HİS788 - DERİ ve EKLERİNİN GELİŞİMİ ve HİSTOLOJİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
DERİ ve EKLERİNİN GELİŞİMİ ve HİSTOLOJİSİ HİS788 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 0 2 5
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Petek Korkusuz, Dr. Öğr. Üyesi Elif Karakoç 
Dersin amacıDeri ve eklerinin gelişimi; gelişimsel anomalileri ile histolojik yapısının moleküler mekanizmalarıyla tartışılması amaçlanmaktadır 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Epidermis ve dermisin embriyolojik gelişimini moleküler mekanizmalarıyla öğrenmek; gelişimsel anomalileri anlamak
  2. Deri eklerinin embriyolojik gelişimini moleküler mekanizmalarıyla öğrenmek
  3. Epidermisin katları ve hücrelerini, bu yapının histofizyolojisini anlamak
  4. Dermisin bölümleri, hücreleri ve ekstraselüler matriks bileşenlerini histolojik bakış açısıyla tartışabilmek
  5. Deri eklerinin histolojik yapısı ve histofizyolojisini moleküler düzeyde tanımlamak
  6. Derideki öncül hücreler ve derinin rejeneratif kapasitesini tartışabilmek
  7. İmmün bir organ olarak deriyi anlamak
Dersin içeriğiDerinin epidermis ve dermisin katları ve ekleri ile beraber bir organ olarak algılanması sağlanacaktır. Bunun için epidermis ve dermisin tüm bileşenleri ile beraber embriyolojik gelişimi; gelişimin moleküler temelleri ve süreçte yaşanan aksaklıkların neden olduğu konjenital malformasyonlar anlatılacaktır. Epidermisin katları; burada yer alan keratinositler, melanositler, Merkel hücreleri ve Langerhans hücrelerinin histofizyolojisi, dermisin hücreleri ve ekstraselüler matriks bileşenleri; deri ekleri; ter ve yağ bezleri, kıl ve tırnak yapılarının histolojik yapıları ve işlevleri tartışılacaktır. İmmün bir organ olarak deri anlatılacaktır. Derinin öncül hücreleri, iyileşme mekanizmalarıyla beraber tartışılacaktır.  
Kaynaklar1. Human Embryology and Developmental Bıology. BM Carlson.
2. Developing Human: Clinically Oriented Embryology. KL Moore, TVN Persaud, MG Torchia.
3. Before We Are Born. KL Moore, TVN Persaud, MG, Torchia.
4. Langman's Medical Embryology. TW Sadler.
5. Histology: A Text and Atlas: MH Ross, W Pawlina. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaEpidermis ve dermisin embriyolojik gelişimi
2. HaftaTer ve yağ bezlerinin embriyolojik gelişimi
3. HaftaKıl kökleri, kıllar ve tırnakalrın embriyolojik gelişimi
4. HaftaDeri ve deri eklerinin gelişiminde görev alan moleküler mekanizmalar
5. HaftaDerinin gelişimsel anomalileri
6. HaftaKeratinositlerin histoloji ve histofizyolojisi
7. HaftaMelanositler, Merkel hücreleri ve Langerhans hücrelerinin histolojisi ve histofizyolojisi
8. HaftaDermisin katları
9. HaftaDermiste yer alan hücreler ve ekstraselüler matriks bileşenlerinin moleküler yapısı
10. HaftaTer ve yağ bezleri, kıllar ve tırnakların histolojik yapısı ve işlevleri
11. HaftaAra sınav
12. HaftaDeride yer alan öncül hücreler
13. HaftaDerinin iyileşme kapasitesi ve kök hücrelerin buna katkısı
14. Haftaİmmün bir organ olarak deri ve derinin immün yanıtı
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)285
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum15
Projeler00
Seminer15
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı3350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama2816
Proje000
Ödevler2816
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü3443150

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Hücre, doku ve organların organizasyonunun ışık, elektron mikroskobik yapılarını, moleküler ve genetik bileşenleri ile kavrayarak, yapı-işlev ilişkisini kurabilir olmalı    X
2. İnsan embriyolojik gelişimini ve düzenleyen moleküler mekanizmaları kavramış olmalı, gelişme bozukluklarını kavram düzeyinde yorumlayabilmeli   X 
3. Temel laboratuvar beceri ve tutumlarına sahip histokimya, immunohistokimya, elektron mikroskobu, hücre kültürü gibi yöntemlerin prensiplerini kavramış olmalı      
4. Mikroskop ve görüntüleme tekniklerini, güncel yardımcı inceleme yöntemleri ile uygulamalı olarak öğrenmiş, görüntü analizi ve diğer kantitatif yöntemleri (stereoloji) uygulayıp, değerlendirebilme yetisine sahip olmalı  X  
5. Yardımcı üreme teknikleri, kök hücre teknolojisi gibi klinikle işbirliği içinde olduğu laboratuvar çalışmaları yürütebilecek temel bilgiye sahip gerekli yetkinliği kazanmış olmalı     
6. Eğitime katkı sağlayacak bilgi, beceri ve tutuma sahip olmalı  X  
7. Kendini geliştirmek için bilgiye ulaşma yöntemlerini bilmeli ve sürekli öğrenmenin önemini benimsemiş olmalı   X 
8. Bağımsız olarak oluşturduğu özgün hipotezleri proje olarak planlayıp yazabilen ve temel araştırma yöntemlerini kurgulayıp kullanarak projeleri yönetme birikimine sahip, sonuçları değerlendirebilir, güncel bilgilerle tartışabilir ve makale yazabilme yetkinliği kazanmiş olmalı      
9. Araştırma etik değerlerini özümsemiş, bilim ve yayın etiği, yardımcı üreme teknikleri ya da kök hücre teknolojileri gibi klinik uygulamalara açık etik konular hakkında bilgi ve görüş sahibi olmalı,      
10. Ulusal ve uluslar arası düzeyde bilimsel ortamlara katılıp tartışabilen ve sunum yapabilme yetisinde olmalı     
11. Çeşitli kuruluşlarca desteklenen proje ve uluslararası/ulusal dergilerde yayınlanan makalelerin değerlendirme kriterlerini analiz edip, bağımsız olarak bir proje önerisini değerlendirebilir olmalı     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek