri, kıllar ve tırnakalrın embriyolojik gelişimi |
4. Hafta | Deri ve deri eklerinin gelişiminde görev alan moleküler mekanizmalar |
5. Hafta | Derinin gelişimsel anomalileri |
6. Hafta | Keratinositlerin histoloji ve histofizyolojisi |
7. Hafta | Melanositler, Merkel hücreleri ve Langerhans hücrelerinin histolojisi ve histofizyolojisi |
8. Hafta | Dermisin katları |
9. Hafta | Dermiste yer alan hücreler ve ekstraselüler matriks bileşenlerinin moleküler yapısı |
10. Hafta | Ter ve yağ bezleri, kıllar ve tırnakların histolojik yapısı ve işlevleri |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Deride yer alan öncül hücreler |
13. Hafta | Derinin iyileşme kapasitesi ve kök hücrelerin buna katkısı |
14. Hafta | İmmün bir organ olarak deri ve derinin immün yanıtı |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 10 |
Sunum | 1 | 5 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 33 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 8 | 16 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 8 | 16 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 34 | 43 | 150 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Hücre, doku ve organların organizasyonunun ışık, elektron mikroskobik yapılarını, moleküler ve genetik bileşenleri ile kavrayarak, yapı-işlev ilişkisini kurabilir olmalı | X | ||||
2. İnsan embriyolojik gelişimini ve düzenleyen moleküler mekanizmaları kavramış olmalı, gelişme bozukluklarını kavram düzeyinde yorumlayabilmeli | X | ||||
3. Temel laboratuvar beceri ve tutumlarına sahip histokimya, immunohistokimya, elektron mikroskobu, hücre kültürü gibi yöntemlerin prensiplerini kavramış olmalı | |||||
4. Mikroskop ve görüntüleme tekniklerini, güncel yardımcı inceleme yöntemleri ile uygulamalı olarak öğrenmiş, görüntü analizi ve diğer kantitatif yöntemleri (stereoloji) uygulayıp, değerlendirebilme yetisine sahip olmalı | X | ||||
5. Yardımcı üreme teknikleri, kök hücre teknolojisi gibi klinikle işbirliği içinde olduğu laboratuvar çalışmaları yürütebilecek temel bilgiye sahip gerekli yetkinliği kazanmış olmalı | |||||
6. Eğitime katkı sağlayacak bilgi, beceri ve tutuma sahip olmalı | X | ||||
7. Kendini geliştirmek için bilgiye ulaşma yöntemlerini bilmeli ve sürekli öğrenmenin önemini benimsemiş olmalı | X | ||||
8. Bağımsız olarak oluşturduğu özgün hipotezleri proje olarak planlayıp yazabilen ve temel araştırma yöntemlerini kurgulayıp kullanarak projeleri yönetme birikimine sahip, sonuçları değerlendirebilir, güncel bilgilerle tartışabilir ve makale yazabilme yetkinliği kazanmiş olmalı | |||||
9. Araştırma etik değerlerini özümsemiş, bilim ve yayın etiği, yardımcı üreme teknikleri ya da kök hücre teknolojileri gibi klinik uygulamalara açık etik konular hakkında bilgi ve görüş sahibi olmalı, | |||||
10. Ulusal ve uluslar arası düzeyde bilimsel ortamlara katılıp tartışabilen ve sunum yapabilme yetisinde olmalı | |||||
11. Çeşitli kuruluşlarca desteklenen proje ve uluslararası/ulusal dergilerde yayınlanan makalelerin değerlendirme kriterlerini analiz edip, bağımsız olarak bir proje önerisini değerlendirebilir olmalı |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek