HİS787 - HİSTOLOJİ ve EMBRİYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
HİSTOLOJİ ve EMBRİYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ HİS787 1. Yarıyıl 2 0 2 5
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Petek Korkusuz 
Dersin amacıHistoloji ve Embriyolojide geçerli araştırma yöntemleri, araştırma tasarımı, proje yazımı; veri tabanlarında yayın taraması gerçekleştirme, bilimsel sunum yapabilme ve makale yazma konularında temel bilgileri kazandırmak hedeflenmektedir. Bu kapsamda histoloji ve embriyolojiye ait araştırma etiği, veri saklama, biyogüvenlik ile ilgili yasal mevzuat hakkında geçerli, güncel bilgileri paylaşmak ve karşılaştırmalı olarak tartışmak amaçlanmaktadır 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dersin sonunda öğrenci sanal ya da gerçek veri tabanlarından güvenilir bilgi taraması yapmayı öğrenmiştir.
  2. Alanındaki kalitatif ve kantitatif; deneysel araştırma yöntemlerinden yararlanarak çalışmalarını objektif araştırma ilkelerine uygun olarak kurgulayabilir ve projelendirebilir.
  3. Tasarladığı projeyi yasal kurallar ve etik koşullara uygun biçimde planlar.
  4. Deneysel araştırması için atık yönetimi ve biyogüvenlik konularında temel bilgiye sahiptir.
  5. Araştırma verilerini objektif olarak değerlendirir ve mevzuata uygun olarak arşivler.
  6. Tez yazım ilkeleri ile ilgili temel bilgilere sahip olur.
  7. Elde ettiği verileri evrensel bilimin ilkelerine uygun olarak raporlamak, bilimsel bir makale haline getirebilmek için temel bilgilere sahiptir.
  8. Araştırma sonuçlarını ulusal ve uluslararası toplantılarda paylaşmak için gerekli sunum becerilerine ait temel bilgiye sahip olur.
Dersin içeriğiDers kapsamında bir araştırma alanı olarak Histoloji ve Embriyoloji bilim disiplini tanımlanarak, bu alana ait kalitatif ve kantitatif araştırma yöntemleri probleme dayalı ve uygulamalı olarak anlatılmaktadır. Veri tabanlarından güvenilir bilgi taraması yapma, elde edilen literatürü değerlendirebilme, buna göre araştırma gerekçesi, sorusu ve hipotezini oluşturma, etik kurallara ve evrensel bilimin ilkelerine uygun olarak bir araştırma kurgulayabilmenin temel kuralları anlatılır. Araştırma tasarımının projelendirilmesi; kurgulanan projenin biyogüvenlik esasları, yasal kurallar ve etik koşullara uygun biçimde yürütülmesine ait temel bilgiler verilir. Araştırma verilerinin objektif olarak değerlendirilmesi ve mevzuata uygun olarak arşivlenmesi ile ilgili temel kavramlar tartışılır. Bilimsel bir sunum yapmanın temel kuralları ile tez yazım ilkeleri kavratılır. Araştırma verilerinin objektif bilimsel ilkelere uygun olarak nasıl raporlanacağı anlatılarak, bilimsel bir makale haline getirebi 
Kaynaklar1) Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Creswell JW. 3rd ed, USA.
2) Understanding The Publishing Process in Scientific Journals.www.elsevier.com/authors.
3) Medical Writing. RB. Taylor. USA
4) Quick Guide For Grant Applications. deainfo.nci.nih.gov/extra/extdocs/gntapp.pdf
5) İyi Laboratuar Uygulamaları Prensipleri. http://www. mevzuat.basbakanlik.gov.tr; http://www.saglik.gov.tr
6) Atık Yönetim Klavuzu. http://www.atikyonetimi.cevreorman.gov.tr
7) Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Tez Yazım Kılavuzu. http://www.tip.hacettepe.edu.tr/.../kilavuz 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaHistoloji ve embriyoloji araştırma alanı
2. HaftaKütüphane ve sanal veri tabanlarında tarama yapma yöntemleri
3. HaftaLiteratür değerlendirme; teorik bilginin kullanımı
4. HaftaBilimsel yazma stratejileri ve araştırma etiği
5. HaftaAraştırma tasarımı: Amaç ve gerekçe
6. HaftaAraştırma tasarımı: Araştırma sorusu ve hipotez
7. HaftaAraştırma tasarımı: Kalitatif araştırma yöntemleri
8. HaftaAraştırma tasarımı: Kantitatif araştırma yöntemleri
9. HaftaAraştırma tasarımı: Karma araştırma yöntemleri
10. HaftaProjelerin yürütülmesi; laboratuvar güvenliği ve atık yönetimi
11. HaftaAraştırma verilerinin değerlendirilmesi ve saklanması; proje raporu yazımı
12. HaftaAra sınav
13. HaftaBilimsel makale yazımı, Bilimsel sunum teknikleri
14. HaftaTez yazımı
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)285
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum15
Projeler00
Seminer15
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı3350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama2816
Proje000
Ödevler2816
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü3443150

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
6. Eğitime katkı sağlayacak bilgi, beceri ve tutuma sahip olmalı  X  
7. Kendini geliştirmek için bilgiye ulaşma yöntemlerini bilmeli ve sürekli öğrenmenin önemini benimsemiş olmalı   X 
8. Bağımsız olarak oluşturduğu özgün hipotezleri proje olarak planlayıp yazabilen ve temel araştırma yöntemlerini kurgulayıp kullanarak projeleri yönetme birikimine sahip, sonuçları değerlendirebilir, güncel bilgilerle tartışabilir ve makale yazabilme yetkinliği kazanmiş olmalı     X
9. Araştırma etik değerlerini özümsemiş, bilim ve yayın etiği, yardımcı üreme teknikleri ya da kök hücre teknolojileri gibi klinik uygulamalara açık etik konular hakkında bilgi ve görüş sahibi olmalı,     X
10. Ulusal ve uluslar arası düzeyde bilimsel ortamlara katılıp tartışabilen ve sunum yapabilme yetisinde olmalı  X  
11. Çeşitli kuruluşlarca desteklenen proje ve uluslararası/ulusal dergilerde yayınlanan makalelerin değerlendirme kriterlerini analiz edip, bağımsız olarak bir proje önerisini değerlendirebilir olmalı    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek